۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۷۷۸۲۶ ۰۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۰ دسته: تولید
۰

حسن مرادی استاد حقوق انرژی دانشگاه گفت: تولیدات بومی‌سازی انجام شده ذیل «سازِکار تولید بار اول» توسط شرکت‌های دانش بنیان در صنایع نفت و گاز زمینه را برای افزایش بهره‌وری در فرآیندهای مختلف اکتشاف و استخراج فراهم می‌کند.

با پیگیری معاونت علمی ‌و فناوری رئیس جمهوری و در قالب ماده ۱۰ قانون جهش تولید دانش بنیان آیین نامه اجرایی برنامه تولید بار اول توسط دولت ابلاغ شد. بعد از آن، دانش بنیان‌ها با یک پشتوانه بسیار قوی قانونی توانستند محصولات بو‌می‌سازی شده خود را به وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی عرضه کنند. وزارت نفت به استفاده حداکثری از دستاوردهای دانش بنیانی کشور پرداخت و بیشتری حجم قراردادها را با دانش‌بنیان‌ها در زمینه  بومی‌سازی اقلام راهبردی و گلوگاهی منعقد کرد. در این راستا حسن مرادی استاد حقوق انرژی دانشگاه تهران در گفتگو با مسیر اقتصاد گفت: دستاوردهای دانش‌بنیانی به صورت مستقیم در فروش نفت اثرگذار نیستند، اما می‌توانند زمینه ساز روش‌هایی باشند که افزایش فروش نفت را برایمان به ارمغان بیاورند.

افزایش بهره‌وری با تولید بار اول محصولات گلوگاهی صنایع نفت و گاز

وی ادامه داد: فعالیت دانش بنیان‌ها در شریان‌های مختلف صنعت نفت و گاز کشور به افزایش ارزش افزوده منجر می‌شود. به ویژه در حوزه پتروشیمی که گرفتار خام فروشی بودیم، دستاوردهای دانش بنیانی به تولید محصولات با ارزش افزوده بیشتر کمک کرده است. استفاده حداکثری از دستاوردهای دانش بنیانی در صنعت نفت و گاز کشور زمینه‌ای برای فعالیت بیش از ۶۵۰ شرکت دانش بنیان در این صنایع فراهم کرده و بستر برای توسعه آنها نیز مهیا شده است. استفاده از دستاوردهای دانش بنیانی ثمرات زیادی برای کشور دارد. به ویژه صنایع نفت و گاز بسیار دانش‌بر هستند و استفاده حداکثری از محصولات دانش ‌نیانی به درستی در وزارت نفت در دستور کار قرار گرفته است.

انعقاد قرارداد با دانش‌بنیان‌ها در افزایش بهره‌وری تولید موثر است

استاد حقوق انرژی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: تولیدات و بومی‌سازی انجام شده ذیل سازوکار تولید بار اول توسط شرکت‌های دانش بنیان در صنایع نفت و گاز زمینه را برای افزایش بهره‌وری در فرآیندهای مختلف اکتشاف، استخراج و برداشت فراهم می‌کند. میزبانی از دانش بنیان‌ها در وزارت خانه‌ها، نهادهای دولتی و دانشگاه‌ها و اعطای تسهیلات خوب بانکی به آنها می‌تواند بیش از پیش به توسعه زنجیره ارزش کمک کند.

وی در خصوص نقشی که دانش بنیان‌ها می‌توانند در تولید تجهیزات گلوگاهی مورد نیاز در صنایع نفت و گاز ایفا کنند، تصریح کرد: بنده سال‌ها در زمینه تولیدات ساخت داخل فعال بودم و به طور مثال، از چندین شرکت در دنیا که در زمینه تولید مته‌های حفاری فعالیت می‌کردند، بازدید کرده‌ام. این مته‌ها در حفاری از اهمیت بالایی برخوردارند و بومی‌سازی آنها می‌تواند اثرگذاری بالایی در افزایش برداشت از میادین داشته باشد. تاکنون حدود ۲۰ الی ۳۰ درصد در بومی‌سازی تولید مته‌های حفاری پیشرفت داشته‌ایم. قطعا انعقاد قرارداد با دانش‌بنیان‌ها به منظور بومی‌سازی این تجهیز می‌تواند به افزایش بهره‌وری در تولید موثر باشد. به طور کلی، شناسایی تجهیزات گلوگاهی و بومی‌سازی آن‌ها توسط دانش بنیان‌ها راهبردی صحیحی است و باید دنبال شود.

انتهای پیام/ تولید



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.