۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۶۸۷۳۷ ۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰ دسته: مالیات
۱

شیوا قاسمی پور نماینده مجلس، ضمن اشاره پایین تر بودن سرانه مالیاتی اصناف و مشاغل پردرآمد از کارمندان، گفت: متوسط مالیات پرداختی صنف مشاورین املاک در سال ۱۴۰۱ کمتر از ۴ میلیون تومان بوده است و اصنافی همچون طلافروشان و آرایشگران نیز وضعیت مشابهی دارند که نشان از فرار مالیاتی گسترده در این اصناف پردرآمد دارد.

در حال حاضر افرادی که درآمدهای بالایی دارند اما دولت به اطلاعات مالی آن‌ها دسترسی ندارد، به انحای مختلف از دادن مالیات طفره می روند؛ در صورتی که افرادی با درآمدهای معمولی مانند کارمندان و تولیدکنندگان خرد مالیات می‌پردازند. در این راستا شیوا قاسمی پور عضو کمیسیون تحقیقات و آموزش مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با مسیر اقتصاد با اشاره به ضرورت اصلاح و عادلانه بودن فرآیند اخذ مالیات‌ستانی گفت: بر اساس آمار سازمان امور مالیاتی، مالیات اصناف و مشاغل پردرآمد از متوسط سرانه مالیاتی کارمندان نیز کمتر است.

کمتر بودن مالیات اصناف و مشاغل پردرآمد از متوسط سرانه مالیاتی کارمندان

قاسمی پور ضمن اشاره به عدم تناسب مالیات پرداختی اصناف و مشاغل با میزان درآمدشان تصریح کرد: صنف مشاورین املاک در سال ۱۴۰۱ سرانه پرداخت مالیاتش کمتر از ۴ میلیون تومان بوده است که منطقی نیست. چرا فردی که طلافروش است و درآمد بالایی دارد، به انحای مختلف از پرداخت مالیات طفره می‌رود و به این میزان کم مالیات پرداخت می‌کند و چنین حجم بالایی از فرار مالیاتی را در برخی مشاغل خاص و پردرآمد مانند طلافروشان، آهن فروشان و غیره شاهد هستیم.

این نماینده مجلس ادامه داد: وضعیت فعلی مالیات‌گیری در کشور که شاهد فرار مالیاتی بالای برخی مشاغل خاص و پردرآمد مانند طلافروشان، آهن فروشان، آرایشگران زنانه و مشاورین املاک هستیم، اما از آن طرف قبل از واریز حقوق کارگران و کارمندان دولتی از آن‌ها مالیات می‌گیریم، باعث بروز نوعی ناراحتی و نگرانی در میان مردم شده است. همان طور که یک سامانه جامع حقوق و دستمرد کارمندان را در اختیار داریم و مالیات‌ستانی با دقت بالا از این قشر صورت می‌گیرد، لازم است سامانه‌ای با همین دقت بالا برای احصاء درآمد مشاغل خاص و اصناف داشته باشیم تا فرار مالیاتی را به حداقل برسانیم و عدالت را در این حوزه برقرار کنیم.

حجم بالای فرار مالیاتی در مشاغل خاص و پردرآمد

قاسمی پور افزود: سامانه مودیان مزیت‌های بی‌شماری برای کشور دارد مثلا در مجلس موضوع مالیات بر خانه‌های خالی در نظر گرفته شد، اما از آنجایی که اطلاعات کافی در دست نداشتیم و نتوانستیم یک سری مطالبات مالیاتی را وصول کنیم، این قانون اجرایی نشد. دولت باید حداکثر تلاشش را برای عملیاتی‌سازی کامل سامانه مودیان به کار بگیرد. زیرا این طرح به نفع دولت است و اداره کشور را تسهیل می‌کند.

وی ادامه داد: سامانه مودیان شفافیت به وجود می‌آورد و از طریق اطلاعاتی که به دست می‌دهد، دست دولت را در مالیات‌ستانی دقیق و هوشمندانه باز می‌کند. این سامانه به ما کمک می‌کند که از برآوردهای تخمینی و تقریبی مالیاتی فاصله بگیریم و مالیات‌ستانی عادلانه‌ای را در دستور کار قرار دهیم. سامانه مودیان در ایجاد عدالت اجتماعی و مالیاتی بسیار موثر است و در نتیجه رضایت مردم را به دنبال دارد. زیرا مالیات‌ستانی بر اساس اطلاعات دقیق صورت می‌گیرد و هر کسی متناسب با درآمدش مالیات می‌پردازد. در حال حاضر، در ابتدای هر ماه با دقت بالایی از کارمندان مالیات اخذ می‌شود. اما برخی مشاغل پردرآمد متناسب با درآمدشان مالیات نمی‌پردازند و دولت را در اداره کشور با مشکل مواجه می‌کنند.

انتهای پیام/ مالیات

  1. با عرض سلام
    موسوی نژاد هستم از فعالین اقتصادی و….
    یکی باید به این خانم بگوید وقتی تریبون دستان میگیرید و از جایگاه نماینده صحبت میکنید کمی مطالعه کنید قبل با چند نفر بحث کنید و بعد نتیجه گیری این ازاجیف را از پشت تریبون بیان کنید
    آخر یک کاسب و فعال اقتصادی چه بار مالی برای دولت دارد که شکا آن را با کارمندان مقایسه میکنید
    کارمندان عزیز ار پولی که از دولت و یا کارفرما میگیرند مالیات پرداخت میکنند ولی مشاغل علاوه بر مالیات چقدر درآمد برای دولت دارند و دولت چقدر دارامد بابت پول برق و گاز و غیره و غیره از آنها عایدی دارد آخر چرا فقط از چیزی سر در نمیاورید در باره آن سخن میگویید

    ۰۰


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.