۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۶۸۴۷ ۰۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۷ دسته: انرژی
۰

بهره وری انرژی در صنایع مختلف به خصوص نفت و مشتقات نفتی از مواردی است که در کشورهایی پیشرفته اهمیت ویژه ای دارد.

غلامرضا شرفی نماینده آبادان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مسیر اقتصاد ضمن تاکید بر اهمیت بهره وری انرژی در کشور به لزوم توجه به بهره وری در صنایع مختلف، جهت پایین آوردن قیمت تمام شده محصولات اشاره کرد.

این نماینده مجلس در مورد وضعیت بهره‌وری انرژی در کشور گفت: کارهایی که در بهره‌وری انرژی انجام‌ شده است، ضعیف بوده و قدم‌های بزرگی برداشته نشده است. لذا هر کاری که بر روی بهره‌وری انرژی کار شود علاوه بر مولد بودن می‌تواند برای کشور تولید قدرت کند .

شرفی صادارت نفت و گاز را مهم‌ترین پایه صادراتی کشور و اصلی‌ترین منبع تأمین بودجه عمومی کشور عنوان کرد و گفت: با اینکه در تولید نفت و مشتقات نفتی هزینه های زیادی را متحمل می‌شویم ولی اگر بتوانیم این محصول را به اندازه‌ای که برای تأمین منابع مالی بودجه‌ای کافی است در بازارهای جهانی به فروش برسانیم برای کشور توجیه و بهره‌وری دارد.

نماینده آبادان با بیان اینکه اصل بهره‌وری و یا ایجاد ارزش‌افزوده در کشور به صنعت نفت و مشتقات نفتی برمی‌گردد گفت: به هر میزان در صنایع پایین‌دستی کار کنیم، بهره‌وری انرژی برای کشور ملموس‌تر خواهد بود. در تولیدات پایین‌دستی هر چه به‌ موازات تولید، استخراج، پالایش و تولیدات پتروشیمی داشته باشیم، قطعا بهره‌وری در صنعت نفت برای ما قابل‌لمس‌تر خواهد بود.

وی در ادامه به بهره‌وری انرژی در حوزه برق پرداخت و گفت: بحث دیگر در خصوص انرژی برق آبی و یا سیکل‌های ترکیبی نیروگاه‌های تولید برق است. امروز فرآیند تبدیل مواد به انرژی و یا انرژی به انرژی، یک فرآیند کاملاً مقرون به صرفه است. به‌طور مثال تبدیل یک انرژی به انرژی نمونه‌ای از این موارد است. اگر مثلاً گاز، گازوییل یا نفت کوره را به بخارآب تبدیل کنیم سپس همین بخارآب را می توان به عنوان مولد برق و همچنین در تولید آب شیرین استفاده کرد.

وی بحث انرژی را یکی از موضوعات مهم در همه کشورها به‌خصوص کشورهای غربی عنوان کرد و افزود: کشورهای غربی نیز که ۷۰ سال پیش صنعت نفت را به ما آموزش داده‌اند امروز بحث بهره‌وری انرژی را به شکل‌های جدید و با تکنولوژی بروز در دستور کار خود قرار داده‌اند.

نماینده آبادان در مورد کارهایی که کارخانه‌ها برای استفاده بهینه انرژی در تولیدات خود انجام داده‌اند، گفت: چنین مباحثی را در برنامه ششم آوردیم و تأکید داشتیم که از سال اول اجرای برنامه ششم کاهش اتلاف انرژی در دستور کار قرار بگیرد و از سال دوم تا پایان برنامه ششم خروجی با درصد مشخص داشته باشد.

شرفی با بیان اینکه بخشی عمده‌ای از مشکل مربوط به استفاده از انرژی مربوط به کارخانه‌های تولیدی است، گفت: متأسفانه کارخانه‌های ما وقتی ادعا می‌کنند که بخش خصوصی زیان ده است، دنبال علتی که صد در صد مربوط به خودشان است نمی‌گردند بلکه علت ضرر دهی خود را در چیزهای دیگری جستجو می‌کنند.

وی در ادامه به انتظار صاحبان کارخانه‌های زیان ده اشاره کرد و گفت: مثلا شرکت‌ها می‌گویند که ما را معاف از مالیات کنید، به ما مواد اولیه ارزان دهید، تسهیلات تشویقی برای صادرات به ما بدهید. این‌ها توجه نمی‌کنند که هزینه تمام‌شده یک محصول در این جا با قیمت تمام‌شده همان محصول در کشور دیگر به دلیل اتلاف انرژی چند برابر است،

عضو کمیسیون انرژی در انتها با اشاره به مزیت استفاده از برخی انرژی های نو گفت: مثلا استفاده از انرژی خورشیدی، در شهرهایی که تابش خورشید، گرمای دائم و فضای مناسب برای این کار را دارند، شاید در ابتدا هزینه بردار باشد ولی در ادامه کاملا سودمند است. از آب‌های جریان دار نیز برای تولید انرژی و انتقال آن به بعضی کارخانه‌ها، می توانیم استفاده کنیم. البته این بحث نیاز به کارشناسی و هزینه فایده دارد تا مشخص شود که اجرای این کار چقدر به سود کشور است.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.