۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۶۰۷۹۷ ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۰ دسته: مسکن
۰

کمال اطهاری اقتصاد‌دان و پژوهشگر توسعه، با بیان اینکه قیمت مسکن نباید بیشتر از ۵ برابر درآمد سالانه خانواده‌ها باشد، افزود: به دلایلی همچون تراکم فروشی، قیمت زمین به طرز نامعقولی افزایش یافته و موجب افزایش قیمت مسکن شده، به‌طوریکه در شهرهای بزرگ قیمت مسکن حتی به بیش از ۲۰ برابر درآمد سالانه خانواده‌ها رسیده است.

کمال اطهاری اقتصاد‌دان و پژوهشگر حوزه توسعه و اقتصاد مسکن، با اشاره به افزایش نرخ فقر مسکن در کشور، در گفتگو با مسیر اقتصاد گفت: یک عامل مهم در ایجاد بحران فقر مسکن خصوصا در شهرهای بزرگ، تراکم فروشی است. تراکم فروشی یعنی حاکمیت رانت بر اقتصاد شهری که از سال ۱۳۶۸ شروع شده و ناشی از نئولیبرالیسم است. بسیاری از اقتصاددانان جریان موسوم به سازندگی نیز مدافع آن بوده‌اند. تا زمانی که جلوی تراکم فروشی گرفته نشود هر سیاستی که در اقتصاد برای کاهش قیمت مسکن به کار گرفته شود، بی تاثیر است.

وی افزود: در کنار تراکم فروشی حاکمیت رانت در اقتصاد ایران نیز مشکلات بزرگی همچون بحران بیماری هلندی را ایجاد کرده است؛ و این بحران باعث افزایش شدید قیمت زمین می‌شود. در عین حال حاکمیت رانت باعث تخلیه بخش مولد در کشور است و به این ترتیب بر افزایش قیمت مسکن اثرگذار است.

قیمت مسکن، ۲۰ برابر درآمد سالیانه خانواده شهری

اطهاری بیان کرد: همه این عوامل مطرح شده، مقرون به صرفه نبودن مسکن برای خانواده را در پی دارد. مسکن زمانی مقرون به صرفه است که قیمت آن حداکثر ۵ برابر درآمد سالیانه یک خانواده باشد. در این صورت، خانواده از مسکن متعارف برخوردار است و حتی اگر خانه محل سکونتش استیجاری باشد، هزینه اجاره آن قابل تحمل است. اما اکنون این مقیاس در شهر‌های بزرگ ۲۰ برابر شده است؛ در وضعیت فعلی، حتی وام مسکن هم نمی‌تواند یک مسکن متعارف را به ارمغان بیاورد؛ چرا که ارزش این وام، ۱۰ تا ۲۰ درصد قیمت یک مسکن متعارف است.

انتهای پیام/ مسکن



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.