۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۶۰۳۹۳ ۱۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۰ دسته: دولت و حکمرانی
۰

در ۵ سال اخیر در کره‌جنوبی تعداد مراکز نگهداری از سالمندان از ۷۶ هزار به حدود ۹۰ هزار رسیده و در مقابل تعداد مراکز نگهداری از کودکان از ۴۰ هزار به کمتر از ۳۱ هزار کاهش یافته است. دولت کره‌جنوبی اقدامات متعددی برای افزایش نرخ باروری و جلوگیری از پیری جمعیت انجام داده اما هیچکدام به نتیجه نرسیده است و این کشور پایین‌ترین نرخ زادوولد در جهان را دارد و جمعیت آن به سرعت روبه پیری می‌رود.

به گزارش مسیر اقتصاد تعداد مراکز نگهداری از کودکان در کشور کره‌جنوبی در عرض چند سال تقریبا یک چهارم کاهش یافته که نشان دهنده اقدامات ناموفق مقامات برای تشویق زوج‌ها به داشتن فرزند بیشتر است. بر اساس آمار جدید دولت که به تازگی منتشر شد، سال ۲۰۱۷، بیش از ۴۰.۰۰۰ مرکز مراقبت از کودک وجود داشت. تا پایان سال گذشته میلادی، این تعداد به حدود ۳۰.۹۰۰ کاهش یافته است.

پایین‌ترین نرخ زاد و ولد جهان در کره‌جنوبی

در همین حال، با افزایش سریع جمعیت، تعداد مراکز مربوط به سالمندان از ۷۶۰۰۰ در سال ۲۰۱۷ به ۸۹۶۴۳ مرکز سال ۲۰۲۲ افزایش یافته است. مراکز مبوط به سالمندان شامل خانه‌های‌ سالمندان، بیمارستان‌های تخصصی، و آژانس‌های رفاهی است که به سالمندان کمک می‌کنند تا خدمات یا حمایت‌های اجتماعی را دریافت کنند. همچنین تسهیلات مراقبت از کودکان شامل خدمات عمومی، خصوصی و شرکتی است.

این تغییر نشان دهنده مشکلی است که کره‌جنوبی تا کنون نتوانسته است چندین سال آن را معکوس کند. این کشور همچنین یکی از سریع‌ترین جمعیت‌های در حال پیر شدن و پایین‌ترین نرخ زاد و ولد جهان را دارد. از سال ۲۰۱۵ به‌رغم ارائه مشوق‌های مالی و یارانه‌های مسکن توسط مقامات برای زوج‌های دارای نوزاد بیشتر، تعداد تولد نوزادان در این کشور به طور مداوم در حال کاهش بوده است.

کارشناسان این نرخ پایین زاد و ولد را به عوامل مختلفی از جمله فرهنگ کاری، رکود دستمزدها، افزایش هزینه‌های زندگی، بار مالی تربیت فرزندان، تغییر نگرش نسبت به ازدواج، برابری جنسیتی و افزایش ناامیدی در میان جوانان نسبت می‌دهند.

هزینه بیش از ۲۰۰ میلیارد دلاری کره‌جنوبی در راستای سیاست‌های افزایش جمعیت

در اواخر دهه ۲۰۰۰، دولت هشدار داده بود که اقدامات سیاستی برای تشویق خانواده‌ها به تقویت هرچه بیشتر از قبل لازم است. شهریورماه سال گذشته، یون‌سوک‌یول، رئیس جمهور کره‌جنوبی اعتراف کرد که بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار در راستای سیاست‌های افزایش جمعیت طی ۱۶ سال گذشته هزینه شده است. متاسفانه تا کنون هیچ چیز موفقیت‌آمیز نبوده است.

خبرگزاری کره‌ای یونهاپ به نقل از وزارت آموزش و پرورش گزارش کرده است: بسیاری از مدارس ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان در سراسر کشور به دلیل کمبود دانش‌آموزان تعطیل می‌شوند. ارقام ارگان رسمی آمار کره‌جنوبی نشان می‌دهد که تعداد کل مدارس راهنمایی و دبیرستان برای سال‌ها ثابت مانده‌اند و از سال ۲۰۱۵ تنها چند به مقداری کم افزایش یافته است.

دائجون در جنوب سئول، یکی از این مدارس متروکه می‌باشد. این مدرسه مکانی محبوب برای عکاسان و گردشگران شهری تبدیل شده است. راهروهای خالی ترسناک و حیاط مدرسه که توسط علف‌های وحشی پوشیده شده برای بازدید‌کنندگان جذاب است. بحران های مشابهی در سایر کشورهای آسیای شرقی که از کاهش نرخ زاد و ولد آسیب دیده‌اند مشاهده شده است.

روستایی در ژاپن ۲۵ سال بدون ثبت یک تولد سپری کرد. به دنیا آمدن یک نوزاد در سال ۲۰۱۶ به عنوان یک معجزه اعلام شد. افراد مسن نیکوکار به خانه نوزاد شیرخوار برای دیدار هجوم آوردند. علاوه بر این، افزایش جمعیت سالمندان کره‌جنوبی به معنای انفجار در تقاضا برای خدمات برای آن‌ها است. این جامعه‌ای را که در تلاش برای ادامه دادن در بحران است، تحت فشار قرار می‌دهد.

بیش از ۴۰ درصد افراد بالای ۶۵ سال در کره‌جنوبی با فقر نسبی مواجه هستند

کره‌جنوبی بالاترین نرخ فقر سالمندان را در میان کشورهای OECD (سازمان همکاری اقتصادی و توسعه) دارد، به طوری که بیش از ۴۰ درصد افراد بالای ۶۵ سال با فقر نسبی مواجه هستند که توسط OECD به عنوان داشتن درآمدی کمتر از نصف میانگین درآمد خانوارها تعریف شده است. سازمان همکاری اقتصادی و توسعه در گزارشی در سال ۲۰۲۱ نوشت: «در کره، سیستم بازنشستگی هنوز در حال بلوغ است و نسل‌های فعلی هنوز حقوق بازنشستگی بسیار پایینی دارند.»

کارشناسان به عوامل دیگری مانند روندهای اقتصادی جهانی، فروپاشی ساختارهای اجتماعی قدیمی که باعث می‌شد کودکان از والدین خود مراقبت کنند و حمایت ناکافی دولت از کسانی که از نظر مالی با مشکل مواجه هستند، اشاره می‌کنند. افزایش سریع امکانات سالمندان در سال‌های اخیر ممکن است به کاهش برخی از این مشکلات کمک کند. اما نگرانی‌های بلندمدت در مورد آینده اقتصاد کره همچنان ادامه دارد، زیرا تعداد افراد جوانی که برای کار کردن در سیستم‌های مراقبت‌های بهداشتی و بازنشستگی حیاتی هستند، به آرامی کاهش می‌یابد.

منبع: سی ان ان

انتهای پیام/ دولت و حکمرانی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.