۳۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۵۶۶۰ ۲۰ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۳ دسته: انرژی
۰

کشور عراق به دلیل مشکلات داخلی خود در تامین بودجه، بدون در نظر گرفتن توافق اوپک مبنی بر کاهش تولید کشور های عضو، اقدام به برنامه ریزی برای افزایش ۶۰۰ هزار بشکه نفت در روز کرده است.

به گزارش مسیر اقتصاد دومین تولیدکننده بزرگ اوپک برای افزایش ۶۰۰ هزار بشکه ای نفت خود برنامه ریزی کرده است. عراق تصمیم گرفته است تا پایان سال، تولید خود را به ۵ میلیون بشکه در روز برساند.

این تصمیم در حالی گرفته شده است که طبق آخرین توافق اوپک، کشور های ملزم به کاهش تولیدات خود شده اند اما عراق اعلام کرده است که حتی در صورت عدم موافقت اوپک، این افزایش را انجام خواهد داد.

اولین مشکل عراق در این زمینه این است که بیش از ۹۵ درصد از بودجه خود را وابسته به فروش نفت می بیند در حالی که هیچ جایگزینی نیز برای آن ندارد. مشکل دوم نیز، وجود داعش است که درگیر جنگ با این کشور است.

در همین زمینه وزیر نفت عراق بیان کرده است که احداث ۵ پالایشگاه جدید علاوه بر اصلاح و توسعه پالایشگاه های موجود عراق که در جنگ با عراق آسیب دیده، در دستور کار قرار گرفته است.

در حال حاضر، شرکت های نفتی بین المللی در عراق تحت قرارداد خدمات فنی فعالیت می کنند. عراق در سال های گذشته به دلیل ناتوانی در پرداخت هزینه های این شرکت ها با افت در تولید مواجه شده است.

بخش دیگری از ظرفیت افزایش تولید نفت عراق در بخش خودمختار کردستان است که در حال حاضر، ۵۰۰ هزار بشکه نفت را در روز تولید می کند ولی ظرفیت تولید ۱ میلیون بشکه بیشتر در روز را داراست.

در نهایت مسئولین عراقی، توضیح دقیقی درباره منابعی که این ۶۰۰ هزار بشکه افزایش تولید را تامین خواهد کرد، نداده اند.

منبع: راشاتودی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.