۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۵۵۵۸۰ ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۰ دسته: انرژی، زنجیره ارزش نفت و گاز کارشناس: میثم فتحی محب
۰

در سال ۲۰۲۲ تقاضای جهانی برای پلی‌ کربنات بیش از ۵ میلیون تن بود که پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۵ به ۷ میلیون تن برسد. کشور‌های جهان در حال توسعه واحد‌های تولید پلی کربنات هستند و به عنوان نمونه چین برای احداث ۱۰ طرح پلی‌کربنات، ۱.۷۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده است. با وجود این، ظرفیت تولید پلی کربنات در کشور مغفول مانده است و افزایش تولید آن برای تأمین نیاز داخلی، صادرات و ایجاد ارزش افزوده، ضرورت دارد.

مسیر اقتصاد/ پلی کربنات یک رزین سبک، شفاف و پرکاربرد است که در برابر حرارت و تغییر شکل، بسیار مقاوم بوده و مقاومت الکتریکی بالایی دارد. بالا بودن مقاومت حرارتی پلی کربنات، سبکی و کاهش هزینه‌های جانبی آن به دلیل جلوگیری از اتلاف و صرفه‌جویی در مصرف انرژی نسبت به شیشه و دیگر پلاستیک‌ها موجب شده تا در طیف گسترده‌ای از صنایع راهبردی همچون خودروسازی، ساختمان‌سازی، الکترونیک، تجهیزات ورزشی و پزشکی استفاده شود. این پلیمر می‌تواند به عنوان جایگزین شیشه در ساختمان‌ها و گلخانه‌ها، هواپیماهای جنگنده، لامپ‌های LED، عدسی و لنزهای اصلاح بینایی، تجهیزات دیالیز، آندوسکوپی و انتقال خون استفاده شود.

وجود تقاضای ۳ میلیون تنی پلی‌ کربنات در آسیا

مطابق نمودار زیر بیش از نیمی از پلی‌ کربنات تولید شده در جهان در صنایع الکترونیک، خودروسازی و لوازم خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرد. کشورهای آسیایی همچون چین، به دلیل وجود تقاضای صنایع پایین‌دست، بزرگ‌ترین متقاضی پلی‌ کربنات‌ هستند و سالانه بیش از ۳ میلیون تن پلی‌کربنات در این کشورها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تا قبل از سال ۲۰۱۱، رسانه‌های نوری از جمله CD و DVD بزرگ‌ترین مصرف کننده رزین‌های پلی‌کربنات بودند. با روند توسعه فناوری و عدم استفاده از این محصولات، تقاضای پلی‌کربنات در صنعت برق و الکترونیک کاهش یافت؛ اما به دلیل افزایش تقاضای صنایعی همچون LED و فیبرهای نوری، همچنان این صنعت بیش‌ترین میزان مصرف پلی‌کربنات را دارد.

تولید پلی‌کربنات تا سال 2025 به 7 میلیون‌تن خواهد رسید

سرمایه‌گذاری ۱,۷۵ میلیارد دلاری چین در طرح‌های تولید پلی کربنات

در سال ۲۰۲۲، ظرفیت جهانی پلی‌کربنات تقریباً ۷,۲ میلیون تن بوده که با طرح‌های در حال احداث در کشورهای جنوب شرقی آسیا، چین و آمریکا به شکل قابل توجهی این ظرفیت در حال رشد است. در سال ۲۰۲۲ بیش از ۵ میلیون تن پلی‌کربنات به ارزش تقریبی ۲۳ میلیارد دلار در جهان تولید شده و پیش‌بینی می‌شود میزان تولید این محصول در پنج سال آینده به بیش از ۷ میلیون تن در سال به ارزش ۳۰ میلیارد دلار برسد.

عمده افزایش ظرفیت واحدهای پلی کربنات ناشی از افزایش تقاضا در بازار خودرو، کالاهای مصرفی و افزایش میزان تقاضا در کشورهای آسیایی از قبیل هند و چین است. همچنین کاربرد و افزایش ترکیب پلی‌کربنات با پلیمرهای مختلف مانند ABS، فیلم‌های PC با قابلیت شکل‌دهی، پلی‌استر و کامپوزیت‌ها در صنایع خودروسازی و نظامی موجب افزایش ظرفیت واحدهای پلی‌ کربنات‌ خواهد شد.

در حال حاضر، چین بیش‌ترین میزان تولید و تقاضای پلی‌کربنات در دنیا را دارد. به جهت تامین نیازهای روزافزون پلی‌کربنات، این کشور تا سال ۲۰۲۵ برای احداث ۱۰ طرح پلی‌کربنات بیش از ۱,۷۵ میلیارد دلار، سرمایه‌گذاری کرده است. همچنین، آمریکا، کره جنوبی، تایلند، آلمان، روسیه، عربستان و ژاپن در رده‌های بعدی ظرفیت تولید این ترموپلاستیک قرار دارند و برای افزایش ظرفیت تولید خود برنامه‌ریزی کرده‌اند.

لزوم افزایش ظرفیت تولید پلی کربنات در کشور در راستای جلوگیری از واردات ۵۰ میلیون دلاری

با توجه به افزایش تقاضا در کشور‌های آسیایی و وجود تقاضای بازارهای صادراتی، پلی کربنات در گریدهای متفاوت با قیمت جهانی ۱۸۰۰ تا ۴۲۰۰ دلار به ازای هر تن، گزینه مناسبی در زنجیره ارزش پروپیلن به جهت صادرات و ارزآوری است.

پلی کربنات از دو زنجیره آروماتیک‌ها و پروپیلن تولید می‌شود. پتروشیمی‌های کشور توانایی تولید محصولات آروماتیک همچون بنزن و BPA دارند و مطابق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، ظرفیت تولید پروپیلن نیز در حال افزایش است. بنابراین به دلیل مزیت امکان وجود خوراک و تأمین دانش‌فنی جدید، ظرفیت بالایی برای تولید این محصول در کشور وجود دارد.

با این وجود، پتروشیمی خوزستان به عنوان تنها تولید کننده پلی کربنات در ایران، با ظرفیت ۲۰ هزار تنی به‌ دلیل کمبود خوراک، سالانه در حدود ۵ هزار تن پلی‌کربنات تولید می‌کند. این میزان بسیار کمتر از نیاز داخلی است و به جهت تامین پلی‌کربنات در کشور، سالانه ۱۸ هزار تن پلی‌کربنات به ارزش ۵۰ میلیون دلار به کشور وارد می‌شود. در حالی‌که با سرمایه‌گذاری ۲۲۵ میلیون دلاری، می‌توان یک واحد ۱۰۰ هزار تنی با درآمد سالانه ۲۱۵ میلیون دلار احداث کرد و علاوه بر خودکفایی کشور در تولید پلی‌کربنات و جلوگیری از واردات، درآمد ارزی مطلوبی برای صنعت پتروشیمی کشور ایجاد کرد. بنابراین به‎ جهت تأمین نیاز داخلی، وجود بازار‌های جذاب صادراتی و ایجاد ارزش افزوده، افزایش ظرفیت تولید پلی‌کربنات‌ها در کشور ضرورت دارد.

منابع:

S&P Global

Mordor intelligence

Spherica linsights

شرکت ملی صنایع پتروشیمی

اتاق بازرگانی،صنایع،معادن وکشاورزی تهران

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.