۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۵۲۱۵۱ ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۰ دسته: انرژی، انرژی هسته‌ای
۰

مصر با دریافت صدور مجوز ساخت سومین رآکتور پیشرفته در نیروگاه هسته‌ای الدبعه به کمک روسیه در تلاش است تولید برق هسته‌ای خود را افزایش دهد و بتواند نیاز صنایع و عموم مردم را تامین کند.

به گزارش مسیر اقتصاد مجلس مصر با مشورت سازمان انرژی هسته‌ای مصر، مجوز ساخت سومین رآکتور پیشرفته در نیروگاه هسته‌ای الدبعه را صادر کرده است که در نهایت چهار رآکتور تولیدشده توسط روسیه را در خود جای خواهد داد. ساخت سومین رآکتور قرار است در ماه‌های آینده آغاز شود.

مصر با کمک روسیه در تلاش است تولید برق هسته‌ای خود را افزایش دهد و بتواند نیاز صنایع و عموم مردم را تامین کند. سازمان تنظیم مقررات هسته‌ای مصر(ENRRA) یک بازرسی جامع در سایت الدبعه بین ۱۱ تا ۱۷ مارس انجام داد و آمادگی برای شروع ساخت واحد ۳ را بررسی کرد.

برنامه‌ریزی بلند‌مدت توسعه هسته‌ای مصر

سازمان تنظیم مقررات هسته‌ای مصر، گفت: صدور مجوز در گرو سری جلسات فنی بین متخصصان و پژوهشگران است تا اطمینان حاصل شود که اسناد مجوز ارائه شده مطابق با الزامات نظارتی و دستیابی به بالاترین استانداردهای ایمنی هسته‌ای و اطمینان از آمادگی است. سخنگوی این سازمان افزود: قرار است در پی اخذ مجوز ساخت، عملیات فنی بتن اول واحد سوم هسته‌ای، طی سه ماهه دوم سال جاری اجرایی شود.

انعقاد قرارداد همکاری هسته‌ای بین روسیه و مصر

پروژه نیروگاه اتمی الدبعه (در حدود ۳۲۰ کیلومتری شمال غرب قاهره) بر اساس قراردادهای بین سازمان تنظیم مقررات هسته‌ای مصر و سازمان انرژی هسته‌ای روسیه است که در ۱۱ دسامبر ۲۰۱۷ لازم الاجرا شد. این نیروگاه شامل چهار واحد VVER-1200 مانند آن‌ها خواهد بود. نمونه این رآکتورهای هسته‌ای در حال حاضر در کارخانه‌های لنینگراد و نورونژ در روسیه و کارخانه اوستروس در بلاروس فعال است.

این قراردادها تصریح می کند که روس‌اتم نه تنها این نیروگاه را می‌سازد، بلکه سوخت هسته‌ای روسیه را برای کل چرخه حیات آن نیز تامین خواهد کرد. آنها همچنین به شرکای مصری در آموزش پرسنل و تعمیر و نگهداری کارخانه برای ۱۰ سال اول بهره‌برداری کمک خواهند کرد.

روس‌اتم همچنین قراردادی برای ساخت یک انبار ویژه برای ذخیره سوخت هسته‌ای استفاده شده دارد. در ژانویه ۲۰۲۲، شش ماه پس از درخواست سازمان تنظیم مقررات هسته‌ای مصر برای واحدهای ۱ و ۲، برای مجوز ساخت واحدهای ۳ و ۴ نیز این سازمان از مجلس درخواست مجوز کرد.

تلاش موفقیت‌آمیز برای ساخت نیروگاه هسته‌ای

الکساندر کورچاگین، معاون ارشد Atom Story Export (ASE) برای پروژه ساخت این نیروگاه گفت: دریافت مجوز برای ساخت واحد سوم هسته‌ای، نتیجه تلاش موفقیت‌آمیز برای تهیه مجوزها و ایجاد بستر برای آن‌ها است. این گام مهم دیگری است که ما را به دوره ساخت واحد ۳ نزدیک می‌کند. به لطف کار هماهنگ سازمان تنظیم مقررات هسته‌ای مصر و روس‌اتم ما در حال گذراندن مراحل جدید در ساخت نیروگاه هستیم. سومین نیروگاه هسته‌ای مصر با کمک دو طرف در آستانه بهره‌برداری قرار دارد.

منبع: Rosatom

انتهای‌پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.