۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۵۰۸۲ ۰۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۰ دسته: جمعیت، دولت و حکمرانی
۰

فومیو کیشیدا نخست وزیر ژاپن، به تازگی در سخنرانی آغاز به کار پارلمان در سال جاری میلادی، ضمن تاکید بر ضرورت اقدام ویژه برای جلوگیری از وقوع بحران جمعیتی، اعلام کرد که دولت وی بودجه حمایت از فرزندآوری را دو برابر می‌کند و آژانس دولتی «کودک و خانواده» را برای رصد مسائل جمعیتی تشکیل می‌دهد. میانگین سنی جمعیت ژاپن به بیش از ۴۹ سال رسیده و میزان تولد سالانه این کشور ۸ سال زودتر از پیش‌بینی‌های دولت، به کمتر از ۸۰۰ هزار نفر در سال رسیده است.

به گزارش مسیر اقتصاد ژاپن در سال‌های اخیر با معضل بزرگ پیری جمعیت و کاهش نرخ فرزندآوری مواجه شده است که عواقب نامطلوبی برای بخش‌های مختلف اقتصاد این کشور، از جمله در ناترازی صندوق‌های بازنشستگی، کمبود نیروی کار و کسری بودجه دولت داشته است.

وضعیت نامطلوب ژاپن در پیری جمعیت و کاهش نرخ زاد و ولد

بر اساس آمارها در سال گذشته تعداد تولد کودک در ژاپن برای اولین بار در دهه‌های اخیر به کمتر از ۸۰۰ هزار رسید؛ درحالیکه پیش از این دولت پیش‌بینی کرده بود دست کم تا سال ۲۰۳۰ میلادی میزان تولد سالانه این کشور بیشتر از ۸۰۰ هزار نفر باشد.

در حال حاضر متوسط سن جمعیت ژاپن در حدود ۴۹ سال قرار دارد که نشان دهنده وضعیت وخیم پیری جمعیت در این کشور است. در این زمینه در بین تمامی کشورهای جهان تنها دولت-شهر موناکو وضعیت بدتری از ژاپن دارد.

از این رو دولت ژاپن در سال‌های اخیر مشوق‌های متعددی برای افزایش نرخ فرزندآوری در نظر گرفته است؛ در عین حال بر اساس تحقیقات جهانی، ژاپن همچنان یکی از گران‌ترین کشورها برای بزرگ کردن فرزندان است و در این زمینه نیز در بین تمامی کشورهای جهان، تنها چین و کره‌جنوبی وضعیت بدتری در مقایسه با ژاپن دارند.

نخست وزیر ژاپن: بودجه حمایت از فرزندآوری را دو برابر می‌کنیم

فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن به تازگی در مراسم آغاز به کار پارلمان این کشور در سال جاری میلادی، بر ضرورت تغییر روند نامطلوب فعلی کاهش نرخ زاد و ولد تاکید کرده است. به گفته وی کشور ژاپن امروز در وضعیتی قرار دارد که اگر اقدامی اساسی برای تغییر این روند انجام ندهد، دیگر فرصتی در آینده در اختیار نخواهد داشت. وی در این خصوص گفته است: جامعه ما امروز به مرحله‌ای رسیده است که باید برای برقرار ماندن کارکردهای اجتماعی خود اقدامی اساسی انجام دهد. مسئله به حد «الان یا هیچ وقت» رسیده است؛ چراکه تبدیل این مسئله به یک بحران اساسی بیش از این منتظر ما نخواهد ماند.

کیشیدا ضمن تاکید بر اینکه دولت وی بودجه مربوط به سیاست‌های حمایت از فرزندآوری را دو برابر خواهد کرد، افزود: ما قصد داریم یک آژانس دولتی برای «کودک و خانواده» تشکیل دهیم که مسئله مربوط به کاهش و پیری جمعیت را به طور ویژه رصد کند.

منبع: رویترز

انتهای پیام/ اقتصاد بین‌الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.