۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۹۴۴۲ ۲۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۰ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: سید حسن محفوظی
۰

رژیم صهیونیستی به دنبال افزایش نفوذ خود در آمریکای جنوبی با انعقاد توافقنامه تجارت آزاد با کشور گواتمالا است. این رژیم پیش از این نیز توافقنامه مشابهی با کشور امارات منعقد کرده بود و اکنون در حال مذاکرات تجاری دوجانبه با کشورهای هند، چین و بریتانیا است. از سوی دیگر این رژیم از افتتاح دفتر نمایندگی تجاری خود در مراکش و بازگشایی دفتر اقتصادی خود در ترکیه خبر داده است.

به گزارش مسیر اقتصاد رژیم صهیونیستی طی ماه‌های اخیر به دنبال تعمیق روابط دوجانبه تجاری خود با کشورهای مختلف بوده است. این رژیم که در جدیدترین اقدام خود افزایش نفوذ خود در آمریکای جنوبی را هدف قرار داده، با کشور گواتمالا توافقنامه تجارت آزاد امضا کرده است.

نفوذ رژیم صهیونیستی در آمریکای جنوبی از مسیر توافقات تجاری

به نقل از مقامات وزارت اقتصاد رژیم صهیونیستی توافقنامه تجارت آزاد با کشور گواتمالا که شامل محصلات صنعتی، کشاورزی و غذایی می‌شود، در تاریخ ۸ سپتامبر سال میلادی جاری امضا شد و قرار است پس از تصویب نهایی در گواتمالا و رژیم صهیونیستی، اجرایی شود.

طی ۲۰ سال اخیر تجارت دوجانبه رژیم صهیونیستی با گواتمالا به طور میانگین سالانه کمتر از ۳۰ میلیون دلار بوده است؛ این در حالی است که سال گذشته با افزایش ۱۱ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۰، میزان تجارت دوجانبه به ۴۰ میلیون دلار رسیده است.

گفتنی است بیش از ۷۵ درصد از این تجارت را محصولات صنعتی از جمله لاستیک، پلاستیک، مواد شیمیایی و ماشین آلات تشکیل می‌دهد که توسط رژیم صهیونیستی صادر می‌شود و در مقابل گواتمالا عمدتا محصولات کشاورزی و مواد غذایی به این رژیم صادر می‌کند.

تمرکز رژیم صهیونیستی بر توسعه روابط دوجانبه اقتصادی در آسیا، آفریقا و اروپا

رژیم صهیونیستی پیش از این در ماه ژوئن قرارداد تجارت آزادی با کشور امارات امضا کرد که یکی از ابعاد اقتصادی فرایند عادی‌سازی روابط رژیم صهیونیستی و اعراب به شمار می‌رود که قابل پیش‌بینی بود.

عادی‌سازی روابط رژیم صهیونیستی و اعراب و نتایج اقتصادی آن

از سوی دیگر این رژیم با آغاز مذاکرات توسعه توافقنامه‌های تجارت آزاد خود، در حال پیگیری روی توافقنامه های مشابه با کشور های هند و چین است.

نفوذ رژیم صهیونیستی به منطقه از طریق قراردادهای تجارت دوجانبه

گفتنی است رژیم صهیونیستی با تمرکز بر توسعه روابط دوجانبه، مذاکراتی در این خصوص با کشور بریتانیا در جریان دارد. همچنین قرار است این رژیم سال آینده دفتر نمایندگی تجاری خود در مراکش افتتاح را افتتاح کند؛ همچنان که در ماه ژوئیه از بازگشایی دفتر اقتصادی خود در ترکیه خبر داده بود.

منابع:

پایگاه خبری رویترز

پایگاه خبر آی‌۲۴‌نیوز

انتهای پیام/ تجارت و دیپلماسی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.