۱۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۹۲۱۵ ۱۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۰ دسته: انرژی، یارانه انرژی
۰

لیز تراس، نخست وزیر جدید بریتانیا در دومین روز کاری خود از برنامه ۱۸۷ میلیارد پوندی یارانه انرژی با عنوان «تضمین قیمت انرژی» رونمایی کرد. اجرای این برنامه علاوه بر کاهش هزینه انرژی کسب و کارهای آسیب پذیر، هزینه انرژی خانواده‌های بریتانیایی را در طول یکسال بیش از هزار پوند کاهش می‌دهد و عمده منابع مالی آن نیز از طریق افزایش کسری بودجه دولت تامین می‌شود.

به گزارش مسیر اقتصاد بعد از وقوع جنگ اوکراین و افزایش شدید قیمت گاز در اروپا، مقامات کشورهای اروپایی و به طور خاص بریتانیا در تلاش برای اجرای برنامه‌هایی به منظور کاهش هزینه انرژی خانواده‌ها هستند و در این زمینه اختصاص یارانه انرژی برای کاهش قیمت‌ها یا تامین بخشی از هزینه‌ها از سوی دولت، از جمله اقداماتی است که در دستورکار کشورها قرار گرفته است.

یارانه انرژی ۱۸۷ میلیارد پوندی اولین اقدام نخست وزیر جدید بریتانیا

در همین راستا لیز تراس نخست وزیر جدید بریتانیا، تنها دو روز بعد از آغاز به کار خود، از برنامه ۱۸۷ میلیارد پوندی یارانه انرژی این کشور با عنوان «تضمین قیمت انرژی» رونمایی کرد. بر اساس این برنامه دولت متعهد می‌شود هزینه انرژی خانواده‌های بریتانیایی را از ابتدای ماه آینده میلادی و به مدت دو سال، به طور میانگین بیش از ۲۵۰۰ پوند نباشد.

هزینه سالانه انرژی خانواده‌های بریتانیایی در سال جاری به طور میانگین ۳۵۴۹ پوند گزارش شده است و انتظار می‌رود با افزایش احتمالی قیمت‌ها در آینده، بر هزینه‌های انرژی افزوده شود. به این ترتیب اجرای برنامه فوق هزینه انرژی هر خانواده را بیش از هزار پوند کاهش می‌دهد. پیش از این نیز دولت بریتانیا با اجرای یک طرح حمایتی، سالانه به طور میانگین ۴۰۰ پوند از هزینه‌های انرژی خانواده‌ها را پوشش داده بود.

دولت بریتانیا به افرادی که به شکل معمول قبض برق و گاز پرداخت نمی‌کنند نیز اعلام کرده است از روش‌های دیگری همچون پرداخت مستقیم یارانه، تحت حمایت قرار خواهند گرفت. همچنین دولت بریتانیا به کسب و کارها نیز اعلام کرده است که بخشی از هزینه انرژی آن‌ها را در قالب یارانه انرژی پرداخت خواهد کرد.

دولت بریتانیا به دنبال افزایش تولید نفت و گاز و برق هسته‌ای

علاوه بر کاهش هزینه خانواده‌ها، دولت بریتانیا در برنامه جدید خود اعلام کرده است که شرایط صدور گواهی نامه تولید نفت و گاز از مخازن شیل را تسهیل و بیش از ۱۰۰ گواهینامه جدید برای افزایش تولید نفت و گاز صادر می‌کند. دولت انتظار دارد افزایش تولید گاز از مخازن شیل در فاصله کمتر از ۶ ماه به افزایش تولید داخلی این سوخت فسیلی بینجامد و مقداری از مشکلات کاهش مقدار و افزایش قیمت گاز وارداتی بکاهد.

تولید بیشتر برق از نیروگاه‌های هسته‌ای نیز از دیگر برنامه‌های دولت بریتانیا برای افزایش امنیت انرژی و رفع پایدار مشکلات ناشی از وابستگی به واردات نفت و گاز عنوان شده است. بریتانیا قصد دارد تا سال ۲۰۵۰ میلادی بیش از ۲۴ هزار مگاوات بر ظرفیت تولید برق هسته‌ای خود بیفزاید.

دولت بریتانیا علاوه بر حذف مالیات سبز از قبوض انرژی مصرف کنندگان، قصد دارد نسخه جدیدی از اقدامات خود برای دستیابی به اهداف اقلیمی ارائه نماید که به طور حتم شرایط را برای افزایش تولید و بهبود امنیت انرژی تسهیل می‌کند.

افزایش ۱۰۰ میلیارد پوندی کسری بودجه بریتانیا برای پرداخت یارانه انرژی

برای تامین مالی برنامه ۱۸۷ میلیارد پوندی یارانه انرژی دولت بریتانیا نیز مواردی همچون افزایش مالیات بر سود شرکت‌های بزرگ حوزه انرژی در دستورکار قرار گرفته است؛ اما بر اساس تخمین‌ها، این برنامه بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیارد پوند بر کسری بودجه دولت بریتانیا می‌افزاید. بر اساس تاکیدات مقامات دولت بریتانیا، این هزینه به مراتب کمتر از هزینه اقتصادی ناشی از سختی معشیت مردم و ورشکستگی کسب و کارهای داخلی است.

دولت بریتانیا همچنین در نظر دارد با اقداماتی همچون «انعقاد قراردادهای بلندمدت خرید گاز»، «مذاکره با تولیدکنندگان برق تجدیدپذیر برای کاهش قیمت فروش» و «افزایش تولید داخلی انرژی» گام‌هایی را برای ایجاد ثبات و کاهش قیمت در بازار انرژی داخلی بردارد.

گفتنی است دولت بریتانیا پیش از این نیز با ارائه بسته‌های حمایتی در بحران مالی سال ۲۰۰۷ و تعطیلی ناشی از شیوع کرونا، به حمایت از مردم و کسب و کارها پرداخته بود. حجم بسته بحران مالی سال ۲۰۰۷، نزدیک به ۱۳۳ میلیارد پوند و بسته حمایتی شیوع کرونا نیز ۳۷۶ میلیارد پوند تخمین زده شده است.

منبع: گاردین

انتهای پیام/ اقتصاد بین‌الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.