۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۸۴۵۷ ۰۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۰ دسته: دولت و حکمرانی
۰

هند به دلیل هزینه‌های پایین درمان، مقصد بسیاری از متقاضیان خدمات درمانی است و بازار گردشگری سلامت این کشور تا قبل از شیوع ویروس کرونا حدود ۹ میلیارد دلار گردش مالی داشت و در رتبه سوم جهان قرار گرفته بود. شیوع ویروس کرونا و تغییر رژیم در افغانستان، بازار گردشگری سلامت هند را تحت تاثیر قرار داد، اما این کشور در مسیر بازیابی جایگاه جهانی خود در این حوزه است.

به گزارش مسیر اقتصاد گردشگری سلامت در هند به شکوفایی خوبی رسیده‌ بود که همه‌گیری کووید ۱۹ ضربه بزرگی به آن زد. بیمارستان‌های خصوصی اذعان دارند که هنوز به سطح قبل از کرونا نرسیده‌اند و تغییر رژیم در افغانستان، بحران اقتصادی سریلانکا و افزایش نرخ دلار در این امر موثر بوده‌است.

کاهش رتبه گردشگری سلامت هند به دلیل شیوع کرونا

آمار بیماران بیمارستان‌های خصوصی کم‌کم رو به افزایش است اما تاکنون تنها به حدود ۷۵ تا ۸۰ درصد تعداد قبل از همه‌گیری رسیده‌ است. تا قبل از سال ۲۰۲۰ به دلیل اعتبار خوب، زمان انتظار کوتاه‌تر و هزینه‌های نسبتا کمتر، هند مقصد بیماران بین‌المللی بود که عمل‌های جراحی پیچیده داشتند.

دکتر آنوپام سیبال، مدیر گروه پزشکی بیمارستان‌های آپولو می‌گوید: این گروه قبل از همه‌گیری کووید ۱۹، بیماران بین‌المللی از بنگلادش، افغانستان، میانمار، نیجریه، کنیا، تانزانیا، نپال و فیلیپین برای درمان‌های بستری و سرپایی داشته‌ است.

بر اساس شاخص گردشگری پزشکی که توسط انجمن گردشگری پزشکی تهیه شده‌ است، هند در سال ۲۰۱۵ رتبه سوم و در سال ۲۰۲۰-۲۰۲۱ رتبه دهم را در بین ۴۶ کشور برتر مقصد گردشگری سلامت به خود اختصاص داده‌ است.

آمار دولت مرکزی هند نشان می‌دهد که در حال حاضر، حدود ۳۸ بیمارستان بین‌المللی معتبر و بیش از ۳۵۰ بیمارستان معتبر ملی در هند وجود دارد. مطابق گزارش فدراسیون اتاق‌های بازرگانی و صنایع هند، درمان در هند حدود ۵۰ درصد ارزان‌تر از آمریکا و اروپاست و میزان مرگ و میر نیز در مقایسه با ایالات متحده کمتر است.

تغیر رژیم در افغانستان در گردشگری سلامت هند موثر بوده است

پیش از شیوع کووید ۱۹، بازار گردشگری در هند حدود ۹ میلیارد دلار تخمین زده می‌شد. بر اساس داده‌های وزارت گردشگری، در سال ۲۰۱۴، بیش از ۱۴۰ هزار بیمار برای درمان به هند مراجعه کردند و این تعداد در سال ۲۰۱۸ به ۴۰۰ هزار نفر رسیده‌است. ۱۰ تا ۱۵ درصد کل درآمد بیمارستان از بیماران بین المللی بوده است. به گفته پاسکال این میزان به دلیل محدودیت‌های بین‌المللی و عدم صدور ویزا به صفر کاهش یافت. با از‌سر‌گیری سفرهای بین‌المللی، وضعیت تقریبا به حالت قبل برگشت اما وجود بن‌بست در بازارهای اصلی مانند پاکستان، افغانستان و یمن، به دلیل عوامل سیاسی و افزایش قیمت دلار، همچنان چالش‌هایی وجود دارد.

دکتر ریتو گارگ معتقد است علاوه بر کووید و محدودیت‌های سفر، تغیر رژیم در افغانستان هم در گردشگری سلامت هند موثر بوده است. در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ بیماران افغان حدود ۸ تا ۹ درصد بازار گردشگری سلامت هند را تشکیل می‌دادند که با تغییر رژیم از سپتامبر ۲۰۲۱ کاملا حذف شده‌است و ورود بیمار از کشورهای بنگلادش، مالدیو، بوتان و برخی کشورهای اروپایی افزایش یافته است.

منبع: هندوستان تایمز

انتهای پیام/ اقتصاد بین‌الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.