۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۷۳۹۳ ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰ دسته: تولید
۰

در سال‌های اخیر کشورهای اروپایی از جمله فرانسه و اسپانیا، با هدف افزایش درآمد از سفرهای تفریحی مسلمانان، گردشگری حلال را توسعه داده‌اند و ضمن ایجاد زیرساخت‌هایی همچون ارائه برند «حلال»، هتل‌هایی متناسب با آداب و عقاید مسلمانان راه‌اندازی کرده‌اند.

به گزارش مسیر اقتصاد با افزایش حضور مردم مسلمان در کشورهای اروپایی، مفهوم گردشگری حلال در این کشورها جای خود را باز کرده و فعالان اقتصادی اعم از مسلمان و غیر مسلمان، ایام خاص مسلمانان از جمله فرارسیدن ماه رمضان را فرصتی برای کسب درآمد می‌دانند.

توسعه گردشگری حلال در کشورهای اروپایی

امروزه گردشگری حلال در دنیا و خصوصا کشورهای اروپایی مانند اسپانیا و فرانسه با وجود مسلمانان بسیار در حال گسترش است و مؤسسات بسیاری در سراسر دنیا خدمات حلال به گردشگران ارائه می دهند. در اسپانیا مؤسسه‌ای به طور ویژه گواهی حلال ارائه می‌دهد. این گواهی را شورای اسلامی اسپانیا ایجاد کرده است. هتل «آلاندا ماربلا» که گروه سعودی «فواز الحکیر» آن را خریداری کرده است، اولین هتلی بود که در سال ۲۰۱۵ گواهی حلال را از این موسسه دریافت کرد. این هتل به هر فرد یک سجاده و مهر نماز می‌دهد و جهت قبله در اتاق ها مشخص است.

در فرانسه نیز چندین مؤسسه در مناطق مختلف خدمات حلال ارائه می‌دهند. فعالان اقتصادی حوزه گردشگری به مسلمانان علاقه دارند؛ به ویژه مسلمانان کشورهای حاشیه خلیج فارس که جزء ثروتمندترین مسلمانان هستند.

برخی کشورهای اسلامی مانند ترکیه، مالدیو، بوسنی و هرزگوین، مراکش و عربستان سعودی نیز با هدف جذب گردشگران مسلمان حتی از کشورهای غربی، گردشگری حلال را جدی تر گرفته‌اند. در حال حاضر این کشورها که بخش انبوهی از مقاصد گردشگری حلال را به خود اختصاص می‌دهند و به گردشگران مسلمانان با احترام به اعتقادات اسلامی و رعایت ضوابط مربوط به آن، خدمات حلال ارائه می‌دهند.

ایجاد هتل‌های مخصوص مسلمانان به منظور کسب درآمد از گردشگری حلال

مؤسسات گردشگری حلال انواع خدمات حلال را در هتل‌های خود ارائه می دهند: هتل‌هایی که غذاهای حلال ارائه می‌دهند و از ارائه غذاهای حرام مانند نوشیدنی‌های الکلی، گوشت خوک و… خودداری می کنند. علاوه بر ارائه غذاهای حلال به مسلمانان، برخی دیگر از هتل‌ها از ارائه نوشیدنی الکلی به سایر مهمانان غیر مسلمان نیز خودداری می کنند تا مانع حضور افراد الکلی در هتل‌های مورد اقامت مسلمانان شوند.

در این هتل‌ها کارکنان خانم تنها به بانوان و خانواده‌ها خدمات ارائه می‌دهند، برنامه‌های تلویزیونی فیلتر می‌شوند و در هر اتاق یک قرآن در دسترس افراد قرار دارد. هتل‌هایی که استخر و آبگرم مخصوص بانوان دارند، همچنین سواحل مخصوصی وجود دارد که به اصطلاح دید ندارند و مسلمانان می توانند به راحتی در آنجا شنا کنند.

منبع: اوبزروالجری

انتهای پیام/ اقتصاد بین‌الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.