۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۸۰۳۹۵ ۱۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰ دسته: اقتصاد دریا
۰

عربستان بر رشد اقتصاد دریایی به کمک فناوری‌های نوین، در افق ۲۰۳۰ تمرکز ویژه‌ای کرده است. مقامات این کشور برآورد کرده‌اند سرمایه‌گذاری در این بخش علاوه بر اینکه به توسعه اقتصادی پایدار کمک می‌کند، بازدهی پنج برابری برای عربستان به همراه دارد.

به گزارش مسیر اقتصاد بر اساس چشم اندازی که مقامات عربستان سعودی تا سال ۲۰۳۰ ترسیم کرده‌اند، خطوط ساحلی این کشور از خلیج فارس تا دریای سرخ، به طول ۲۶۴۰ کیلومتر، شامل مسیر توسعه اقتصاد دریایی این کشور می‌شود. این مسیر ضمن اتصال کشورهای همسایه خلیج فارس و ۳۰۰ جزیره کوچک و بزرگ به یکدیگر، بستر صادرات انرژی از بندر دمام را نیز فراهم می‌کند.

 توسعه اقتصاد دریایی عربستان مبتنی بر راهکارهای فناورانه

برای تحقق این چشم انداز، عربستان سعودی ده‌ها پروژه در حوزه‌های مختلف گردشگری، سرگرمی، بهبود کیفیت زندگی و فرصت‌های اقتصادی فراگیر به کمک تکنولوژی‌های نوآورانه تعریف کرده است. بخش زیادی از این پروژه‌ها، بر پایه‌ اصلی اقتصاد آبی، یعنی گردشگری و اقتصاد آبی متمرکز هستند.

تمامی این پروژه‌ها با استفاده از پیشرفته‌ترین فن‌آوری‌های روز دنیا و در موضوعات مختلف نظارت بر محیط ‌زیست، نمک‌زدایی بدون انتشار گازهای گلخانه‌ای، آبزی‌پروری، دیجیتالی‌سازی کشتیرانی و پرورش مرجان‌ها، طراحی شده است.

احداث یکی از بزرگترین کارخانه‌های کشتی‌سازی در جهان توسط مجتمع بین‌المللی صنایع و خدمات دریایی ملک سلمان، یکی از این پروژه‌ها است که عربستان سرمایه‌گذاری هنگفتی در این خصوص انجام داده است.

گسترده شدن اقتصاد دریا همسو با رویکردهای زیست محیطی

عربستان تلاش کرده سیاست توسعه اقتصاد دریایی خود را متناسب با معاهده‌ها و توافق‌نامه‌های بین‌المللی زیست محیطی، از جمله توسعه پایدار سازمان ملل متحد تدوین کند. این کشور متعهد شده تا پایان چشم انداز ۲۰۳۰، بر اساس چارچوب جهانی کونمینگ-مونترال، از ۳۰ درصد از مناطق خشکی و دریایی خود محافظت کند.

یکی دیگر از پروژه‌های توسعه اقتصاد آبی عربستان، ابتکار WAVE است. در چهارچوب این ابتکار، بازیگران کلیدی از بخش‌های مختلف دولتی، خصوصی و جامعه مدنی تا یک نسل آینده در پروژه بازسازی اقیانوس‌ها مشارکت خواهد داشت.

منبع: سایت مجمع جهانی اقتصاد

انتهای پیام/ تولید 



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.