۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۶۷۲۳۳ ۰۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

فیلیپین به عنوان کشوری غیرمسلمان، با اتخاذ راهبردی در سطح ملی و برنامه‌ریزی گسترده، قصد دارد سهم خود را از بازار جهانی محصولات «حلال»، که تا سال ۲۰۲۵ میلادی حدود ۷۷۰۰ میلیارد دلار ارزیابی شده است، افزایش دهد. تقویت سرمایه‌گذاری، ایجاد بیش از ۱۲۰ هزار شغل و توسعه همکاری‌های بین‌المللی خصوصا با کشورهای مسلمان، ازجمله برنامه‌های فیلیپین در این راهبرد ملی است.

به گزارش مسیر اقتصاد وزارت تجارت و صنعت (DTI) فیلیپین در اقدامی قابل توجه، اعلام کرده است راهبرد ملی حلال را برای پیشبرد رشد اقتصادی، ایجاد شغل، عدالت و برابری فراگیر در دستورکار قرار می‌دهد. این طرح چندین هدف کلیدی را تعیین می‌کند که عبارتند از جذب ۲۳۰ میلیارد پزوی فیلیپین معادل ۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری، ایجاد ۱۲۰ هزار شغل در پنج سال آینده، تسهیل ادغام شرکت‌های خرد، کوچک و متوسط (MSME) در اکوسیستم حلال جهانی. توسعه جاه‌‌طلبانه طرح راهبردی حلال قرار است قبل از پایان سال ۲۰۲۳ آغاز شود. این پاسخی به پیام رئیس جمهور فردیناند آر. مارکوس جونیور به سرمایه‌گذاران بین‌المللی در مجمع جهانی اقتصاد (WEF) در داووس است. او فیلیپین را به عنوان دروازه‌ای برای ورود به منطقه آسیا و اقیانوسیه تبدیل کرده است. این کار کشور را به مقصد برجسته سرمایه‌گذاری تبدیل کرده است.

تقاضای محصولات حلال تنها مختص مسلمانان نیست

این طرح همچنین به تقاضای فزاینده محصولات و خدمات حلال می‌پردازد. این تقاضای فزاینده شامل بازار داخلی فیلیپین و ۵۷ کشور سازمان همکاری اسلامی (OIC) می‌شود. این کشورها در سراسر آسیا، آفریقا، اروپا و قاره آمریکا قرار دارند.

وزیر تجارت و صنعت تأکید کرد که سبک زندگی حلال صرفاً انتخاب مسلمانان نیست. محصولات حلال به طور فزاینده‌ای بین مصرف‌کنندگان غیرمسلمان در سطح جهان شناخته می‌شود. عوامل محبوبیت محصولات حلال ملاحظات اخلاقی، بهداشتی، تجارت منصفانه و تامین مالی عادلانه است. این ابتکار استراتژیک بر تعهد فیلیپین به تقویت رشد اقتصادی فراگیر در بخش حلال، با مزایای گسترده‌ای که برای ذینفعان داخلی و بین‌المللی پیش‌بینی می‌شود، تأکید می‌کند.

وی افزود: ما در پنج سال آینده برنامه داریم به تجارت و سرمایه‌گذاری حلال ۲۳۰ میلیارد پزویی و ایجاد ۱۲۰ هزار شغل برسیم. با بیشینه‌سازی توانایی خود در صنعت حلال، ما با هم به تحقق چشم‌انداز رئیس جمهور در رسیدن به سرمایه‌گذاری‌های هرچه بیشتر کمک خواهیم کرد. این به معنای فعالیت اقتصادی بالاتر، مشاغل با کیفیت بیشتر و در نهایت زندگی بهتر برای همه فیلیپینی‌ها خواهد بود.

تخمین زده می‌شود ارزش بازار جهانی حلال تا سال ۲۰۲۵ به ۷.۷ تریلیون دلار برسد که نسبت به ۳.۲ تریلیون دلار در سال ۲۰۱۵ افزایش قابل‌‌ توجهی خواهد بود.

مرکز سرمایه‌گذاری حلال

بر اساس این طرح راهبردی، وزارت تجارت و صنعت فیلیپین رهبری گروه ویژه بین‌سازمانی متشکل از ۹ سازمان دولتی را بر عهده خواهد داشت. این نقشه راه فیلیپین برای تبدیل شدن به دوست‌دارترین مرکز تجارت و سرمایه‌گذاری حلال در آسیا و اقیانوسیه را ایجاد می‌کند.

پاسکوال تاکید کرد که صنعت حلال بخشی از چهار اولویت وزارتخانه‌اش است. این اهداف شامل ترویج توسعه منطقه‌ای، دستیابی به امنیت غذایی، ارتقاء و بهبود مهارت در شرکت‌های خرد، کوچک، متوسط و همچنین امکان تطابق مهارت‌های شغلی و ارتقاء مهارت‌های نیروی کار در فیلیپین ‌می‌باشد.

طرح حلال تنها محدود به مواد غذایی و محصولات مرتبط با مواد غذایی نیست. این طرح شامل بخش‌های مالی اسلامی، سفر و گردشگری حلال‌پسند، مد ساده، داروسازی حلال و محصولات آرایشی حلال نیز می‌شود.

برای پوشش جنبه های گسترده اقتصاد حلال، کارگروه حلال شامل سازمان‌های بسیاری می‌باشد. این سازمان‌ها کمیسیون ملی مسلمانان فیلیپینی (NCMF)، وزارت کشاورزی (DA)، بانک مرکزی فیلیپین (BSP)، وزارت گردشگری (DOT)، وزارت بهداشت (DOH)، وزارت علوم و فناوری (DOST)، وزارت امور خارجه (DFA) و اداره توسعه میندانائو (MinDA) می‌باشند.

کنوانسیون و گواهی حلال

ماه بعد میلادی نمایشگاه کنوانسیون حلال در مرکز کنوانسیون SMX با حضور صنایع خرد، کوچک و متوسط برگزار خواهد شد. افزون بر این، یک برنامه آموزشی برای صدور گواهینامه حلال در هفته دوم ماه میلادی بعدی برنامه‌ریزی شده است. همچنین وزارت تجارت و صنعت در حال راه‌اندازی هفته سرمایه‌گذاری فیلیپین است. هدف این برنامه حمایت از صنایع کوچک و متوسط برای توسعه صنعت حلال است.

به گفته مرکز آموزش تجارت فیلیپین (PTTC)، کشتارگاه‌های بیشتری در فیلیپین به زودی دارای گواهی حلال خواهند بود.

یک آژانس وابسته به وزارت تجارت و صنعت، توافق نامه‌ای را با نهادهایی در کالابارزون برای آموزش حلال امضا کرده است. بیش از ۱۰۰ شرکت کوچک و متوسط در ماراوی نیز در حال آماده شدن برای دریافت گواهی حلال به عنوان بخشی از بازسازی اقتصادی مردم مارانائو هستند.

منبع: گولف‌نیوز

انتهای پیام/ تجارت و دیپلماسی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.