۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۷۷۲۲۸ ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۰ دسته: پول و بانک
۰

احسان راکعی کارشناس پول و بانک، ضمن اشاره به تبعات نامطلوب افزایش هزینه تمام شده پول در ترازنامه بانک‌ها، گفت: افزایش نرخ سود سپرده در سال ۱۴۰۱ دلیل اصلی افزایش هزینه تمام شده پول در نظام بانکی بود و انتظار می‌رود اعطای گواهی سپرده ۳۰ درصدی این روند را در سال جاری تشدید کند و بیش از پیش هزینه تامین مالی را در اقتصاد ایران افزایش دهد.

قیمت تمام شده پول به عنوان هزینه‌ای که بانک برای تامین منابع مالی خود متحمل می‌شود، در تحلیل صنعت بانکی از اهمیت بالایی برخوردار است. این قیمت نشان‌دهنده نرخ سود سپرده‌ها، اوراق قرضه و سایر منابع مالی است که بانک برای تامین مالی خود از آن‌ها استفاده می‌کند. در این راستا احسان راکعی کارشناس حوزه پول و بانک در گفتگو با مسیر اقتصاد گفت: قیمت تمام شده پول در تحلیل صنعت بانکی یکی از اجزایی است که از طریق آن می‌توان متوجه شد هر بانکی تأمین مالی خود را برای کسب منابع و پایه پولی و یا ذخایر با چه نرخی به دست آورده است.

افزایش نرخ سود سپرده عامل اصلی بالا رفتن هزینه تامین مالی بانک‌ها

وی ادامه داد: اصولا قيمت تمام شده پول دارای دو جز هزينه‌های مستقيم و هزينه‌های غير مستقيم (سربار) است. هزينه‌های مستقيم شامل نرخ تامين مالی سپرده‌های مدت دار، تامين ذخاير از بازار بين بانكی و بانک مركزی است. هزينه‌های غيرمستقيم شامل هزينه مطالبات مشكوک‌الوصول و هزينه‌های عمومی و اداری هستند. در اين بين اما سپرده‌های ديداری و پس انداز هم به عنوان منابع بدون هزينه نقش به سزایی در افزايش و يا كاهش قيمت تمام شده پول بانک‌ها دارند. بررسی قيمت تمام شده پول بانک‌ها در سال ١٤٠١ و مقايسه آن با سال١٤٠٠ حاكی از اين است كه طی يكسال گذشته بانک‌های گردشگری، پاسارگاد و آينده بيشترين رشد را در هزينه پول در ميان ساير بانک‌ها تجربه نموده‌اند. عمده رشد هزينه پول در ميان اين بانک‌ها به دليل رشد نرخ سود سپرده‌های مدت‌دار (عمدتا سپرده‌های يک ساله) است.

راکعی همچنین گفت: با توجه به رشد نرخ سود سپرده‌های مدت‌دار بانک‌ها طی سال گذشته (عمدتا بالای ٢٠درصد) و همچنين اعطای گواهی سپرده ٣٠ درصدی توسط بانک‌ها در سال جاری (هرچند به طور محدود)، می‌توان پيش‌بينی نمود كه قيمت تمام شده پول بانک‌ها در دو سال آينده رشد بيشتری را تجربه خواهد نمود؛ همانطور كه رشد نرخ سود سپرده، باعث جا به جایی ميانگين هزينه پول بانک‌ها از ١٤درصد به بالای ١٦درصد در سال جاری شد. هرچند كه رشد هزينه مطالبات مشكوک‌الوصول در كنار سود سپرده‌های مدت‌دار در رشد هزينه پول بی‌تاثير نبوده و نخواهد بود.

انتهای پیام/ پول و بانک



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.