۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۶۸۲۳ ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۰ دسته: کشاورزی
۰

بر اساس آخرین آمارها، کشورهای چین، آمریکا، برزیل، هند، روسیه، فرانسه، مکزیک، ژاپن، آلمان و ترکیه، به ترتیب ده کشور برتر جهان در تولید محصولات کشاورزی هستند که نشان می‌دهد کشورهای پیشرفته به طور ویژه برای بخش کشاورزی برنامه دارند.

به گزارش مسیر اقتصاد تولید کشاورزی به معنای فرآیند پرورش حیوانات و گیاهان برای تولید محصول به منظور تقویت یا حفظ زندگی انسان است. به طور کلی منظور از تولید کشاورزی فعالیت‌هایی را شامل می‌شود که تولید محصول قابل فروش را درپی دارند. محصولاتی همچون غذای انسان شامل گندم، سوخت‌های حاصل از محصولات کشاورزی،الیاف برای تولید منسوجات و غذای دام، از جمله محصولاتی است که جزء تولیدات کشاورزی کشورها به حساب می‌آید. همچنین عوامل محیطی مانند خاک و آب و هوا، بزرگترین نقش را در تولید کشاورزی ایفا می‌کنند.

۱۰ کشور برتر در تولید محصولات کشاورزی در سال ۲۰۲۲

در ادامه لیستی از ۱۰ کشور برتر تولیدکننده محصولات کشاورزی به همراه توضیح مختصری از کالاهای تولیدی آن‌ها آورده شده است.

۱. چین

چین با در اختیار داشتن ۱۰ درصد زمین‌های زراعی جهان، یک چهارم غلات دنیا را تولید می‌کند. این کشور در تولید میوه، سبزیجات، غلات، پنبه، تخم‌مرغ و مرغ پیشرو است. اما گندم و برنج و ذرت، محصولات اصلی کشاورزی آن است که ۹۰ درصد تولیدات کشاورزی چین را به خود اختصاص داده‌است. چین با تولید ۵۰۰ میلیون تن سبزیجات، ۵۰ درصد نیاز جهان را تامین می‌کند. تعداد زیادی از مردم چین در حوزه کشاورزی فعالیت می‌کنند. در سال ۲۰۱۹، چین با ۱۳۳.۱ میلیارد دلار صادرات، از ایالات متحده و اتحادیه اروپا پیشی گرفت و به بزرگترین صادرکننده محصولات کشاورزی در جهان تبدیل شد. در کنار جاده‌های این کشور، سبزیجات بومی می‌کارند و از کشاورزی عمودی استفاده می‌کنند.

۲. آمریکا

ذرت، سویا، گندم، پنبه و یونجه، ۹۰ درصد محصولاتی هستند که در آمریکا برای تغذیه انسان و خوراک دام کشت می‌شوند. ذرت با ۲۴۷۸۸۲۰۰۰ تن و بعد از آن سویا با ۷۴۵۹۸۰۰۰ تن، بیشترین تولیدات کشاورزی آمریکا هستند. کشور آمریکا به عنوان کشوری پیشرفته و نمونه در علم و فناوری و نوآوری‌های کشاورزی شناخته می‌شود. مثلا در بهبود ذرت، دانش خاک و ماشین‌آلات نوآورانه پیشرو هستند. در سال ۲۰۲۰ این کشور بالغ بر دو میلیون ایکر سطح زیر کشت داشته‌است. کشاورزی آمریکا از سال ۱۹۹۰، پنج درصد رشد داشته است. در سال ۲۰۲۰ صنایع مرتبط با کشاورزی، ۱۰۵۵ میلیارد دلار معادل ۵ درصد در تولید ناخالص ملی نقش داشتند. تولیدات کشاورزی آمریکا، ۱۳۴.۷ میلیارد دلار معادل ۰.۶ درصد از تولید ناخالص ملی را تشکیل می‌دهد.

۳. برزیل

قهوه، شکر، سویا، مانیوک، برنج، ذرت، پنبه، لوبیای خوراکی و گندم تولیدات اصلی کشاورزی برزیل هستند. برزیل تولید‌کننده کاساوا در جهان است و همچنین تولیدکننده پیشرو لوبیا، ذرت، موز، کاکائو و برنج است. حدود ۷ درصد زمین‌های برزیل به کشت سویا اختصاص یافته است. برزیل تولیدکننده اصلی قهوه در جهان است و این محصول تا میانه قرن بیستم مهمترین محصول صادراتی این کشور بوده‌است. بعلاوه این کشور به دلیل‌ تولیدات بالای کشاورزی، نهمین اقتصاد جهان را در اختیار دارد و کشاورزی بخش مهمی از تولید ناخالص ملی برزیل را تشکیل می‌دهد. حدود ۴۱ درصد زمین‌های این کشور زیر کشت محصولات کشاورزی است. مساحت برزیل ۲.۱ میلیارد ایکر است و از این میزان، ۸۶۷.۴ میلیون ایکر به زمین‌های کشاورزی اختصاص دارد. در دو دهه گذشته ۲۵ درصد تولید ناخالص ملی از تولیدات کشاورزی تامین شده‌است.  علاوه بر این، کشور برزیل چهارمین تولیدکننده غذا و اولین تولیدکننده محصولات کشاورزی جهان است.

۴. هند

کشور هند بزرگترین تولیدکننده شیر، کنف هندی و حبوبات جهان است. این کشور، دومین تولیدکننده برنج، گندم، بادام‌زمینی، نیشکر، سبزیجات، میوه‌جات و پنبه جهان است. همچنین نقش مهمی در تولید ادویه‌جات، ماهی، دام و طیور و محصولات زراعی دارد. کشاورزی در هند عامل تامین معیشت حدود ۵۸ درصد مردم است. باغداری و دامپروی، ۶۰ درصد از تولید ناخالص ملی کشاورزی هند را تشکیل می‌دهد. در ۱۴ سال گذشته، تولیدات کشاورزی هند ۱۱ درصد افزایش یافته و از ۸۷ به ۳۹۷ میلیارد دلار رسیده‌است. سهم کشاورزی از تولید ناخالص ملی هند از ۱۷.۸ درصد در سال ۲۰۱۹-۲۰۲۰ به ۱۹.۹ درصد در سال ۲۰۲۰-۲۰۲۱ رسیده‌است.

۵. روسیه

گندم، جو‌دوسر، جو، تخمه آفتابگردان، سیب‌زمینی و چاودار تولیدات کشاورزی اصلی روسیه هستند. گندم بیشترین سهم را در زمین‌های قابل کشت دارد که در سال ۲۰۰۹ این میزان، ۲۱.۹ درصد از کل زمین‌های قابل کشت است. علاوه بر این، بیش از نیمی از زمین‌ها به کشت غلات اختصاص دارد. در سال ۲۰۲۰ میراتورگ به عنوان بزرگترین هلدینگ کشاورزی روسیه از نظر مالکیت زمین کشاورزی شناخته‌شد. صنعت کشاورزی حدود ۶ درصد تولید ناخالص ملی روسیه را تشکیل می‌دهد. این کشور بیش از ۲۳ میلیون هکتار زمین زیر‌کشت دارد. تولیدات کشاورزی در روسیه یک صنعت سودآور است که فرصت‌های شغلی ایجاد کرده‌است. بنابراین مردم عادی حدود ۱۶ درصد از فرصت‌های شغلی صنعت کشاورزی روسیه را فراهم می‌کنند.

۶. فرانسه

فرانسه در تولید گندم، غلات،سیب‌زمینی،چغندر، گوشت خوک و گاو و شیر خام پیشرو است. علاوه بر این فرانسه اهتمام زیادی در تولید انگور و فرآورده‌های آن دارد. حدود ۷۳۰۰۰۰ مزرعه در فرانسه وجود دارد و ۷ درصد جمعیت این کشور در کشاورزی و جنگلداری اشتغال دارند. تقریبا همه افراد در فرانسه درگیر فعالیت‌های مرتبط با تولیدات کشاورزی هستند. آرد و غلات در چند سال گذشته ۱۲ درصد افزایش داشته است. درآمد محصولات کشاورزی ۴ درصد بیشتر شده‌است. تامین غذای ۹.۵ میلیارد انسان در سال ۲۰۵۰ با تنها ۵ تا ۱۰ درصد افزایش داشته سطح زیر کشت محصولات کشاورزی، کار ساده‌ای نخواهد بود.

۷. مکزیک

محصولات کشاورزی اصلی مکزیک در قرن ۲۱ شامل میوه‌جات، ذرت، شیر، مرغ و تخم‌مرغ است که حدود ۸۰ درصد تولیدات کشاورزی این کشور است. با این حال، سودآورترین محصولات استوایی، نیشکر و قهوه هستند. مکزیک دامداری‌های در مقیاس بزرگ برای تولید شیر و مرغ و تخم‌مرغ نیز دارد. ۱۵ درصد زمین‌های مکزیک به کشاورزی و ۵۰ درصد به دامپروری اختصاص دارد. بخش اصلی محصولات صادراتی به شکر،قهوه، میوه‌جات و سبزیجات اختصاص دارد که به آمریکا فرستاده می‌شود. کشاورزی از نظر تاریخی و سیاسی برای اقتصاد مکزیک حیاتی است.

۸. ژاپن

برنج، محصول حیاتی ژاپن و محصول اصلی جهان است. سایر محصولاتی که در ژاپن کشت می‌شوند شامل سویا،جو دوسر، گندم و بسیاری از سبزیجات و میوه‌جات است. بیشترین صادرات در سال ۲۰۱۹ مربوط به برنج و یونجه بود که به ترتیب ۴۳ و ۶۴ میلیون دلار بوده‌است. علاوه بر این، ژاپن صادرات سویا را تا ۳۷ میلیون دلار افزایش داده است. دو نوع زمین کشاورزی در ژاپن وجود دارد: تامبو و سایدن. کشاورزی تنها ۲ درصد از تولید ناخالص ملی ژاپن را تشکیل می‌دهد و حدود ۱۰ درصد جمعیت این کشور در مشاغل کشاورزی فعال هستند. ژاپن جمعیت پراکنده‌ای دارد و حدود ۱.۲ هکتار از مساحت این کشور مربوط به زمین‌های کشاورزی است. آنها کشاورزی یکپارچه را توسعه داده‌اند. نرخ خودکفایی سال مالی ۲۰۱۹ برای برنج ۹۸ درصد، گوشت گاو ۱۱ درصد و برای گندم ۱۷ درصد بوده‌است. علاوه بر این در سال ۲۰۱۹، صادرات سالانه محصولات کشاورزی،شیلات و جنگلداری ژاپن ۹۱۲.۱ میلیارد ین بود و رکرد بالایی برای ۷ سال متوالی ثبت کرد.

۹. آلمان

در سال ۲۰۱۸ آلمان چهارمین تولیدکننده چغندرقند با میزان ۲۶.۱ میلیون تن برای تولید اتانول و شکر بوده‌است. دهمین تولیدکننده گندم و سومین تولیدکننده جو با میزان ۹.۵ میلیون تن است. حدود ۸۰ درصد زمین‌های این کشور به کشاورزی و جنگلداری اختصاص داردو حدود ۸۷ درصد کشاورزان مالک ۱۲۴ ایکر است زمین‌های کشاورزی هستند. تولیدات کشاورزی آلمان، رتبه چهارم را در اتحادیه اروپا دارد و کشاورزان از ۵۰ درصد زمین‌ها و مراتع برای تغذیه بیش از ۲۰۰ میلیون حیوان استفاده می‌کنند.

۱۰. ترکیه

ترکیه نقش مهمی در تولید گندم، چغندر قند، شیر تازه گاو، گوجه فرنگی، جو، انگور، سیب‌زمینی، ذرت، انگور و سیب دارد.علاوه بر این، پرمصرف‌ترین محصولات کشاورزی ترکیه شامل زردآلو، گیلاس، فندق با پوست،انجیر، به و خشخاش است. این کشور،تولیدکننده و صادرکننده برتر محصولات زراعی از فندق و شاه‌بلوط تا تا زردآلو، گیلاس، انجیر، زیتون و چای است. کشاورزی در ترکیه بیشترین اشتعالزایی را دارد و ۲۵ درصد نیروی کار و ۸ درصد فعالیت اقتصادی کشور را شامل می‌شود.مرغداری نیز یک تجارت بزرگ در مناطق تپه‌ای است. علاوه بر این، یک چهارم از کل تولیدات کشاورزی در جهان را شامل می‌شود.محبوب ترین غلات ترکیه گندم است. چغندر در رتبه دوم و پس از آن شیر و گاو قرار دارند. بخش کشاورزی حدود ۱۹.۲ درصد از کل اشتغال ترکیه در سال ۲۰۱۸ را تامین کرده‌است.

منبع: TractorGuru

انتهای پیام/ اقتصاد بین‌الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.