۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۵۸۵۷ ۲۵ تیر ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰ دسته: تجارت و دیپلماسی، قاچاق کالا و ارز کارشناس: مهدی قربانیان
۰

بر اساس پژوهش نشریه آکسفورد اکونومیکس، از دیدگاه مصرف‌کنندگان و مدیران تجاری، استفاده از «تکنیک‌هایی برای کمک به احراز هویت کالاها» از جمله هولوگرام، شناسه‌های دیجیتال و تمبرهای مالیاتی سهم اثرگذاری در مبارزه با تجارت غیرقانونی دارد. در سه سال آینده «تکنیک‌های احراز هویت کالا»، «کمپین‌های آگاهی بخشی بر مصرف‌کننده»، «همکاری‌های متقابل خرده‌فروشان با نیروی انتظامی» و همچنین «جمع‌آوری ابتکارات در زمینه الگوهای تجارت غیرقانونی» در اولویت اقدمات مدیران تجاری قرار دارند.

به گزارش مسیر اقتصاد نتیجه‌گیری در رابطه با اقدامات موثر در زمینه مبارزه با تجارت غیرقانونی یا قاچاق به عوامل متعددی بستگی دارد. یکی از این عوامل بررسی نتایج اقدامات گذشته و دیگری مقایسه پیشنهادات ذی‌نفعان شامل مدیران تجاری، سیاست‌گذاران و مجریان قانون با مصرف‌کنندگان است. این گزارش با هدف نتیجه‌گیری اقدامات موثر مذکور به پژوهشی منتشر شده در نشریه آکسفورد اکونومیکس اشاره می‌کند. این پژوهش مبتنی بر مصاحبه با ذی‌نفعان و مصرف‌کنندگان در اروپا  و اتحادیه اروپا است که با تجارت غیرقانونی مواجهه داشته‌اند.

اقدامات موثر در مبارزه با تجارت غیرقانونی

مصرف‌کنندگان چشم‌انداز مثبت‌تری نسبت به ذی‌نفعان در رابطه با اثربخشی اقدامات مبارزه با تجارت غیرقانونی دارند. نمودار زیر اثربخشی راهبردهای مبارزه با تجارت غیرقانونی را از دیدگاه فعالین تجاری و مصرف‌کنندگان نشان می‌دهد.

براساس این نمودار استفاده از «تکنیک‌هایی برای کمک به احراز هویت کالاها» ازجمله هولوگرام[۱]، بارکدهای امنیتی[۲]، شناسه‌های دیجیتال[۳]، تمبرهای مالیاتی[۴] و از این قبیل تکنیک‌ها بالاترین سهم اثرگذاری را از دیدگاه مصرف‌کنندگان و مدیران تجاری ایفا کرده است و همچنین «استفاده از مواد، ویژگی‌ها یا بسته‌بندی برای کمک به تمایز کالا» کمترین سهم را در بین این دو گروه از افراد کسب کرده است.

به نظر می‌رسد مدیران تجاری در حال تغییر اولویت‌ها هستند. جدول زیر اولویت های تجاری برای مبارزه با تجارت غیرقانونی را باتوجه به استراتژی اجرا شده در سه سال گذشته، اقدامات موثر در کاهش تجارت غیرقانونی و اولویت سه سال آینده مشخص می‌کند.

براساس جدول فوق اقدامات مربوط به تاثیر بر رفتار مصرف‌کننده مانند «کمپین‌های آگاهی بخشی بر مصرف‌کننده» در سه سال گذشته تنها ۲۷ درصد اجرا شده است اما در سه سال آینده دومین اولویت برتر شناخته شده است. این درحالی است که «تبلیغ مزایای کالاهای قانونی» در جهت مخالف حرکت می‌کند و در سه سال گذشته در رتبه دوم اولویت اقدامات بوده است اما در سه سال آینده اولویت پایینی خواهد داشت.

در زمینه «امنیت زنجیره تامین» در سه سال آینده «تکنیک‌های احراز هویت کالا» با ۴۸ درصد بالاترین اولویت را از آن خود کرده‌اند. همچنین در در رتبه‌های بعدی اقداماتی از قبیل «همکاری‌های متقابل با خرده‌فروشان و نیروی انتظامی» و همچنین «جمع‌آوری ابتکارات در زمینه الگوهای تجارت غیرقانونی» قرار دارند که به ترتیب جزو اقدمات «همکاری‌های خارجی» و «اطلاعات و ابتکارات» محسوب می‌شوند.

در پایین‌ترین اولویت‌ها در سه سال آینده نیز «تغییر طراحی کالاها» با ۳۹ درصد پایین‌ترین اولویت را کسب کرده است. همچنین اقدامات دیگری نظیر «جمع‌آوری اطلاعات درباره مصرف‌کنندگان» و «تبلیغ مزایای کالاهای قانونی» نیز به ترتیب کمترین اولویت را در ادامه به خود اختصاص داده‌اند.

اقدامات پیشنهادی به مدیران تجاری

مدیران تجاری می‌توانند اثربخشی اقدامات خود را با همسوسازی آنها با انگیزه‌های مصرف‌کنندگان بهبود ببخشند. چند نمونه از این اقدامات شامل موارد زیر می‌شود.

  1. جمع‌آوری اطلاعات در مورد انگیزه‌های مصرف‌کنندگان می‌تواند به اثربخشی اقدامات جایگزین کمک کند.
  2. اقداماتی فراتر از قیمت مانند توسعه مدل‌های کسب‌و‌کار، کالاها و خدمات نوآورانه در متقاعدسازی مصرف‌کننده برای خرید کالاهای قانونی تاثیرگذار است. این اقدامات نوآورانه و فناورانه شامل احراز هویت کالا، سیستم‌های ردیابی کالا و کمپین‌های تبلیغاتی جهت توضیح خطرات ذاتی تجارت غیرقانونی و اثرگذاری بر رفتار مصرف‌کنندگان می‌شود.
  3. پاسخ به بی‌اعتمادی فزاینده در رابطه با خریدهای آنلاین از طریق همکاری با خرده‌فروشان و واسطه‌های آنلاین می‌تواند اقداماتی موثر برای تاثیرگذاری بر مصرف‌کنندگان باشد. از جمله کمپین‌های آگاهی بخشی و طرح‌های احراز هویت از این قبیل اقدامات است.
  4. همکاری فعالانه مدیران تجاری با مقامات سیاست‌گذاری و مجریان قانون در طرح‌های مشترک برای مبارزه با تجارت غیرقانونی می‌تواند موثر باشد.
  5. مدیران تجاری عقیده دارند که سرمایه‌گذاری بیشتر در زمینه مبارزه با تجارت غیرقانونی ضروری است و باید برای پیشرفت در این زمینه اولویت‌بندی فعالانه انجام شود.

منبع: Combatting Illicit Trade consumer motivations and stockholder perspectives

پینوشت:

[۱] Holograms

[۲] Security Bar Codes

[۳] Digital Identifiers

[۴] Tax Stamps

انتهای پیام/ تجارت و دیپلماسی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.