۰۲ آذر ۱۴۰۴

مسیر اقتصاد؛ رسانه تصمیم‌سازان اقتصاد ایران

حبیب الله حقیقی - رییس جدید ستاد مبارزه با قاچاق با توجه به ۲۹ میلیارد دلار قاچاق در سال ۱۴۰۳

برنامه رییس جدید ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز چیست؟

رییس جدید ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ نیز در این سمت قرار داشت و این تجربه انتظارات جهت تهیه یک برنامه جامع پنجساله برای م ...

تعارض منافع اتاق بازرگانی قاچاق ارز با کارت بازرگانی یک‌بارمصرف

تعارض منافع در اهلیت‌سنجی متقاضیان کارت بازرگانی

احراز صلاحیت صادرکنندگان از نظر ایفای به موقع تعهدات ارزی توسط اتاق ایران، این نهاد را در موقعیت تعارض منافع از نوع «اتحاد قاعده‌گذار و مجری» قرار می‌ ...

گفتگوی دولت و بخش خصوصی به منظور جلوگیری از قاچاق ارز

«عدم ثبت منشأ ارز» با چه شرایطی اجرا شود؟

شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی وزارت اقتصاد را مکلف کرده است از شورای عالی امنیت ملی برای «ثبت منشأ ارز تا ۶ ماه پس از ترخیص کالا» مجوز بگیرد. این درحا ...

تخصیص اعتباری قاچاق ارز به بهانه کاهش رسوب کالا در گمرکات

واردات با «تخصیص اعتباری» تقاضای ارز در بازار غیر رسمی را کاهش می‌دهد؟

بانک مرکزی برای جلوگیری از دور زدن ضوابط ارزی از سوی واردکنندگان با استفاده از قاعده «ترخیص درصدی»، سازِکار «تخصیص اعتباری» را طراحی کرده است. اما این ...

قاچاق ارز سوء استفاده از استثنائات قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز

تفویض اختیار به استانداران؛ تسهیل تجارت یا رسمیت‌بخشی به قاچاق ارز؟

تفویض اختیار رئیس جمهور به استانداران در کنار اختیار قانونی جزء ۳ ماده ۷ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، به استاندار سیستان و بلوچستان مجوز ابلاغ تص ...

قاچاق ارز در راستای مبارزه با قاچاق کالا و ارز

نقش وزارت اقتصاد در کارآمدی سیاست‌های ارزی چیست؟

وزرای اقتصاد طی سال‌های گذشته در حالی از مسئولیت سیاست‌گذاری ارزی شانه خالی می‌کنند که یکی از عوامل افزایش «رسوب کالا در گمرکات اجرایی» و «قاچاق ورودی ...

شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم یک موازی کاری دیگر در دستگاه‌های دولتی

تداخل وظایف یک شورای عالی و یک ستاد در موضوع مبارزه با قاچاق

بسته جامع «پیشگیری از جرائم گمرکی با تأکید بر مقابله با قاچاق کالا و جرائم تجاری» درحالی توسط شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم ابلاغ شده است که موارد اب ...

قاچاق مدیریت مخاطره در تجارت (۱۱)

چرا بانک نمی‌تواند از کم‌اظهاری و بیش‌اظهاری یا قاچاق جلوگیری کند؟

بانک‌ها، مؤسسات مالی یا سایر نهادهای نظارتی به دلیل «فقدان مرجع عمومی قیمت در کالاهای غیرکامودیتی» و «عدم دسترسی به شرایط قراردادهای تجاری» قادر نیستن ...

قاچاق چین مدیریت مخاطره در تجارت (۱۰)

قاچاق به همراه خلاف اظهاری و بیش اظهاری در چین

مطالعه موردی گزارش شده چین به گروه ویژه اقدام مالی نشان می‌دهد که از «اظهار نادرست توصیف کالاها»، «بیش‌اظهاری در ارزش‌گذاری کالاها» و «مبادله کالاها ه ...

قاچاق مدیریت مخاطره در تجارت (۹)

قاچاق با استفاده از اسمرفینگ در آمریکا

مطالعه موردی گزارش شده آمریکا به گروه ویژه اقدام مالی نشان می‌دهد که از «واردات و صادرات مجدد اسباب‌بازی از یک حوزه حاکمیتی به حوزه حاکمیتی دیگر» به م ...