۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۵۸۴۴ ۲۳ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۰ دسته: تولید، قاچاق کالا و ارز کارشناس: مهدی قربانیان
۰

بر اساس یک تحقیق بین‌المللی، اقداماتی همچون «مجازات مصرف‌کنندگان» و «نظارت و حسابرسی معاملات از طریق زنجیره تامین برای شناسایی توزیع‌کنندگان و مصرف‌کنندگان» اثرگذاری و اهمیت بالایی در مبارزه با تجارت غیرقانونی و قاچاق دارد. همچنین در سه سال آینده اولویت سیاست‌گذاران «تغییر مجازات برای خرده‌فروشان» و اولویت مجریان قانون «همکاری با تامین‌کنندگان تجارت الکترونیک و همکاری با سازمان‌های بین‌المللی» خواهد بود.

به گزارش مسیر اقتصاد شناخت اولویت سیاست‌گذاران و آسیب‌شناسی اقدامات گذشته می‌تواند در زمینه مبارزه با قاچاق یا تجارت غیرقانونی موثر باشد. این گزارش با هدف نتیجه‌گیری اقدامات موثر مذکور به پژوهشی منتشر شده در نشریه آکسفورد اکونومیکس اشاره می‌کند و مبتنی بر مصاحبه با سیاست‌گذاران، مجریان قانون و مصرف‌کنندگان در اروپا است که با تجارت غیرقانونی مواجهه داشته‌اند.

اقدامات موثر در مبارزه با تجارت غیرقانونی

عموم سیاست‌گذاران و مجریان قانون نسبت به تاثیر اقدامات خود رویکرد مثبت‌تری نسبت به مصرف‌کنندگان دارند. نمودار زیر سیاست‌ها و اقدامات اجرایی موثر را نشان می‌دهد.

براساس نمودار بالا بیشترین اقدام اثرگذار از دیدگاه مقامات بخش دولتی «مجازات برای مصرف‌کنندگان در حال خرید یا تجارت کالاهای غیرقانونی» است و در عین حال مصرف‌کنندگان کمترین اثر را برای این اقدام در نظر گرفته‌اند. پایین‌ترین اولویت نیز برای «تلاش برای مبارزه با رشوه و فساد» از دیدگاه مقامات بخش دولتی است ولی در عین حال مصرف‌کنندگان این اقدام را در رتبه دوم اولویت‌های خود قرار داده‌اند. مهمترین اقدام هم از نظر مقامات بخش دولتی و هم از نظر مصرف‌کنندگان اقدام «نظارت و حسابرسی معاملات از طریق زنجیره تامین برای شناسایی توزیع‌کنندگان و مصرف‌کنندگان کالاهای غیرقانونی» است.

جدول زیر اولویت های مقامات بخش دولتی برای مبارزه با تجارت غیرقانونی را باتوجه به استراتژی اجرا شده در سه سال گذشته، اقدامات موثر در کاهش تجارت غیرقانونی و اولویت سه سال آینده مشخص می‌کند.

براساس جدول فوق اقدامات مربوط به «جمع‌آوری اطلاعات» در سه سال گذشته بالاترین اولویت با ۵۱ درصد و در سه سال آینده با ۳۹ درصد کمترین اولویت را به خود اختصاص داده است. همچنین «اقدامات مربوط به تغییر مجازات برای خرده‌فروشان» با حدود ۲۷ درصد کمترین اولویت اما در سه سال آینده با ۵۰ درصد بالاترین اولویت را دارد. اهمیت کمپین‌های آگاه‌سازی عمومی روند فزاینده‌ای را نشان می‌دهد و در سه سال آینده رتبه دوم اولویت را به خود اختصاص داده است. همچنین ارائه راهنمایی‌های تجاری نیز روندی فزاینده در سه سال آینده نسبت به سه سال گذشته دارد. علیرغم اینکه تغییر مجازات برای کسب‌و‌کارها در سه سال گذشته اولویت بالاتری از تغییرا اولویت مجازات برای جنایتکاران، مصرف‌کنندگان و خرده‌فروشان داشته است، در سه سال آینده به ترتیب تغییر مجازات برای خرده‌فروشان، جنایتکاران، کسب‌و‌کارها و در نهایت مصرف‌کنندگان قرار گرفته‌اند.

سیاست‌گذاران می‌توانند اثربخشی اقدامات خود را با همسوسازی آنها با انگیزه‌های مصرف‌کنندگان بهبود ببخشند. چند نمونه از این اقدامات شامل موارد زیر می‌شود.

  1. سرمایه‌گذاری روی آگاهی‌بخشی کمپین‌ها می‌تواند در زمینه مبارزه با تجارت غیرقانونی موثر باشد. مصرف‌کنندگان پذیرای کمپین‌هایی که برجسته می‌شوند و در زمینه خطرات ناشی از تجارت غیرقانونی و فواید خرید کالاهای قانونی هستند.
  2. پاسخ به بی‌اعتمادی‌های فزاینده به خریدهای آنلاین با ارتقاء سیاستی، حقوقی و چارچوب‌های نظارتی می‌تواند از تجارت غیرقانونی جلوگیری کند. این اقدامات از طریق افزایش جریمه‌ها برای مجرمان و خرده‌فروشان که به صورت غیرقانونی تجارت می‌کنند و به عنوان واسطه شناخته می‌شوند قابل انجام است. مجازات‌های هدفمند برای تخلفات سنگین یا تکرارشونده از این قبیل است.
  3. هماهنگی سیاست‌ها و روش‌های موثرتر در سراسر بخش‌ها، هم در سطح ملی و هم در سطح بین‌المللی جهت مبارزه با تجارت غیرقانونی بدون شک دشوار است، اما مقامات بخش دولتی باید با تشویق بخش‌هایی که موفق‌تر بوده‌اند در این زمینه تلاش‌هایی انجام بدهند.

اولویت‌های مجریان قانون در مبارزه با تجارت غیرقانونی

جدول زیر قابلیت‌های موجود برای مبارزه با تجارت غیرقانونی را از دیدگاه مجریان قانون نشان می‌دهد. در این جدول اولویت های مبارزه با تجارت غیرقانونی باتوجه به استراتژی اجرا شده در سه سال گذشته، اقدامات موثر در کاهش تجارت غیرقانونی و اولویت سه سال آینده مشخص شده است.

براساس جدول فوق در سه سال آینده «همکاری با تامین‌کنندگان تجارت الکترونیک و همکاری با سازمان‌های بین‌المللی» که جزو همکاری‌های خارجی محسوب می‌شوند در اولویت هستند. همچنین در زمینه «اطلاعات و ابتکارات»، اقدام «تجزیه و تحلیل داده ها و ریسک ارزیابی‌ها» اولویت داشته است و «بهبود انطباق با سیاست‌های موجود» در زمینه «انطباق و بهبود فرآیندها» اولویت بعدی شناخته شده است.

اقدام برای جمع‌آوری اطلاعات در سه سال گذشته بیشترین سهم در حدود ۵۴ درصد را به خود اختصاص داده است اما در سه سال آینده به عنوان پایین‌ترین اولویت شناخته نشده است. البته استثناء در این زمینه، تجزیه و تحلیل داده‌ها است که دومین اولویت در سه سال آینده را به خود اختصاص داده است. پیشرفت‌های صورت گرفته در زمینه جست‌و‌جو و ضبط با استفاده از فناوری‌های جدید مسیریابی و ردیابی مانند شناسایی از طریق امواج رادیویی یا RFID[۱] و آموزش آنها به مجریان قانون جزو دومین اولویت در زمینه انطباق و بهبود فرآیندها شناخته شده است.

نیاز به همسوسازی اقدامات مجریان قانون با انگیزه‌های مصرف کنندگان

مجریان قانون می‌توانند اثربخشی اقدامات خود را با همسوسازی آنها با انگیزه‌های مصرف‌کنندگان بهبود ببخشند. چند نمونه از این اقدامات شامل موارد زیر می‌شود.

  1. همسویی اقدامات با تغییر ماهیت تجارت مانند همسویی با خرده‌فروشان آنلاین و شبکه‌های توزیع می‌تواند از آسیب‌های زنجیره تامین جلوگیری کند.
  2. همکاری موثر در سطح ملی و بین‌المللی و در سراسر بخش‌های دولتی و خصوصی می‌تواند اقدام دیگری برای مبارزه با تجارت غیرقانونی باشد.
  3. انطباق اجرا با سیاست‌ها و رویه‌ها که یک چالش دائمی برای بسیاری از کشورها است با ابتکاراتی مانند آموزش مجریان قانون و استفاده از فناوری‌های اتوماسیون‌ساز و دوری از رویه‌های دستی همگی در زمینه مبارزه با تجارت غیرقانونی موثر هستند.
  4. تمرکز سرمایه‌گذاری در اقدامات موثر مانند توسعه تجزیه و تحلیل داده‌ها و ارزیابی ریسک برای هدایت منابع باید انجام بگیرد. اینگونه اقدامات اولویت بالاتری نسبت به سرمایه‌گذاری در فناوری‌های قدیمی دارند.

منبع: Combatting Illicit Trade consumer motivations and stockholder perspectives

پینوشت:

[۱] Radio Frequency Identification

انتهای پیام/ تولید



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.