۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۵۷۸۶ ۲۲ تیر ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۰ دسته: تولید، قاچاق کالا و ارز کارشناس: مهدی قربانیان
۰

بر اساس تخمین‌ها در حال حاضر حدود ۷ درصد تجارت در کشورهای اروپایی به شکل غیرقانونی و قاچاق انجام می‌شود و سالانه به طور متوسط رشدی ۸ درصدی دارد. بر اساس این آمار تجارت غیررسمی و قاچاق در شرق اروپا رواج بیشتری دارد و از ۱۵ تا ۳۱ درصد کل تجارت کشورها را شامل می‌شود. اوکراین، ترکیه و بلاروس بیشترین نسبت تجارت غیرقانونی را در اروپا به خود اختصاص داده‌اند.

به گزارش مسیر اقتصاد تجارت غیرقانونی یا قاچاق بسته به کشورهای مختلف به طور قابل توجهی متفاوت خواهد بود؛ زیرا تحت تاثیر رویکردهای متفاوتی مانند سیاست‌ها، محیط قانونی و کنترل‌های مرزی که برای مبارزه با این پدیده اتخاذ می‌شود و همچنین تحت تاثیر عوامل فرهنگی مانند نگرش‌ها  و رفتارهای مصرف‌کننده قرار دارد. این گزارش با هدف تحلیل منطقه‌ای مذکور به پژوهشی منتشر شده در نشریه آکسفورد اکونومیکس اشاره می‌کند و مبتنی بر مصاحبه با مصرف‌کنندگان در اروپا است.

تجارت غیرقانونی در اروپا

برآوردهای ذی‌نفعان شامل مدیران تجاری، سیاست‌گذاران و مجریان قانون با برآوردهایی که مصرف‌کنندگان از گستره تجارت غیرقانونی ارائه می‌دهند متفاوت است. نمودار زیر مروری بر برآوردهای تجارت غیرقانونی براساس دیدگاه‌های متفاوت این افراد است.

گستره خریدهای غیرقانونی قطعی از ۱۲ درصد اروپای غربی تا ۱۵ درصد مرزهای شرقی تغییر می کند. همچنین خریدهای غیرقانونی قطعی از ۷ درصد در شمال اروپا تا ۱۵ درصد در مرزهای اتحادیه اروپا متغیر است. خریدهای غیرقانونی احتمالی نیز کمترین مقدار را در شمال اروپا با ۱۸ درصد و در اروپای غربی با ۲۲ درصد دارد و بیشترین مقدار آن به مربوط به مرزهای شرقی اتحادیه اروپا و سپس مرکز و شرق اروپا می‌شود. بنا به نظر مصرف کنندگان حدود ۳۰ درصد از کل خریدها، «احتمالا غیرقانونی» هستند.

قاچاق در غرب اروپا 

نمودار زیر مصرف غیرقانونی و نرخ رشد آن را در اروپای غربی نشان می‌دهد.

تجارت غیرقانونی تخمین زده شده اروپای غربی برای همه کالاها به طور متوسط ​​۱۲.۴ درصد است که کمتر ۰.۶ درصد از کل اروپا است. ایرلند با ۱۰.۹ درصد پایین ترین و آلمان با ۱۳.۵ درصد بالاترین مقدار را گزارش کرده اند. نرخ رشد تجارت غیرقانونی در اروپا به طور متوسط ۱.۴ درصد است.

 تجارت غیرقانونی در شمال اروپا 

نمودار زیر مصرف غیرقانونی و نرخ رشد آن را در اروپای شمالی نشان می‌دهد.

شمالی‌ها تجارت غیرقانونی را ۱۲.۸ درصد برای همه کالاها تخمین زده‌اند که بسیار نزدیک به میانگین کل اروپا است. دانمارک با ۱۳.۳ درصد بالاترین مقدار را به خود اختصاص می دهد. فنلاند و نروژ با سهم ۱۲.۵ درصدی کمترین میزان تجارت غیرقانونی را در منطقه گزارش کرده‌اند. رشد تجارت غیرقانونی طی ۳ سال گذشته به طور متوسط ​​۱.۶ درصد برای همه محصولات است که بسیار کمتر از ۲.۵ درصد مشاهده شده در کل اروپا است.

قاچاق در جنوب اروپا 

نمودار زیر مصرف غیرقانونی و نرخ رشد آن را در اروپای جنوبی نشان می‌دهد.

میانگین قاچاق اروپای جنوبی برای همه محصولات ۱۲.۸ درصد است که نزدیک به میانگین اروپا است. ایتالیا با ۱۳.۵ درصد بالاترین رتبه را در منطقه گزارش می دهد. مالت با ۱۱.۴ درصد پایین ترین سطح را گزارش می‌دهد. رشد تجارت غیرقانونی در طول ۳ سال گذشته به طور متوسط ​​۲.۶ درصد برای همه محصولات است که مطابق با ۲.۵ درصد مشاهده شده در کل اروپا است. اما تفاوت های قابل توجهی بین کشورهای منطقه وجود دارد. ایتالیا با ۵ درصد بیشترین افزایش را داشته است. اسپانیا همچنین افزایش بزرگ ۴.۸ درصدی  را طی ۳ سال گذشته تخمین زده است.

تجارت غیرقانونی در شرق و مرکز اروپا 

نمودار زیر مصرف غیرقانونی و نرخ رشد آن را در اروپای شرقی و مرکزی نشان می‌دهد.

قاچاق اروپای شرقی و مرکزی به طور متوسط ​​۱۲.۸ درصد برای همه محصولات است که فقط ۲/۰ درصد کمتر از کل اروپا است. مجارستان با ۱۴.۲ درصد، بالاترین میزان تجارت غیرقانونی را رقم زده است. استونی با ۱۱.۲ درصد کمترین مقدار را در منطقه گزارش می‌دهد که تجارت غیرقانونی تخمین زده شده کمتر از میانگین اروپا برای همه کالاها است. رشد تجارت غیرقانونی طی ۳ سال گذشته به طور متوسط ​​۲.۲ درصد برای همه کالاها است که مطابق با ۲.۵ درصد مشاهده شده در کل اروپا است. با این حال، تفاوت‌های زیادی وجود دارد بین کشورها به این صورت که مجارستان با افزایش ۸.۸ درصدی در همه کالاها و در مقابل استونی با کاهش ۲.۲ درصدی در همه کالاها گزارش شده است.

قاچاق در مرزهای شرقی اتحادیه اروپا 

نمودار زیر مصرف غیرقانونی و نرخ رشد آن را در مرزهای شرقی اتحادیه اروپا نشان می‌دهد.

در مرزهای شرقی، قاچاق تخمین زده شده به طور متوسط ​​۱۴.۷ درصد برای همه کالاها است که به طور قابل توجهی با ۱.۷ درصد اختلاف بالاتر از میانگین کل اروپا است. اوکراین با ۱۶.۲ درصد و قزاقستان با ۱۳.۱ درصد به ترتیب بیشترین و کمترین مقدار را در منطقه به خود اختصاص داده‌اند. رشد تجارت غیرقانونی طی سه سال گذشته به طور متوسط ​​۴.۸ درصد برای همه کالاها است که بسیار بالاتر از ۲.۵ درصد مشاهده شده در کل اروپا است. تفاوت های زیادی در برآوردهای رشد در سراسر منطقه وجود دارد. آذربایجان بیشترین افزایش را یعنی ۸.۸ درصد تخمین می‌زند که ترکیه و اوکراین در پشت سر قرار دارند. ذی‌نفعان در روسیه رشد تجارت غیرقانونی را به طور متوسط ​​در همه کالاها کمتر از اروپا گزارش کرده‌اند.

منبع: Combatting Illicit Trade consumer motivations and stockholder perspectives

انتهای پیام/ اقتصاد بین‌الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.