۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۶۹۳۶ ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰ دسته: تجارت و دیپلماسی، هفتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی
۰

محمدرضا مهدیار اسماعیلی عضو هیئت علمی پژوهش دانشگاه جامع امام حسین (ع) تجارت منطقه ای و استفاده از راهکارهایی همچون توافقات تجاری دوجانبه و پیمان‌های پولی را موجب کاهش فشار تحریم‌ها دانست و گفت: در کشور عزم واحدی برای استفاده از فرصت تجارت منطقه ای وجود نداشته است. همایش اقتصاد مقاومتی امسال اقدام ارزشمندی در راستای تجارت منطقه ای است و می‌تواند راهکارهای پیش روی کشور در این زمینه را شفاف تر نماید.

محمدرضا مهدیار اسماعیلی عضو هیئت علمی پژوهشی دانشگاه جامع امام حسین (ع) در گفتگو با مسیر اقتصاد  گفت: یکی از مهم ترین مزیت‌های توافقات دوجانبه این است که فشار کشور از حیث نیاز به ارزهای جهان روا مثل دلار و یورو را کاهش می‌دهد و این برای کشور ما که تحت تحریم‌های مختلف است طبیعتا راهبردی بسیار موثر و راهگشاست. منتهی ملاحظاتی دارد. ما اگر بخواهیم در حوزه پیمان‌های دوجانبه موفق عمل کنیم حتما باید به حال روندهای غیر متعارف نرخ بهره‌ای و تورمی کشور و رکود و رونق‌هایی که در کشورمان دارد پشت سر هم رخ می‌دهد و تصمیم گیری فعالان اقتصادی را دچار اختلال می‌کند فکری کنیم.

پیمان پولی، یکی از روش‌های موثر در تجارت دوجانبه

وی ادامه داد: اگر ما بتوانیم روندها را کنترل کنیم، تورم روند معقول داشته باشد، نرخ بهره نوسانات شدید نداشته باشد، نرخ ارز نوسانات شدید نداشته باشد، کشور ما شاهد این نباشد که یک سال رشد ۱۰ درصد دارد و یک سال رشد منفی ۶ درصد؛ اگر این اتفاقات را مدیریت کنیم، قطعا یکی از راهبردهای خوب می‌تواند پیمان دوجانبه باشد.

مهدیار اسماعیلی افزود: پیمان‌های دوجانبه می‌تواند برای کشورهای منطقه و کشورهایی که ما با آن‌ها تجارت معقول داریم یعنی داد و ستدمان تقریبا برابر است راهبرد بسیار مناسبی باشد. در این شرایط پیمان پولی می‌تواند راهبردی باشد که هم فشار تحریم‌ها را کم می‌کند و هم قدرت تولید را بیشتر می‌کند و هم ظرفیت چانه‌زنی سیاسی ما را در مقابله با تحریم‌ها و مذاکرات بین‌المللی افزایش می‌دهد و طبیعتا ضربه‌پذیری کشور ما را کاهش می‌دهد.

عزم واحدی برای تجارت منطقه ای در کشور نداشته‌ایم

وی افزود: من فکر می کنم ما یک عزم واحد برای  مساله تجارت منطقه ای در کشورمان نداشته‌ایم. برخی مسئولین بخش‌های مختلف اقتصادی نسبت به چاره‌اندیشی در این حوزه احساس تعهد یا وظیفه نمی‌کنند. یعنی مثلا بانک مرکزی ممکن است یک جور احساس انگیزه داشته‌باشد ولی به عنوان مثال وزارت اقتصاد یا دارایی که طراح برخی سیاست‌های موثر کشور در حوزه اقتصادی هستند، این‌ها وقتی باهم منطبق نباشند خروجی حاصل نمی‌شود. من فکر می‌کنم ما در این رابطه نیاز به یک اتاق اندیشه‌ورز داریم.

وی تصریح کرد: حضرت آقا فرمودند که ما در جنگ اقتصادی هستیم. جنگ اقتصادی اتاق فرماندهی می‌خواهد. مرکز فرماندهی جنگ اقتصادی کجاست؟ اگر چنین جایی داشته‌باشیم، به طور متمرکز می‌توانیم در مورد این اتفاقات که عزم ملی و تصمیم مسئولین متعدد را می‌طلبد، تصمیم گیری کنیم و آن وقت انشاءالله جدیت به خرج دهیم. تا الآن متاسفانه مسئولین در این حوزه ورود نداشته‌اند. همین که ما هیچ پیمان دوجانبه معناداری نتوانسته‌ایم منعقد کنیم علیرغم این که سال‌هاست در این حوزه پژوهش کرده‌ایم، بحث کرده‌ایم و قانون تصویب کرده‌ایم که به امضا برسانیم، خودش گواه این است که متاسفانه در این حوزه ورود جدی نشده‌است.

همایش اقتصاد مقاومتی امسال، اقدام ارزشمندی در راستای تجارت منطقه ای است

عضو هیئت علمی پژوهشی دانشگاه جامع امام حسین (ع) در پایان گفت: این همایش بسیار اتفاق ارزشمندی است. ما در حوزه تجارت منطقه ای نیاز به یک سری پژوهش‌هایی داریم که می‌توانند تصمیم ساز موثر برای این حوزه باشند. وقتی ما صحبت از سازمان تجارت جهانی می‌کنیم و تجارت را به سطح بین الملل می‌بریم، در مقابلش دیدگاهی وجود دارد که می‌تواند ظرفیت‌های بین الملل را کنار بگذارد به شرط این که ما در ازای هزینه‌های حتی بالاتر و در کنارش مزیت‌های متفاوت‌تر به سمت تجارت منطقه ای برویم. یکی از آن‌ها مطالعه مدل‌های گراویتی است که طبیعتا در یک فضای اندیشکده‌ای و در یک فضای پژوهش محور رقم می‌خورد و رخ می‌دهد. این ظرفیت به نظرم ظرفیت خیلی خوبی است کما این که ما در کشورمان به این حوزه نیاز داریم طبعا برای مطالعاتش نیاز به چنین ظرفیت‌هایی داریم. من ضمن این که از اندیشکده اقتصاد مقاومتی در این حوزه تشکر می‌کنم امیدوارم که انشاءالله خروجی این همایش بتواند تصمیم‌ساز مسئولین مرتبط با این حوزه باشد.

انتهای پیام/ هفتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.