۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۶۳۹۲ ۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰ دسته: تجارت و دیپلماسی، هفتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی
۰

محمدمهدی جوانمرد قصاب رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در افغانستان با اشاره به اینکه ایران از سال ۹۵ بزرگترین صادرکننده به افغانستان بوده‌است، گفت: اما اگر استراتژی و راهبرد تجاری نداشته باشیم، این قوی بودن برای همیشه ادامه نخواهد یافت.

به گزارش مسیر اقتصاد نشست «جایگاه افغانستان و پاکستان در نقشه تجارت منطقه‌ای کشور»، عصر روز یکشنبه ۵ بهمن با حضور جمعی از اساتید و صاحبنظران و فعالان این حوزه در سازمان توسعه تجارت برگزار شد. این نشست، پنجمین پیش نشست تخصصی از هفتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی بود که در تاریخ ۲۹ بهمن سال جاری با موضوع «تجارت منطقه‌ای؛ اولویت راهبردی» برگزار خواهد شد. در این نشست ضمن تبیین جایگاه افغانستان و پاکستان در تجارت منطقه‌ای کشور، اقدامات انجام شده و مسیر پیش روی تجارت ایران با این دو کشور بررسی شد.

بدون راهبرد تجاری حضور ایران در بازار افغانستان پایدار نخواهد بود

در این نشست محمدمهدی جوانمرد قصاب رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در افغانستان گفت: ما از سال ۹۵ توانسته‌ایم اولین کشور صادرکننده به افغانستان باشیم. اما این قوی بودن برای همیشه نیست اگر استراتژی و راهبرد تجاری نداشته و قواعد بازی در یک کشور دیگر را ندانیم. به هر حال یک بازار رقابتی است و قرار نیست همیشه شرایط به نفع ما باشد.

وی ادامه داد: پاکستان دارد راه آهن خود را توسعه می دهد و به بنادر توسعه می‌یابد، در افغانستان همین طور، همسایگان ما در وضع فعلی نخواهند ماند. لذا باید قواعد این بازی را یاد بگیریم.

لزوم قاعده گذاری صحیح برای رونق تجارت ایران با افغانستان

جوانمرد قصاب در پایان افزود: این که تجارت را به سمت سیاسی و دولتی سوق دهیم، نشدنی است. دولت باید تجارت را به سمتی سوق دهد و ریل‌گذاری‌های لازم را انجام دهد و بخش خصوصی به امر تجارت مبادرت کند. خیلی مواقع کسانی که سیاستگذاری می‌کنند یا با تجارت ناآشنا هستند یا تجارت یا اصلا منطقه را نمی‌شناسند. مثلا می‌گویند با افغانستان بازارچه تشکیل دهیم در حالی که افغانستان اصلا معتقد به بازارچه نیست.

انتهای پیام/ هفتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.