۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۵۴۱۲ ۱۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۰ دسته: تجارت و دیپلماسی، هفتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی
۰

مجید رئوفی پژوهشگر و نویسنده در حوزه اقتصاد چین نداشتن اراده سیاسی لازم برای اجرای بسیاری از پروژه‌های مشترک را مانع شکل گیری تعاملات ایران و چین دانست و گفت: تحریم به هیچ عنوان نمی‌تواند مانعی برای تقویت روابط ایران و چین و مشارکت در جاده ابریشم باشد. مهمترین هدف چین در جاده ابریشم تضمین امنیت انرژی است و ایران می‌تواند با همکاری با چین در طرح راه ابریشم از این فرصت نهایت استفاده را ببرد.

به گزارش مسیر اقتصاد نشست «فرصت‌های جاده ابریشم در توسعه تجارت با کشورهای منطقه»، روز۴ شنبه ۱۷ دی ماه، با حضور جمعی از اساتید و صاحبنظران و فعالان این حوزه در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی برگزار شد. این نشست، دومین پیش نشست تخصصی از هفتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی بود که در تاریخ ۲۹ بهمن سال جاری با موضوع «تجارت منطقه‌ای؛ اولویت راهبردی» برگزار خواهد شد. در این نشست فرصت‌ها و تهدیدهای طرح جاده ابریشم چین، ظرفیت‌های ایران برای استفاده از این طرح و الزامات تعامل تجاری با کشورهای منطقه مورد بررسی قرار گرفت.

تحریم مانع تقویت روابط اقتصادی ایران و چین نیست

در این نشست مجید رئوفی پژوهشگر و نویسنده در حوزه اقتصاد چین ایده اصلی طرح کمربندراه را شک دهی یک کمربند دور کره زمین در جهت بکارگیری توان اقتصادی چین در این منطقه دانست و گفت: چینی ها عادت دارند که این پروژه های خود را تحت عنوان اسم خاصی مطرح کنند. ایده چین این است که ما باعث رشد اقتصادی شما شرکا می شویم و یک بازار مصرف جدید نیز برای ما خلق می شود.

وی افزود: ما سال هاست می خواهیم خط لوله صلح را بکشیم اما سال هاست که این مساله اجرایی نشده است. مشکل ما در این بحث مشکل مدیریت پروژه و اراده سیاسی اجرایی است. تنها کشور خاورمیانه هستیم که می توانیم هم خط لوله نفتی و هم گازی به چین داشته باشیم و بزرگترین بازار نفت و گاز چین باشیم. اگر اراده لازم وجود داشته باشد با وجود تحریم ها هم می توان این اقدامات را انجام داد. ما از نظر زیرساخت های مختلف همچون راه های ریلی، بنادر و … بسیار غفلت کرده ایم. هند در بندر چابهار از تحریم های آمریکا معاف شد اما ما چه بهره ای از آن بردیم؟

مهمترین هدف چین در جاده ابریشم تضمین امنیت انرژی است

وی ادامه داد: این پروژه های کمربندراه در بسیاری از موارد ژئوپولتیک و سیاسی هستند. مثلا بازار پاکستان قابلیت لازم برای سرمایه گذاری ۴۶ میلیارد دلاری چینی ها را ندارد و آنقدر بازدهی ندارد اما مساله این است که چین در رقابت با هند چند کار مختلف را انجام داده است با سی پی ای سی. و توانسته است این گونه با هند مقابله کند.

رئوفی افزود: مهم ترین مساله در بحث BRI مساله امنیت انرژی چین است. آخرین آماری که بریتیش پترولیوم منتشر کرده است، سهم چین از کل مصرف انرژی اولیه جهان، ۲۴.۳ درصد است. در حالی که کل اروپا ۱۴.۴ درصد است و هند که یک اقتصاد بزرگ نوظهور است، ۵.۸ درصد از کل مصرف انرژی اولیه دنیا را به خود اختصاص داده اند. از این ۲۴.۳ درصد، ۱۹.۶ درصد، گاز طبیعی ۷.۸ درصد و سهم ذغال سنگ از ۷۰ درصد، به ۵۰.۶ درصد رسیده است.

وی در پایان گفت: امروز چین جزو سرامدان خطوط پرسرعت ریلی، هوش مصنوعی، پنل های خورشیدی، خودروهای برقی در دنیاست. حتی در بحث های کشاورزی شان از کشاورزی به بهترین شکل ممکن استفاده می کنند و جزو سردمداران توسعه مناطق آزاد به بهترین شکل ممکن هم بوده اند و این گونه توانسته اند به این رشد ۴۰ ساله دست پیدا کنند. بازار چین همچنان عطش دارد برای انرژی و این فرصت بسیار بزرگی برای ماست.

انتهای پیام/ هفتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.