۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۵۲۸۱ ۱۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۰ دسته: انرژی، گازهای همراه نفت کارشناس: محمد صادق پاک پرور
۰

میزان سوزاندن گازهای همراه نفت در سطح جهان در سال ۲۰۱۹ میلادی از ۱۵۰ میلیارد متر مکعب فراتر رفت. روسیه، عراق، ایران و آمریکا، بیشترین میزان سوزاندن گازهای همراه در دنیا را به خود اختصاص داده‌اند و مجموعا سهمی ۴۵ درصد از کل میزان این پدیده در دنیا دارند. هدر رفت منابع و ایجاد آلایندگی، مهمترین دلایلی است که مقابله با سوزاندن گازهای همراه را برای کشورهای جهان، خصوصا کشورهای با منابع نفت و گاز الزامی کرده است.

به گزارش مسیر اقتصاد بر اساس تخمین‌های مبتنی بر داده‌های ماهواره ای، میزان سوزاندن گازهای همراه نفت در سطح جهان در سال ۲۰۱۹ میلادی از ۱۵۰ میلیارد متر مکعب فراتر رفت. به‌منظور داشتن درکی صحیح از این مقدار، این رقم معادل کل میزان سرانه مصرف گاز در کشورهای واقع در جنوب صحرای آفریقا است که بسیار قابل توجه است. هدر رفت منابع و ایجاد آلایندگی، مهمترین دلایلی است که مقابله با سوزاندن گازهای همراه را برای کشورهای جهان، خصوصا کشورهای با منابع نفت و گاز الزامی کرده است.

آمریکا، ونزوئلا و روسیه در صدر بیشترین درصد افزایش سوزاندن گازهای همراه در دنیا

میزان گازهای همراه سوزانده شده در سال ۲۰۱۹ برابر با ۱۵۰ میلیارد متر مکعب بوده است که این رقم در مقایسه با مدت مشابه در سال ۲۰۱۸، شاهد افزایش ۳ درصدی بوده است. کشورهایی که بیشترین تاثیر را در افزایش فلرینگ گازهای همراه در سال جاری نسبت به سال گذشته داشته اند عبارتند از: آمریکا(با بیش از ۲۳ درصد افزایش)، ونزوئلا(بیش از ۱۶ درصد) و روسیه(۹ درصد). در نمودار زیر میزان سوزاندن گازهای همراه در برخی کشورهای جهان نشان داده شده است.

میزان آلایندگی سوزاندن گازهای همراه و آثار زیست محیطی آن

سوزاندن گازهای همراه نفت در هنگام استخراج آن در میادین نفتی به دلایل متعدد فنی و اقتصادی اتفاق میفتد و این کار سبب انتشار کربن دی اکسید، متان(که دارای اثر گلخانه ای است) و کربن سیاه که اثر منفی بر اتمسفر و جو زمین میگذارد، می‌شود.

در سال ۲۰۲۰، بیش از ۴۰۰ میلیون تن کربن دی اکسید حاصل از سوزاندن گازهای همراه تولید میشود که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان سبب پیامدهای زیست محیطی مخرب در سطح بین المللی خواهد شد.

کشورهای دارای بیشترین میزان سوزاندن گازهای همراه در جهان

طبق آمار بانک جهانی در سال ۲۰۲۰، روسیه، عراق، آمریکا و ایران، بیشترین میزان سوزاندن گازهای همراه در دنیا را به خود اختصاص داده اند. همچنین این کشورها مجموعا، حدود ۴۵ درصد از کل میزان سوزاندن گازهای همراه در دنیا را به خود اختصاص داده‌اند.

لازم به ذکر است سوزاندن گازهای همراه در دنیا در مجموع بین سالهای ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۹ دارای کاهش ۱۰درصدی بوده است؛ اما افزایش مجدد سوزاندن گازهای همراه در سال ۲۰۱۹ نسبت به سال ۲۰۱۸ سبب نگرانی‌های متعددی شده است؛ از جمله نسبت به مسائل زیست محیطی که این پدیده با خود به همراه خواهد داشت.

برنامه بانک جهانی جهت صفر کردن سوزاندن گازهای همراه تا سال ۲۰۳۰

بانک جهانی طی سالهای گذشته اقدام به تشکیل یک گروه مشارکت جهانی(Global Gas Flaring Reduction, GGFR) با حضور چندین کشور از جمله نیجریه، عراق و کانادا و همچنین شرکت‌های نفتی بزرگ همچون انی ایتالیا، اکسون موبیل آمریکا و توتال فرانسه، با هدف به صفر رساندن آمار سوزاندن گازهای همراه تا سال ۲۰۳۰ در سطح بین المللی کرده است. کمک در زمینه سیاستگذاری و همچنین تنظیم گری و رگولاتوری از جمله اقداماتی است که این سازمان به کشورهای مختلف که در این مشارکت جهانی شرکت دارند انجام می‌دهد.

بعلاوه طبق آمار موجود در سال ۲۰۱۹ بیش از ۱۵۰ میلیارد متر مکعب گاز همراه در سراسر دنیا سوزانده شده است که این میزان گاز از دست رفته دارای ارزش اقتصادی در حدود ۱۶.۴میلیارد دلار می‌باشد که رقم قابل توجهی است.

وضعیت ایران در میزان سوزاندن گازهای همراه

بر طبق آمار، طی سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۴ در ایران بیش از ۲۶ میلیون متر مکعب در روز گاز همراه نفت سوزانده شد و این در حالیست که ایران در طی این سال‌ها با تحریم‌های آمریکا در بخش فروش نفت مواجه بوده است. همچنین شدت سوزاندن گازهای همراه نفت در ایران به حدود ۵.۵۵ رسیده است که بمراتب بالاتر از میانگین جهانی است.

منبع: بانک جهانی

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.