۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۷۷۴۳۶ ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۰ دسته: انرژی
۰

حمید بهزادی بخش کارشناس اقتصادی، حجم گاز فلری که در کشور سوزانده می‌شود را معادل صادرات سالانه گاز عنوان کرد و افزود: یکی از راهکارهای مهم کاهش ناترازی تولید و مصرف گاز، استفاده بهینه و جلوگیری از هدر رفت گازهای فلر است که معادل ۱۸ میلیارد دلار در سال برآورد می‌شود.

گازهای فلر، گازهای خروجی از میادین نفت و گاز و همچنین پالایشگاه‌ها هستند که به دلیل عدم امکان جداسازی در فرآیند استخراج نفت یا پالایشگاه‌ها، با لوله به محلی دورتر از مجتمع هدایت می‌شوند و در آنجا سوزانده می‌شوند. در این راستا حمید بهزادی بخش کارشناس اقتصادی در گفتگو با مسیر اقتصاد گفت: حجم گاز فلر ایران که سوزانده می‌شود، معادل کل صادرات سالیانه گاز طبیعی ایران است و با جلوگیری از سوزاندن گازهای فلر، امکان دو برابر شدن درآمدهای ارزی ایران حاصل از صادرات گاز فراهم خواهد شد یا ایران می‌تواند از محل خاموش شدن آتش گازهای فلر در حل معضل ناترازی بخش‌های مولد اقتصاد بهره ببرد.

امکان صادرات بیش از ۱۸ میلیارد مترمکعب گاز فلر فراهم خواهد شد؟

وی ادامه داد: از طرف دیگر ما در بخش انرژی ناترازی جدی داریم و متصل کردن بخش خصوصی در جهت حل این معضل مهم با اعطای عواید حاصل از جلوگیری کردن از سوزاندن حجم مشخصی از گازهای فلر، می‌تواند به صورت مستقیم موجب کاهش عدم النفع ۵ میلیارد دلاری سوزاندن گازهای فلر کند.

بهزادی بخش با اشاره به مصوبه اخیر مجلس در زمینه جلوگیری از سوزانده شدن بیش از ۱۸ میلیارد مترمکعب گاز فلر در خروجی میادین نفت و گاز و همچنین پالایشگاه‌های ایران در برنامه هفتم توسعه گفت: از همین رو یک سیاست دو جانبه در بحث تعیین تکلیف گازهای فلر انجام شده است تا جلوگیری از سوزاندن گازهای فلر کاملا صرفه اقتصادی پیدا کند.

حجم گاز فلری که سوزانده می‌شود، معادل کل صادرات سالیانه گاز طبیعی است

این کارشناس اقتصادی با اشاره به برنامه‌ریزی صورت گرفته در جهت حل معضل گازهای همراه تا پایان ۱۴۰۴ گفت: همچنین اقدامات مهمی در دولت سیزدهم برای حل این موضوع و خاموش شدن همیشگی گازهای فلر انجام شده است. در سال‌ اخیر، برای حل معضل گازهای همراه، بیش از ۳۰ قرارداد به ارزش بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان در زمینه جمع‌آوری گازهای مشعل به مرحله امضا و نهایی شدن رسیده است که عمده این قراردادها نیز طبق اعلام وزارت نفت، پایان ۱۴۰۴، نقطه پایان سوزاندن گازهای فلر در ایران است. همچنین تخمین حدودی از میزان سوزاندن گازهای فلر حدود ۵۰ میلیون مکعب در روز است که تا پایان سال جاری حدود ۲۰ میلیون مترمکعب آن کاهش خواهد یافت.

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.