۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۷۵۱۸۷ ۲۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۰ دسته: انرژی کارشناس: امیررضا راد
۰

سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در صنعت نفت برزیل طی سال‌های اخیر، به افزایش تولید و عرضه نفت، افزایش درآمدهای نفتی و به تبع آن، رشد اقتصادی در این کشور منجر شده است. برزیل همچنین قصد دارد در سال‌های آتی به این سرمایه‌گذاری ادامه دهد و تنها شرکت ملی نفت این کشور سرمایه‌گذاری ۱۰۲ میلیارد دلاری در توسعه میادین نفتی و احداث پالایشگاه را در دستورکار دارد. رشد صنعت نفت برزیل موجب شده است اعضای اوپک پلاس نیز با این کشور برای عضویت و هماهنگی در تنظیم سیاست‌های تولید و عرضه نفت به توافق برسند.

به گزارش مسیر اقتصاد هفته گذشته، برزیل در خبری اعلام کرد که به زودی به گروه اوپک پلاس می‌پیوندد. اوپک پلاس در سال ۲۰۱۶ با هدف همراهی دیگر تولیدکنندگان نفت با اوپک، تنظیم بازار و کنترل قیمت‌ها شکل گرفته است. در عین حال، مطابق با آمارهای منتشر شده دولت برزیل، این کشور روزانه ۳.۵ میلیون بشکه نفت تولید کرده است.

برزیل به نهمین تولیدکننده بزرگ نفت در جهان تبدیل شده است

مدیرعامل شرکت ملی نفت برزیل[۱] در یک خبر مهم اعلام کرده است که این شرکت با تمام توان مشغول تولید و عرضه نفت است و روند آتی هم نشان دهنده همین موضوع خواهد بود. در کمتر از دو دهه، برزیل از یک تولیدکننده سطح پایین نفت به نهمین تولیدکننده بزرگ نفت در جهان تبدیل شد و کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که این کشور می‌تواند تا پایان سال ۲۰۳۰، به جمع پنج تولیدکننده برتر نفت در جهان اضافه شود.

برزیل پس از ونزوئلا دارنده دومین ذخایر نفت خام برتر در آمریکای جنوبی است. مطابق گزارش آژانس ملی نفت، گاز طبیعی و سوخت‌های زیستی برزیل (ANP[۲])، در سال ۲۰۲۲ برزیل دارای ۱۴.۹ میلیارد بشکه ذخایر نفتی قطعی و اثبات شده است. در عین حال، دولت فدرال برزیل طرحی موسوم به Potencializa E&P برای گسترش ذخایر و تولید نفت برزیل آغاز کرده است. هدف این طرح تضمین سرمایه‌گذاری برای توسعه میادین نفتی برای افزایش تولید به ۵.۴ میلیون بشکه در روز تا سال ۲۰۲۹ است.

تخصیص اعتبار ۱۰۲ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در صنایع نفتی توسط پتروبراس

شرکت ملی نفت برزیل (پتروبراس) به عنوان بخشی از برنامه راهبردی گذشته خود، ۱۰۲ میلیارد دلار اعتبار تخصیص داده است که نسبت به برنامه‌های توسعه‌ای گذشته، ۲۴ میلیارد دلار افزایش داشته است. پتروبراس ۷۳ میلیارد از اعتبار تخصیص داده شده را صرف فعالیت‌های اکتشاف و تولید خواهد کرد که منجر به افزایش تولید و ذخیره‌سازی نفت می‌شود. با وجود این، مبلغ ۶۵ میلیارد دلار برای توسعه و تجهیز میادین نفتی و ۲۲ میلیارد دلار برای پروژه‌های ذخیره‌سازی نفت سرمایه‌گذاری خواهد شد که تا پایان سال ۲۰۲۸ راه‌اندازی می‌شوند.

در این بین، آژانس ملی نفت، گاز طبیعی و سوخت‌های زیستی برزیل پیش‌بینی می‌کند که ۲۲ درصد از ۹۰ میلیارد دلاری که قرار است در صنعت اکتشاف و تولید نفت برزیل سرمایه‌گذاری شود، از منابع خارجی تأمین مالی خواهد شد. هزینه تولید هر بشکه نفت برای برزیل، کمتر از ۳۵ دلار در هر بشکه است که این مورد می‌تواند جذابیت سرمایه‌گذاری در صنعت نفت برزیل را بیش از پیش افزایش دهد.

شرکت نروژی Equinor قصد دارد تولید نفت خود را در برزیل از ۹۰ هزار بشکه به بیش از ۵۰۰ هزار بشکه تا سال ۲۰۳۳ افزایش دهد. به همین دلیل، این شرکت بزرگ نفتی با شرکای خود یعنی سینوپک و پتروبراس، متعهد شدند که ۹ میلیارد دلار برای این طرح توسعه‌ای در برزیل سرمایه‌گذاری کنند. به صورت همزمان، شرکت فرانسوی توتال انرژی[۳] در اکتبر سال ۲۰۲۳ متعهد شد که حجم سرمایه‌گذاری خود را در صنعت نفت و گاز برزیل و پروژه‌های تجدیدپذیر را تا ۹۹ میلیارد دلار افزایش دهد.

منافع مشترک اوپک پلاس و برزیل در همکاری با یکدیگر چه خواهد بود؟

نشانه‌های بسیاری مبنی بر از دست دادن کنترل بازار جهانی نفت و توانایی تنظیم قیمت‌ها توسط اوپک پلاس نمایان شده است. در عین حال، پس از نشست اخیر اوپک پلاس، اعضا مجمع انتظار افزایش جهانی قیمت نفت خام را داشتند اما از آن زمان تاکنون علی‌رغم کاهش داوطلبانه ۲.۲ میلیون بشکه‌ای در روز با هدف کاهش عرضه و افزایش قیمت‌ها، میانگین قیمت جهانی نفت برنت تقریبا ۶ درصد کاهش یافته است.

دلایل بسیار قابل توجهی برای اثبات این اتفاقات وجود دارد که مهم‌ترین آن، افزایش تولید و صادرات نفت توسط ایالات متحده آمریکا و نگرانی‌ها در رابطه با سیاست‌های پولی و مالی دولت چین و تأثیرات آن بر اقتصاد آن کشور است. با این وجود، پیشنهاد پیوستن برزیل به اوپک پلاس نیاز به یک اجماع جمعی مناسب دارد؛ چرا که پیوستن برزیل به اوپک پلاس می‌تواند توانایی تأثیرگذاری این گروه بر بازارهای جهانی انرژی و کنترل قیمت نفت را تقویت می‌کند.

در نهایت می‌توان اظهار داشت که برزیل با پیوستن به اوپک پلاس می‌تواند با افزایش رونق در سرمایه‌گذاری در صنایع نفتی به واسطه افزایش تولید و عرضه نفت و جذب سرمایه شرکت‌های خارجی فعال در این موضوع، رشد اقتصادی خود را افزایش دهد و یک دوره رونق درآمدهای نفتی را برای اقتصاد این کشور به همراه داشته باشد.

پی‌نویشت:

[۱]  Petrobras

[۲]  Brazilian National Agency of Petroleum, Natural Gas and Biofuels

[۳]  Total Energies

منبع: اویل پرایس

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.