۳۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۴۲۵۷ ۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۰ دسته: مالیات
۰

بحران کرونا باعث به وجود آمدن مشکلات متعدد در اقتصاد کشورها شده است. در آرژانتین که قبل از کرونا نیز با مشکلاتی مانند بیکاری و نابرابری روبرو بود با گسترش کرونا این مشکلات تشدید یافته است. به همین دلیل در هفته گذشته مجلس این کشور مالیات بر ثروت میلیونرها را برای بهبود شرایط اقتصادی به تصویب رساند و انتظار میرود درآمد دولت از این محل ۳.۷ میلیارد دلار افزایش یابد.

مسیر اقتصاد/ با توجه به شرایط به وجود آمده ناشی از بحران کرونا، آرژانتین مالیات جدیدی به نام مالیات بر ثروت برای افزایش درآمدهای دولت تصویب کرد تا دولت به وسیله درآمد حاصل از آن بتواند به بهبود شرایط اقتصادی، بهداشت و سلامت افراد بپردازد.

تصویب مالیات بر ثروت در مجلس آرژانتین

نمایندگان مجلس این کشور مالیات بر ثروت که به مالیات میلیونرها نیز شناخته می شود را با ۴۲ رای موافق در برابر ۲۶ رای مخالف به تصویب رساندند.

مطابق این قانون افرادی که بیشتر از ۲۰۰ پزو (۲.۴ میلیون دلار) ثروت دارند (۱۲ هزار نفر) باید یکبار مالیات  ۲ تا ۵.۲۵ درصدی پرداخت کنند. بنابه گفته مسئولین این کشور مالیات بر ثروت تنها مشمول ۰.۸ درصد از مالیات دهندگان می‌شود. این مالیات از کسانی که توانایی پرداخت آن را دارند برای بهبود شرایط اقتصادی دریافت می‌شود.

مالیات بر ثروت راهکاری مناسب در شرایط فعلی

دولت آرژانتین بیان کرده است که این مالیات می تواند ۳.۷ میلیارد دلار درآمد برای سومین اقتصاد بزرگ آمریکای لاتین به همراه داشته باشد. از این درآمد برای خرید تجهیزات پزشکی، کمک به بنگاه ها اقتصادی و کمک به افراد فقیر و آسیب دیده استفاده می شود.

تا کنون آرژانتین حدود ۱.۵ میلیون مورد کرونایی در ۴۵ میلیون نفر جمعیت خود داشته است. محدودیت های بهداشتی کرونا بیکاری، تورم، فقر و بدهی های دولت که قبل از کرونا نیز وضعیت مناسبی نداشت را افزایش داده است. تا جایی که نرخ تورم در این کشور به ۴۰ درصد رسیده است.

OECD نیز پیش بینی کرده است که تولید ناخالص داخلی آرژانتین در سال جاری ۱۲.۹ درصد کاهش یابد.

اگرچه مخالفان مالیات بر ثروت میلیونرها بیان کرده اند که این مالیات باعث خروج سرمایه و مانعی برای سرمایه گذاری های خارجی می شود اما کارشناسان مالیاتی مزایای این مالیات را برای بهبود شرایط اقتصادی بیشتر می دانند. تحقیقات یک کمیسون مالیاتی در بریتانیا نیز نشان می دهد که مالیات بر ثروت راه حلی کارا برای افزایش بودجه عمومی برای بهبود شرایط ناشی از کرونا است.

منبع: latinamericareports 

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.