۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۳۰۸۱ ۰۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰ دسته: تجارت و دیپلماسی، راه ابریشم چین کارشناس: رضا سهرابی
۰

بانک سرمایه‌گذاری زیرساخت آسیا یکی از دو بال اصلی تامین مالی پروژه‌ها در ابتکار «کمربند و جاده» چین محسوب می‌شود. مصر یکی از کشورهایی است که در طرح جاده ابریشم جدید با چین همکاری می‌کند و از منابع مالی بانک سرمایه‌گذاری زیرساخت آسیا برای اجرای پروژه‌های زیرساختی بهره می‌برد. به گفته کارشناسان مصری این بانک بر خلاف سایر بانک‌های بین‌المللی فعال در حوزه اعطای وام، هیچ‌گونه شرط سیاسی برای تامین مالی پروژه‌ها به کشور تحمیل نمی‌کند.

به گزارش مسیر اقتصاد بانک سرمایه‌گذاری زیرساخت آسیا (AIIB)، به طور رسمی در سال ۲۰۱۵ افتتاح شد و از همان زمان به بازیگری متعهد در توسعه زیرساختی کشورهای عضو تبدیل شد. تاکنون ۱۰۳ کشور از سرتاسر جهان به عضویت این بانک درآمده‌اند.

بانک سرمایه‌گذاری زیرساخت، مختص قاره آسیا نیست

گستره فعالیت بانک زیرساخت آسیا با سرعت بالایی به خارج از قاره آسیا کشیده شد. به نحوی که از کشورهای اروپایی و آفریقایی درخواست‌های متعددی مبنی بر عضویت در این بانک ارسال شد.

این درخواست‌ها عضویت کشورهای مختلف آفریقایی در این بانک آسیایی را به دنبال داشت و همکاری‌های متعددی را میان بانک و کشورهای آفریقایی در اجرای پروژه‌های زیرساختی شکل داد. اکنون ۱۰ کشور از اعضای سهامدار این بانک از قاره آفریقا هستند و ۹ کشور آفریقایی دیگر نیز مراحل عضویت را طی می‌کنند.

اعضای آفریقایی بانک زیرساخت آسیا، نماینده بیش از ۶۰  درصد تولید ناخالص داخلی قاره آفریقا بوده و ۴۶ درصد از جمعیت این قاره را در بر می‌گیرند.

سرمایه‌گذاری بانک زیرساخت در مصر ادامه دارد

بانک سرمایه‌گذاری زیرساخت آسیا (AIIB) تاکنون شریکی ایده‌آل برای مصر بوده است. به گفته کارشناسان مصری این بانک بر خلاف سایر بانک‌های بین‌المللی فعال در حوزه اعطای وام، هیچ‌گونه شرط سیاسی برای تامین مالی پروژه‌ها به کشور تحمیل نمی‌کند.

گفتنی است این بانک طی سال‌های اخیر، با تزریق صدها میلیون دلار و تامین مالی پروژه‌های مختلف، به شریک ثابت اقتصادی مصر در سرمایه‌گذاری‌ها تبدیل شده است.

کارشناسان اقتصادی مصری اضافه کردند که دولت مصر در حال بازسازی تمام زیرساخت‌های کشور است و بودجه سالانه در کنار بانک‌های مصری توانایی تامین مالی چنین پروژه‌های بزرگی را ندارند. در همین راستا دولت مصر به میلیون‌ها دلار سرمایه‌گذاری خارجی نیاز دارد. به همین خاطر است که بانک زیرساخت آسیا تاکنون، با تسهیل روند اعطای وام، نقشی کلیدی در بازسازی زیرساخت‌های مصر ایفا کرده است.

از ساخت پارک خورشیدی تا مراکز خدمات بهداشتی توسط AIIB  

از جمله پروژه‌های تامین مالی شده توسط بانک زیرساخت، تقویت خدمات بهداشتی روستایی برای بیش از ۸۰۰.۰۰۰ نفر در مصر است. به گفته ابوبکر الدیب، کارشناس اقتصادی قاهره، پروژه اصلی دیگری که با همکاری بانک زیرساخت در حال انجام است، ساخت پارک خورشیدی بِنبان (Benban Solar Park) در شمال مصر است. این پارک خورشیدی از ظرفیت تولید ۲ گیگاوات برق از طریق ۴۰ ایستگاه برخوردار است.

این کارشناس مصری معتقد است که «پروژه‌ای مانند پارک خورشیدی بنبان، به مصر در صادرات انرژی پاک به کشورهای همسایه کمک خواهد کرد.» همچنین «استفاده مصر از انرژی‌های تجدید پذیر تا سقف ۲۲ درصد از انرژی مورد استفاده در داخل را ممکن خواهد ساخت».

در جریان بازدید نمایندگان بانک زیرساخت از مصر و مذاکراتی که با دولت مصر و بانک‌های سرمایه‌گذاری در این کشور انجام گرفت، نمایندگان بانک تمایل خود را برای تزریق پول‌های جدید به اقتصاد مصر بیان کردند. این نمایندگان که به رهبری ریاست بانک، جین لینگون، به مصر سفر کرده بودند هدف از این تامین مالی را توسعه زیرساختی مصر مشخصاً در بخش‌های خطوط‌آهن، ناوگان اتوبوسرانی، گسترش خطوط مترو، نوسازی بنادر و فرودگاه‌های مصر و توسعه حوزه‌های جدید و تجدیدپذیر در بخش انرژی عنوان کردند.

AIIB خارج از سلطه آمریکا عمل می‌کند

به نقل از «کریم العمدا»، استاد اقتصاد آکادمی عربی علوم، فناوری و حمل‌و‌نقل دریایی، «بانک زیرساخت آسیا گامی مهم در راستای ایجاد شفافیت و ارتقای استانداردهای موجود در سطح بین‌الملل برداشته است. چین با ایجاد این بانک، فرصتی را برای مدیریت مالی بین‌المللی با سازوکاری جدید خلق کرده است که شفافیت بیشتری داشته و در عین حال، خارج از سلطه آمریکا قرار دارد.»

این استاد دانشگاه تاکید کرد که: «کشورهای آفریقایی نیازهای زیرساختی بسیاری دارند و از سرمایه‌گذاری چین در این بخش‌ها استقبال می‌کنند. بانک زیرساخت آسیا در همین رابطه، سرمایه‌گذاری‌های بزرگی را پیشنهاد می‌کند که با شروط سیاسی همراه نیست و رسیدن به توسعه را نیز تسهیل خواهد کرد.»

العمدا در پایان اضافه کرد: «چین در امور داخلی کشورها دخالت نمی‌کند و تجارت را به سیاست گره نمی‌زند. از همین رو، مصر از تعامل تجاری با این کشور آسیایی استقبال خواهد کرد و انتظار می‌رود بانک زیرساخت آسیا در آینده نقش مثبتی در توسعه روابط دو کشور ایفا کند.»

لازم به ذکر است، باتوجه به عضویت ایران در این بانک بین‌المللی، به نظر می‌رسد در مواقع ضروری و نیاز به تامین مالی پروژه و یا دریافت وام، AIIB جایگزین مناسبی برای بانک‌ها و موسسات تحت سلطه آمریکا مانند صندوق بین‌المللی پول (IMF) می‌باشد.

منبع: پایگاه خبری بلت اند رود

انتهای پیام/ اقتصاد بین‌الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.