۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۰۴۲۵ ۲۴ تیر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰ دسته: مالیات
۰

در پی شیوع ویروس کرونا و افزایش هزینه‌های ناشی از آن، جمعی از ثروتمندان ۷ کشور جهان در نامه‌ای به روسای دولت‌های خود خواستار وضع مالیات سنگین‌تر بر ثروتمندان شدند. آن‌ها ضمن احساس دین برای نجات جامعه در شرایط کنونی معتقدند کرونا می‌تواند به فقر گسترده دامن بزند. لذا خیریه‌ها برای جلوگیری از فقر، کافی نیستند و دولت‌ها باید در این زمینه وارد عمل شوند.

به گزارش مسیر اقتصاد ده‌ها میلیونر از ایالات متحده آمریکا و شش کشور دیگر به دولت خود این‌چنین پیام داده و درخواست کرده‌اند که از ما میلیونرها مالیات بیشتری بگیرید. در واقع این گروه وضع مالیات سنگین‌تر بر خود و سایر ثروتمندان را درخواست کردند.

درخواست ثروتمندان برای دریافت مالیات بیشتر از آنان در پی شیوع کرونا

بیش از ۸۰ ثروتمند از جمله صاحب شرکت والت دیزنی، مدیرعامل سابق شرکت بلک راک و جعفر شالچی کارآفرین و ثروتمند ایرانی-دانمارکی از جمله میلیونرهایی هستند که به فکر بشریت بوده و خواهان پرداخت مالیات بیشتر هستند. این ثروتمندان در نامه‌ای به دولت ابراز کرده‌اند که حاضرند برای مخارج و برنامه‌های دولت برای مقابله با شیوع و همه‌گیری ویروس کرونا مالیات بالاتری به دولت پرداخت کنند.

پول ثروتمندان اکنون بیش از همیشه برای نجات جامعه مورد نیاز است

در متن این نامه آمده است: «امروز ما میلیونرها و میلیاردرها از دولت‌های خود می‌خواهیم که مالیات‌ها و نرخ‌های آن را برای مردمی شبیه ما بیشتر کنند. این اقدام باید هر چه سریعتر، اساسی‌تر و مستقیم‌تر اتفاق بیفتد. ما قادر به تامین نیازهای کالایی مردم نیستیم اما پول زیادی داریم که هم‌اکنون به شدت مورد نیاز است و دولت می‌تواند آن را در موارد مناسب صرف کند.»

این نامه ثروتمندان اولین درخواست آن‌ها برای افزایش مالیات‌ها نیست. آن‌ها حتی قبل‌تر از شیوع بیماری کرونا توسط گروه ۲۰۰ نفری ثروتمندان که خود را میلیونرهای میهنی نامیده‌اند، وضع مالیات سنگین‌تر بر روی ثروتمندان را درخواست کرده بودند. آن‌ها در صدد متقاعد کردن دولت‌ها برای اصلاح نظام مالیاتی و وضع مالیات سنگین‌تر برای ثروتمندان بودند.

احساس دِین ثروتمندان نسبت به طبقه فقیر

برخی از امضا کنندگان این نامه ابراز داشته‌اند که نسبت به جامعه خود و مکانی که در آن به دنیا آمده‌اند احساس دِین و مسئولیت می‌کنند. برخی از آن‌ها که اکنون ثروتمند شده‌اند در طبقه محروم جامعه قرار داشته‌اند که رسیدگی به طبقه فقیر را وظیفه خود می‌دانند.

در این راستا برخی از شرکت‌ها و ثروتمندان درصدی از درآمدهای خود را برای کمک به فقرا اختصاص داده‌اند.

برای مقابله با فقر گسترده خیریه‌ها کافی نیستند و باید دولت به میدان بیاید

در نامه این افراد آمده است که شیوع بیشتر بیماری کرونا می‌تواند میلیون‌ها نفر را به سمت فقر ببرد و سیستم‌های بهداشتی و درمانی فعلی کفایت لازم را برای خدمت‌رسانی ندارند. آن‌ها معتقدند مقابله با فقر گسترده با کمک خیریه‌ها امکان‌پذیر نیست و جواب لازم را نمی‌دهد بلکه دولت‌ها باید به میدان بیایند.

بر این اساس باید رهبران دولت‌ها مسئولیت جمع‌آوری وجوه مورد نیاز و هزینه مناسب آن را بر عهده بگیرند. دولت‌ها بهتر می‌توانند وجوه جمع‌آوری شده را خرج کنند. این گروه معتقدند که ثروتمندان به افرادی که در خط مقدم این نبرد جهانی فعالیت می‌کنند بدهی بزرگی دارند.

منبع: بلومبرگ 

انتهای پیام/دولت و حاکمیت



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.