۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۸۷۵۲ ۰۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰ دسته: مالیات
۰

دکتر عرفانی اقتصاددان و استاد دانشگاه، وضع مالیات بر سود سپرده را اقدامی مناسب برای اقتصاد ایران دانست و خاطرنشان کرد: این اقدام در جهت حرکت به سمت مالیات عادلانه است. ازآنجایی‌که مردم عموماً ریسک گریز هستند وضع این مالیات باید به‌گونه‌ای باشد که این مالیات به سود بگیران کلان اصابت کند تا ضمن افزایش عدالت، بخشی از کسری بودجه دولت از این طریق قابل جبران شود.

دکتر علیرضا عرفانی اقتصاددان و استاد دانشگاه در گفتگو با مسیر اقتصاد در مورد مالیات بر سود سپرده، ضمن اینکه اخذ مالیات بر سود سپرده را اقدام مناسبی دانست، خاطر نشان کرد: برخی معتقدند با توجه به شرایط رکودی، وضع این مالیات ممکن است سپرده‌ها را به سمت فعالیت‌های کاذب و سفته‌بازی ببرد. هم‌چنین بانک‌ها به این دلیل از مخالفان جدی با این قانون هستند چون شریان حیات خود را به سپرده‌ها وصل می‌دانند. اما می‌توان با توجه به جوانب مختلف و اتخاذ تصمیمات مناسب با اخذ مالیات از سود سپرده‌های کلان، گامی موثر در بهبود شرایط تولید کشور داشت.

پیشنهاد معافیت سپرده‌های خرد و اخذ مالیات از سپرده‌های کلان

دکتر عرفانی در مورد عادلانه نبودن مشمولیت مالیاتی همه درآمدها و معافیت سود سپرده‌های بانکی که بدون هیچ ریسکی درآمد کسب می‌کنند گفت: باید یک سقف معافیتی برای سپرده‌های خرد در نظر گرفت و سپرده‌های کلان را مشمول مالیات بر سود سپرده کرد.

وی افزود: فرض کنید یک کارمند از حقوقش مالیات داده و از باقی‌مانده آن‌که به‌واسطه صرفه‌جویی‌اش بوده سپرده‌ای کوتاه‌مدت یا بلندمدت در بانک گذاشته، اینکه از این پول بخواهیم مالیات بگیریم شاید اقدام ناعادلانه‌ای باشد؛ اما افرادی که سپرده‌های کلان در بانک‌ها دارند و سودهای نامتعارف دریافت می‌کنند باید مالیات بپردازند. هم‌چنین باید با شناسایی این افراد، جریان نقدینگی به سمت فعالیت‌های نامولد کنترل شده و از این افراد مالیات گرفته شود.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط فعلی نیازمند اتخاذ تصمیم‌های خاص هستیم تا تولید نفسی دوباره پیدا کند و بعد به دنبال اجرای عدالت باشیم. رونق تولید نیازمند جریان مالی بانک‌هاست تا از آن پشتیبانی لازم صورت گیرد.

اخذ مالیات از سود سپرده‌های کلان راهکار بحران کسری بودجه 

دکتر عرفانی در پاسخ به سؤالی درباره وضع مالیات بر سود سپرده با توجه به وقوع کسری بودجه ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی در سال جاری و ظرفیت سالانه ۳۰۰ هزار میلیارد تومانی سود سپرده‌های کلان برای دریافت مالیات، گفت: به‌طورکلی دریافت این مالیات اقدام مناسبی است. البته باید فعالیت‌های کاذب و سفته‌بازی شناسایی و از آن‌ها جلوگیری شود؛ بنابراین برنامه دولت باید به سمت دریافت مالیات از مشاغلی باشد که رویکرد واسطه‌گری داشته و ضمناً کشف پایه‌های مالیاتی جدید به‌تناسب مناطق باشد.

وی افزود: با توجه به هزینه‌های اضافی کرونا و کاهش قیمت نفت کسری بودجه بالاتری را خواهیم داشت و باید با مالیات این مسئله جبران شود تا فشار بیشتری به تولید نیاید.

مالیات بر سود سپرده با وجود اینکه رفتارهای اقتصادی را شفاف می‌کند با مخالفت بانک‌ها مواجه می‌شود.

انتهای پیام/ دولت و حاکمیت



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.