۱۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۶۹۹۹ ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۰ دسته: روغن و دانه های روغنی، کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

اتحادیه اروپا یکی از تامین کنندگان بزرگ زیتون و کنسرو و روغن آن در جهان است؛ به طوریکه سالیانه بیش از ۱۹۸۳ هزارتن روغن زیتون تولید می‌کند. کمیسیون کشاورزی اتحادیه اروپا برنامه‌های مختلفی نظیر بازاریابی و حمایت از تولید و تجارت عادلانه برای تداوم روند تولید زیتون و صنایع وابسته به آن در دست اجرا دارد.

به گزارش مسیر اقتصاد اتحادیه اروپا یکی از بزرگ ترین تولید و مصرف کنندگان زیتون در جهان به شمار می رود. کشورهای عضو این اتحادیه به دلیل تولید ۱۹۸۳ هزارتن تامین کننده بزرگ روغن زیتون در جهان هستند.

بررسی ها نشان می دهد سرانه مصرف روغن در اتحادیه اروپا حدود ۲۰ کیلوگرم است و به صورت کلی در سال ۲۰۱۶ کشورهای عضو این اتحادیه بیش از ۲۵ میلیون تن روغن گیاهی مصرف کردند. بر این اساس روغن های کلزا، پالم، زیتون، آفتابگردان و سویا بیشترین میزان مصرف در این اتحادیه را به خود اختصاص می دهند.

طی سال های اخیر کمیسیون کشاورزی اتحادیه اروپا به منظور مدیریت تولید و مصرف روغن های گیاهی در کشورهای عضو این اتحادیه برنامه های جدیدی را برای تولید برخی دانه های روغنی ارائه کرده است. به همین منظور قرار است برنامه ریزی مناسبی برای کشت کلزا، زیتون و دانه خردل در این اتحادیه صورت گیرد.

سهم ۶۹ درصدی اتحادیه اروپا در تولید زیتون جهان

زیتون یکی از دانه های روغنی در جهان است که روغن حاصل از آن به دلیل خصوصیات غذایی آن به سالم ترین روغن گیاهی در جهان معروف شده است. تولید این محصول از هزاران سال قبل در منطقه شرق مدیترانه با کشت گونه های وحشی آن شروع شده و امروزه در مناطق جنوبی اروپا و شمال آفریقا توسعه زیادی یافته است.

برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا از تولیدکنندگان بزرگ زیتون در جهان به شمار می روند و سالیانه درآمد زیادی از محل تولید و صادرات زیتون و روغن حاصل از آن بدست می آورند. اسپانیا، ایتالیا، یونان و پرتغال از بزرگ ترین تولیدکنندگان زیتون در اتحادیه اروپا به شمار می روند.

در حال حاضر اتحادیه اروپا سهم ۶۹ درصدی از بازار روغن زیتون در جهان را دارد و بیش از ۵ میلیون هکتار مزرعه زیتون در کشورهای عضو این اتحادیه وجود دارد. این اتحادیه در تولید روغن زیتون خودکفا محسوب می شود اما برای جلوگیری از زیان کشاورزان، سیاست واردات و صادرات این محصول را ممنوع نکرده است.

اقدامات حمایتی اتحادیه اروپا برای مدیریت تامین روغن زیتون

اتحادیه اروپا برنامه مختلفی برای مدیریت تامین روغن زیتون کشورهای عضو خود دارد که در بخش های مختلف نظیر بازاریابی و تضمین کیفیت محصولات تولیدی ارائه می شود. برنامه کمیته ساماندهی مشترک بازارهای کشاورزی (cmo) یکی از اقدامات مهم این اتحادیه برای مدیریت روغن زیتون است.

اقداماتی نظیر نظارت بر قیمت، تولید و تجارت عادلانه از جمله برنامه های کمیته ساماندهی مشترک بازارهای کشاورزی اتحادیه اروپا است. از سویی دیگر بر اساس قواعد این کمیته، تولیدکنندگان نیز ملزم به اجرای برخی از قوانین جهت رعایت حقوق مصرف کنندگان هستند.

به عنوان مثال تولیدکنندگان روغن زیتون مکلف به رعایت برخی از استانداردها در ارائه اطلاعات محصول، محل تولید و ترکیب اسیدهای چرب این محصول هستند. همچنین تولیدکنندگان میوه زیتون نیز مکلف به اجرای قوانین عدم استفاده از محصولات تراریخته، علف کش ها و سموم دفع آفات برای این محصول هستند.

منابع:

کمیسیون کشاورزی اتحادیه اروپا

یورو استات

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.