۱۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۸۶۵۱ ۰۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰ دسته: حمایت از کشاورزی، کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

مسئولین بخش کشاورزی اتحادیه اروپا در واکنش به اثرات منفی جنگ اوکراین بر تامین امنیت غذایی در کشورهای عضو این اتحادیه، ضمن اختصاص یارانه ۵۰۰ میلیون یورویی به کشاورزان متاثر از شرایط جنگ، محدودیت جلوگیری از تولید یکنواخت محصولاتی نظیر غلات و نهاده‌های دامی را لغو و مجوز تولید در اراضی آیش گذاری شده (دوره استراحت) را به کشاورزان ارائه کردند.

به گزارش مسیراقتصاد اتحادیه اروپا طی ۶۰ سال گذشته به منظور پاسخگویی به نیاز غذایی کشورهای عضو و همچنین استفاده از منابع طبیعی سرشار در این قاره، حمایت‌های متعددی از بخش کشاورزی را در دستور کار قرار داده است. این اتحادیه که متشکل از ۲۷ کشور است در حال حاضر بالغ بر ۱۱ میلیون مزرعه کشاورزی دارد که حدود ۴۰ میلیون نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در فعالیت‌های بخش کشاورزی و زنجیره تامین محصولات غذایی کشورهای عضو این اتحادیه مشغول به فعالیت هستند.

کشورهای عضو اتحادیه اروپا در تولید بسیاری از محصولات کشاورزی از خودکفایی نسبی برخوردار هستند اما همچنان وابستگی جدی به واردات محصولاتی نظیر نهاده‌های دامی و کودهای شیمیایی دارند.

مدیریت بازار کشاورزی در اروپا توسط کمیسیون کشاورزی

کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز با شروع جنگ روسیه و اوکراین و بروز مشکلاتی در بازار محصولات کشاورزی در جهان از این اتفاق به شکل‌های مختلفی متاثر شدند. به عنوان مثال تامین کودهای شیمیایی با مشکلاتی مواجه شد و این موضوع باعث افزایش قیمت محصولات داخلی در این اتحادیه شده است.

در همین راستا کمیسیون کشاورزی اتحادیه اروپا اقدام به ارائه سیاست‌های متناسب با شرایط جدید برای حمایت از کشاورزان و مصرف کنندگان کرد. کمیسیون کشاورزی ذیل بخش مداخلات بازاری (Market measures) به دنبال ایجاد ثبات در عرضه و تجارت محصولات کشاورزی اقدامات مختلفی انجام می‌دهد.

اقدامات بازار کمیسیون کشاورزی شامل مداخله عمومی، حمایت از تعاونی یا سازمان‌های تولیدی، نظارت برشیوه‌های عادلانه تجارت و مدیریت تجارت از طریق تعرفه‌گذاری است.

یارانه مازاد ۵۰۰ میلیون یورویی در حمایت از کشاورزی بعد از جنگ روسیه و اوکراین

کمیسیون کشاورزی اخیرا ذیل اقدامات مدیریت بازار برای کنترل قیمت مواد غذایی برنامه‌هایی نظیر حذف مالیات بر ارزش افزوده محصولات غذایی و حمایت از اقشار آسیب‌پذیر از طریق صندوق کمک‌های مالی به محرومان (FEAD) در دستور قرار داده است.

از سویی دیگر مسئولین این کمیسیون با بودجه ۵۰۰ میلیون یورویی از تولیدکنندگانی که در جنگ روسیه و اوکراین زیان دیده باشند، درنظرگرفته است. به همین منظور اعضای اتحادیه اروپا به دلیل افزایش هزینه‌های تولید می‌توانند یارانه‌های بیشتری به کشاورزان بپردازند.

کمیسیون کشاورزی اروپا به کشورهای عضو دستور داده تا هر ماه آمار مربوط به تولید و تجارت محصولات کشاورزی را در اختیار این کمیسیون قرار دهند تا تصمیمات لازم برای تامین محصولات غذایی در دستور کار قرار گیرد.

بودجه ۳۸۷ میلیارد یورویی اتحادیه اروپا برای حمایت از کشاورزی

حذف محدودیت تولید کشاورزی در اروپا برای تامین امنیت غذایی

از سویی دیگر کمیسیون کشاورزی مجوز تولید به کشاورزانی که اراضی خود را بنابر دلایل زیست محیطی و… آیش گذاری کرده بودند، نیز داده است. طبق قوانین کشاورزی اتحادیه اروپا تنها کشاورزانی که در قالب برنامه تنوع زیستی اقدام به کشت تناوبی کنند، از حمایت‌های دولتی برخوردار می‌شوند.

این در حالی است که کمیسیون کشاورزی اتحادیه اروپا در یک اقدام بی سابقه این محدودیت را کنار گذاشته و مجوز تک کِشتی برخی از محصولات نظیر غلات و نهاده‌های دامی را برای کشاورزان صادرکرده است.

طبق اعلام کمیسیون کشاورزی پیش بینی می شود با اقدامات صورت گرفته حدود ۱.۵ میلیون هکتار به ظرفیت تولید غلات و نهاده‌های دامی در اتحادیه اروپا اضافه خواهد شد که تاثیر مثبتی در تامین امنیت غذایی کشورهای عضو و جهان خواهد داشت.

منبع: کمیسیون کشاورزی اتحادیه اروپا

لینک اول

لینک دوم

انتهای پیام/ کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.