۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۶۹۵۰ ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۰ دسته: مالیات کارشناس: سید وحید رضا پرهیزکاری
۰

افزایش نابرابری و افزایش فاصله طبقاتی امروزه به مشکل بسیاری از کشورها تبدیل شده است. در دهه‌های اخیر صندوق بین‌المللی پول همواره کشورها را به افزایش معافیت‌های مالیاتی برای افزایش رشد اقتصادی و کاهش نابرابری سوق داده است. اما نتایج تحقیقات اخیر باعث شده است که موضع این نهاد در این باره تغییر کند؛ به طوریکه رئیس آن صراحتا افزایش مالیات ثروتمندان را روشی مناسب برای کاهش نابرابری دانسته است.

به گزارش مسیر اقتصاد افزایش نابرابری موضوعی است که امروزه بیشتر کشورهای جهان با آن روبرو هستند. رشد نابرابری در جهانی آنچنان افزایش یافته که در یک دهه گذشته تعداد میلیاردرهای جهان دو برابر شده است. ثروت میلیاردرهای جهان در سال گذشته ۹۰۰ میلیارد رشد داشته است، به عبارت دیگر روزانه ۲.۵ میلیارد دلار در روز به ثروت آن ها اضافه شده است.

با این حال معمولا دولت ‌ها تلاشی برای افزایش مالیات دهک های ثروتمند جامعه انجام نمی دهند و همواره مالیات پایینی از آن ها دریافت کرده اند. به همین دلیل قادر نبوده اند درآمدهای کافی برای مقابله با فقر و نابرابری به دست آورند. در وضعیت کنونی ثروتمندان در حال ثروتمندتر شدن و فقرا نیز در حال فقیرتر شدن هستند. دولت ها نیز بدون هیچ مداخله ای و اخذ مالیات های بیشتر از ثروتمندان، باعث شده اند که این نابرابری و فاصله طبقاتی در جامعه افزایش یابد.

رئیس صندوق بین المللی پول خواستار افزایش مالیات ثروتمندان

در همین راستا به تازگی رئیس صندوق بین المللی پول خواستار بازنگری در سیاست های اقتصادی برای افزایش مالیات ثروتمندان به منظور کاهش و مقابله با نابرابری شده است.

کریستالینا جورجیووا بیان کرده است که افزایش مالیات بر درآمد ثروتمندان می تواند بدون هیچ ضربه ای به رشد اقتصادی، فاصله طبقاتی بین فقرا و ثروتمندان را کاهش دهد. افزایش نرخ مالیات نهایی ثروتمندان به عنوان بخشی از بازنگری در سیاست های اقتصادی برای کاهش نابرابری ضروری است.

او در مورد تغییر نظر صندوق بین المللی پول از رویکرد معافیت‌های مالیاتی که زمانی بخش عمده ای از پیشنهادهای سیاستی بود بیان کرد: نیاز داریم برای مقابله با آنچه که یکی از پیچیده ترین و جدی ترین چالش ها در اقتصاد جهانی شده است ، رویکرد متفاوتی داشته باشیم. متاسفانه امروزه نابرابری فرصت ها، نابرابری در نسل ها، نابرابری بین زن و مرد و البته نابرابری درآمد و ثروت در همه کشورها وجود دارد.

تغییر موضع صندوق بین الملی پول در مورد معافیت های مالیاتی

در دهه ۱۹۹۰ میلادی صندوق بین‌المللی پول با رویکرد بازار آزاد معتقد بود که معافیت مالیاتی مزایایی برای رشد و نوآوری اقتصادی خواهد داشت. اما با توجه به شواهد رشد ضعیف کشورها، تمرکز ثروت بین ۰.۱ ثروتمند جامعه و کاهش سهم تولید ملی نسبت به کارگران، این نهاد موضع خود را تغییر داده است.

درسال های اخیر پژوهش هایی در مورد این که آیا این معافیت ها می تواند باعث رشد سریع اقتصادی شود یا کاهش نابرابری را به همراه داشته باشد انجام شده است که مورد نزاع کارشناسان است.

برابری ثروت ۲۶ نفر با نیمی از مردم جهان

به گفته آکسفام، یکی از گروه ‌های بین‌المللی امدادرسانی برای مبارزه با فقر، گرسنگی و بی‌عدالتی، ۲۶ میلیاردر ثروتمند جهان، از جمله موسسان آمازون و فیس بوک جف بزوس و مارک زاکربرگ به اندازه ۳.۸ میلیارد نفر از مردم جهان، دارایی دارند.

به گزارش یک موسسه خیریه در سال گذشته، افزایش یک درصدی مالیات بر ثروت در جهان افزایش ۴۱۸ میلیارد دلاری درآمد در سال به همراه خواهد داشت. درآمد کافی برای آموزش تمامی کودکانی که به مدرسه نمی روند یا مراقبت های بهداشتی لازم برای جلوگیری از مرگ ۳ میلیون نفر.

افزایش مالیات ثروتمندان روش بهبود نابرابری بدون کاهش رشد اقتصادی

جورجیووا همچنین بیان کرد: مقابله با نابرابری نیاز به تجدید نظر دارد. با وجود دشواری های سیاسی برای انجام اصلاحات، بهره وری و رشد حاصل از آن ارزش تلاش انجام این کار را دارد. مالیات مترقی کلیدی ترین سیاست مالی است. تحقیقات ما نشان می‌دهد که نرخ مالیات نهایی را می‌توان بدون کاهش رشد اقتصادی افزایش داد.

رئیس صندوق بین المللی پول بیان کرد: اخذ مالیات بیشتر از ثروتمندان، استفاده از ابزارهای دیجیتالی برای جمع آوری مالیات و کاهش فساد، به دولت این امکان را می دهد که در بودجه بتواند به گسترش فرصت ها برای جوامع و افرادی که عقب مانده اند و کم تر مورد توجه قرار گرفته اند، بپردازد.

منبع: گاردین ; plink.ir/dAf14

انتهای پیام/ اقتصاد بین‌الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.