۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۶۴۹۰ ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰ دسته: ششمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی
۰

دکتر نصیری اقدم عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی (ره)، هدف اصلی ششمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی را بازاندیشی در نگاه به پول، بانک و بانکداری مرکزی دانست و گفت: همایش‌ سالانه اقتصاد مقاومتی برخلاف برخی رویدادهای مشابه، به دنبال ترویج دیدگاهی مشخص است؛ دیدگاهی که ناظر به مسائل واقعی و روزآمد اقتصاد ایران است.

دکتر علی نصیری اقدم عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی و دبیر کمیته علمی ششمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی در گفتگو با مسیر اقتصاد مهم ترین چالش این روزهای نظام بانکی را تعیین تکلیف حکمرانی در نظام بانکی دانست. وی توضیح داد: بانک‌ها قدرت خلق پول را در اختیار دارند اما آیا در قبال چنین اختیاری که از سوی حاکمیت به بانک‌ها اعطا شده‌است، بانک‌ها مسئولیتی دارند؟ آیا مسئولیتی در مورد نحوه تخصیص وجوه برای فعالیت‌های مولد و بازداشتن نقدینگی از فعالیت‌های نامولد که منجر به توسعه سفته‌بازی و توسعه بخش مالی اقتصاد مستقل از بخش حقیقی آن می‌شود دارند؟ نتیجه وضعیت فعلی این است که نقدینگی با سرعت قابل توجهی رشد می‌کند اما بخش تولید از این نقدینگی بی‌بهره است.

راهکار بهبود وضعیت نظام بانکی

نصیری اقدم تصریح کرد: باید از انگاره خنثی بودن پول و بی‌تاثیری آن در اقتصاد عبور نمود و پذیرفت که پول در اقتصاد می‌تواند مولد یا مخرب باشد. در نهایت باید به این پرسش پاسخ داد که چطور می‌توان از ظرفیت مولد پول استفاده نمود و نقش سیاست‌گذار پولی و بانک مرکزی در این مورد چیست. نقش بانک مرکزی در تئوری متعارف مدیریت ادوار تجاری و به تعبیر دیگر جلوگیری از تعمیق رکود و اوج گرفتن تورم با سیاست پولی است. رکودها و تورم‌های شدید فعلی حاصل عدم عمل کردن بانک مرکزی به این وظیفه است.

وی ادامه داد: بانک مرکزی می‌تواند با تغییراتی اندک در سیاست‌های خود به صورت فعال در جهت توسعه اقدامات موثری را انجام دهد. به نظر می‌رسد این تغییر جهت‌گیری و به رسمیت شناختن نقش پول در توسعه اقتصادی و ایفای نقش فعال توسط بانک مرکزی مهم‌ترین اقداماتی است که باید انجام گیرد.

هدف ششمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی

نصیری اقدم تصریح کرد: هدف اصلی ششمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی بازاندیشی در نگاه به پول، بانک و بانکداری مرکزی است. نظام پولی و بانکی تجربه‌ای چند ده ساله در اقتصاد ایران و جهان دارد. جریانی که برای آن پشتوانه‌های علمی دانشگاهی در دانشگاه‌های مطرح دنیا ایجاد نموده‌اند، نتوانسته است به نتیجه منجر شود. مطالعات رو به رشدی که امروزه در ایران و جهان انجام شده‌است نشان می‌دهد که کارشناسان و سیاستگذاران نیاز به بازنگری اساسی در فهم خود از مفاهیم پول، بانکداری و بانکداری مرکزی دارند.

وی ابراز امیدواری کرد که در این همایش و پیش‌نشست‌های آن بتوان این ادبیات را مطرح نمود و انگاره‌های رایج را به چالش کشید تا در نهایت گفتمانی سازنده در خصوص بکارگیری پول در جهت توسعه حاصل شود.

وجه تمایز ششمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی نسبت به رویدادهای مشابه

وی در پایان ضمن ابراز امیدواری از اثرگذاری ششمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی، در توضیح تفاوت این همایش با برخی رویدادهای مشابه گفت: معمولا همایش‌ها با یک فراخوان عمومی آغاز به کار می‌کنند و پس از ارائه مقالات توسط افراد مختلف، هدف همایش محقق شده و ماموریت آن پایان می‌یابد. اما رویدادهایی چون همایش‌های سالانه اقتصاد مقاومتی به یک الگوی محوری پایبند است. این همایش به دنبال ترویج دیدگاهی مشخص است؛ دیدگاهی که ناظر به مسائل واقعی و روزآمد اقتصاد ایران است.

انتهای پیام/ نظام مالی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.