۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۴۲۹۱ ۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۰ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: میرهادی رهگشای
۰

آمریکا قصد دارد از تصویب بودجه دوسالانه سازمان تجارت جهانی که مربوط به سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ میلادی است، جلوگیری نماید. در این صورت عملا در کمتر از یک ماه آینده، WTO هیچ بودجه‌ای برای تداوم فعالیت‌های خود نخواهد داشت. مقامات آمریکایی در خصوص امتناع از تصویب بودجه WTO، دو دلیل بالا بودن دستمزد مسئولان این سازمان و عملکرد نامطلوب نهاد داوری آن را مطرح کرده‌اند؛ اما کارشناسان معتقدند این اقدام نیز در راستای تغییر راهبرد آمریکا در عرصه تجارت جهانی و حرکت به سمت تجارت دوجانبه به جای چندجانبه‌گرایی در دستورکار قرار گرفته است.

به گزارش مسیر اقتصاد در طول ۲ سال اخیر دولت آمریکا ضمن انتقادات گسترده به عملکرد سازمان تجارت جهانی تا جای ممکن از توسعه اقدامات این سازمان جلوگیری نموده است. آمریکا در این مدت از اضافه شدن داور جدید به نهاد داوری WTO جلوگیری نموده است و به تازگی قصد دارد از تصویب بودجه دوسالانه این سازمان نیز جلوگیری نماید.

اصلاح ساختار اساسی پیش شرط تداوم فعالیت WTO

انتقادات آمریکا به عملکرد سازمان تجارت جهانی در طول ماه‌های اخیر موجب تضعیف جایگاه این سازمان در راهبری امور تجارت جهانی شده است؛ به نحوی که اکنون تمامی ۱۶۴ عضو این سازمان معتقدند WTO به یک اصلاح ساختار اساسی نیاز دارد.

به همین دلیل در طول ۲ سال اخیر بسیاری از کشورهای جهان در تلاش بوده‌اند با بررسی نقاط ضعف کنونی سازمان تجارت جهانی و ارائه راهکارهایی برای رفع آن‌ها، به یک جمعبندی برای اصلاح ساختاری این سازمان دست یابند. اما به دلیل گستردگی اختلافات کشورها در زمینه عملکرد سازمان تجارت جهانی، تا به حال دستاوردی در این زمینه حاصل نشده است.

امتناع آمریکا از تصویب بودجه سال ۲۰۲۰ سازمان تجارت جهانی

در چنین شرایطی در هفته‌های اخیر خبری به مراتب نگران کننده‌تر درخصوص آینده پرابهام سازمان تجارت جهانی منتشر شد. بر اساس اخبار اعلام شده، آمریکا قصد دارد از تصویب بودجه دوسالانه سازمان تجارت جهانی که مربوط به سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ میلادی است، جلوگیری نماید.

در صورت تحقق این تهدید از سوی مقامات آمریکایی، عملا در کمتر از یک ماه آینده، WTO هیچ بودجه‌ای برای تداوم فعالیت‌های خود نخواهد داشت.

امتناع یک کشور در تصویب بودجه به معنی تعطیلی WTO است

در حال حاضر سازمان تجارت جهانی ۱۶۴ عضو دارد و بر اساس قوانین این سازمان، تمامی تصمیمات باید با موافقت تمامی اعضا گرفته شود.

از این رو حتی اگر یک کشور در نهایت رأی مثبت خود را اعلام نکند، تصمیماتی همچون جزئیات بودجه این سازمان به تصویب نخواهد رسید و این بدان معنی است که حتی امتناع یک کشور در تصویب بودجه دوسالانه، در عمل به معنی تعطیلی این سازمان است.

انتقادهای آمریکا از شرایط بودجه سازمان تجارت جهانی

دولت آمریکا در خصوص دلایل خود در زمینه امتناع از تصویب بودجه دوسالانه سازمان تجارت جهانی دو دلیل عمده را مطرح کرده است. دلیل اصلی نمایندگان آمریکایی در این زمینه بالا بودن بی دلیل دستمزد مسئولان و کارمندان سازمان تجارت جهانی است.

دلیل دوم نیز بی فایده بودن عملکرد نهاد داوری سازمان تجارت جهانی عنوان شده است. در واقع مقامات آمریکایی معتقدند با وجود اینکه آمریکا بیشترین سهم را در بودجه WTO دارد، نهاد داوری این سازمان عملا به وسیله‌ای برای تحکیم منافع اتحادیه اروپا، کانادا و نروژ تبدیل شده است.

تغییر راهبرد آمریکا در تعامل با سازمان تجارت جهانی

کارشناسان معتقدند امتناع آمریکا از تصویب بودجه دوسالانه سازمان تجارت جهانی دلایلی عمیق‌تر از دو مورد مطرح شده از سوی نمایندگان این کشور دارد. آمریکا از زمان روی کار آمدن ترامپ راهبرد خود در عرصه تجارت جهانی را تغییر داده است؛ در راهبرد جدید آمریکا سازمان تجارت جهانی عملا نقشی ندارد و این کشور تجارت دوجانبه با شرکای خود را به مذاکره همزمان با ۱۶۴ کشور جهان ترجیح می‌دهد.

به این ترتیب امتناع از تصویب بودجه دوسالانه سازمان تجارت جهانی نیز عملا در راستای تغییر راهبرد آمریکا در تعامل با این سازمان است. در واقع این کشور قصد دارد به هر طریق ممکن دیگر کشورهای جهان را به پیروی از دستورات این کشور در عرصه تجارت خارجی مجبور نماید.

سهم ۱۲ درصدی آمریکا در تأمین مالی فعالیت‌های WTO

بر اساس اسناد منتشر شده، آمریکا با پرداخت حدود ۲۳ میلیون دلار، بیشترین سهم را در تأمین مالی فعالیت‌های سازمان تجارت جهانی دارد و تقریبا ۱۲ درصد از بودجه این سازمان را می‌پردازد. پس از آمریکا نیز کشورهای چین، آلمان، ژاپن، فرانسه، بریتانیا، کره‌جنوبی، هلند، هنگ کنگ و ایتالیا در رتبه‌های دوم تا نهم در زمینه تأمین مالی سازمان تجارت جهانی قرار دارند.

پایان فعالیت سازمان تجارت جهانی، که در آینده نزدیک محقق می‌شود، یک عدم پیش بینی پذیری در تجارت جهانی را موجب خواهد شد که در نهایت می‌تواند به تغییر راهبردی برنامه‌های کشورها در این عرصه منجر شود.

منبع: بلومبرگ plink.ir/bcwu8

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.