۳۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۲۸۴۳ ۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۸ دسته: تولید
۱

فرهادی رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صمت قم با اشاره به وابستگی تولید به واردات و نرخ ارز، گفت: به همین دلیل بخش تولید و صادرات کشور از نوسانات ارزی اثر می‌پذیرد.

به گزارش حسین حیدری خبرنگار استان قم مسیر اقتصاد این روزها به دلیل وجود تحریم‌های متعدد در عرصه های مختلف، تولیدکنندگان داخلی به منظور صادرات محصولات خود و همچنین واردات مواد اولیه با چالش های مختلفی روبرو هستند. در این میان یکی از دلایل اصلی این وضعیت نامطلوب، وابستگی بخش تولید به واردات است که موجب می‌شود از نوسانات ارزی و محدودیت در واردات مواد اولیه متأثر شود.

«وابستگی به واردات» دلیل اصلی اثرپذیری تولید از نوسانات ارزی

مجتبی فرهادی رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم  در گفتگو با مسیر اقتصاد ضمن اشاره به مهمترین مشکلات صادرات، اظهار داشت:  هنوز صادرات برای نظام اقتصادی ما تبدیل به دغدغه نشده است. برای رونق صادرات باید تمرکز بر روی بازارهای بین المللی باشد که تاکنون چنین نبوده است.

رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صمت استان قم با اشاره به اینکه قم تقریبا در بیشتر کالاها بجز کفش و فرش، مازاد تولید دارد و صادرکننده است، بیان داشت: اما این صادرات در بخش اعظمی از تولید وابسته به کالای وارداتی و ارز است. به همین دلیل هر نوسانی که در بازار ارز رخ دهد در تولید  و در نهایت در صادرات  تاثیر گذار خواهد بود.

صادرات روند نزولی دارد

فرهادی با اشاره به آمار شش ماه صادرات استان قم در کالای تولیدی افزود: در شش ماه حدودا ۲.۸ درصد وزنی کاهش و از نظر ارزشی ۳۲ درصد کاهش داشته ایم. دلیل کاهش این است که قیمت های ارزش پایه های صادراتی کاهش پیدا کرده است.

رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صمت استان قم گفت: مواد پلاستیکی، محصولات فلزی، مفتول مسی، انواع حشره کش و ضد یخ، فرآورده های غلات، ماشین آلات مکانیکی، الیاف مصنوعی، کشف و دمپایی، انواع چسب، آلومنیوم  و فرش دست بافت به ترتیب بیشترین کالای صادراتی استان قم است. عراق، هند، ترکیه، افغانستان، امارات، پاکستان، ازبکستان، آذربایجان، ویتنام، ارمنستان و چین به ترتیب بازارهای هدف کالای صادراتی استان از گمرک قم است.

انتهای پیام/ تولید و اشتغال

  1. قبل از مصاحبه و معرفی شخص برید بررسی کنید اون شخص برای کمک به تولیدکنندگان قم چکار کرده و برای صادرات تولید قم چکار کرده . چقدر نمایشگاه جنس خارجی به پا کرده

    ۰۰


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.