۱۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۲۶۳۵ ۱۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۹ دسته: تولید گندم، کشاورزی
۰

بررسی وضعیت کاشت گندم زمستانی در آمریکا طی سال جاری نشان می‌دهد میزان کاشت این محصول با کاهش جدی روبرو بوده که طی ۱۱۰ سال اخیر بی‌سابقه است. کشاورزان دلیل اصلی کاهش کشت گندم در این کشور را ناشی از قیمت نامناسب این محصول در بازارهای داخلی و خارجی اعلام کرده‌اند. در حال حاضر قیمت هر تن گندم در آمریکا به کمتر از ۱۸۹ دلار رسیده که ۵۳ دلار کمتر از قیمت سال گذشته است.

به گزارش مسیر اقتصاد آمریکا از بزرگ ترین تولیدکنندگان گندم در جهان است که سالانه بیش از ۵۰ میلیون تن از این محصول اساسی تولید می کند. میزان مصرف گندم در آمریکا در حدود ۲۸ میلیون تن است و مابقی گندم های تولید شده در این کشور ذخیره سازی و به کشورهایی نظیر مکزیک، ژاپن، کره جنوبی و فیلیپین صادر می شود.

دولت آمریکا به منظور جلوگیری از کاهش تولید گندم و نیز حمایت از کشاورزان در مقابل نوسانات معاملات تجاری، همواره از تولیدکنندگان این محصول به روش های متعدد و متنوع حمایت می‌کند. به طور خاص آمریکا در جنگ تجاری اخیر با چین، حمایت های بسیاری را از تولیدکنندگان گندم برای پوشش زیان آن ها در دستور کار قرار داد.

اغلب گندم های تولیدی در آمریکا به صورت دیم بوده و مالکیت زمین های زراعی در اختیار کشاورزان قرار دارد؛ به همین دلیل مدیریت تولید محصولات کشاورزی در این کشور در اختیار کشاورزان قرار دارد.

کاهش قابل توجه سطح کاشت گندم زمستانی در آمریکا

بررسی وضعیت تولید گندم زمستانی در آمریکا طی ماه های اخیر نشان دهنده کاهش قابل توجه میزان تولید این محصول اساسی است. طبق آمارهای منتشرشده این میزان تولید گندم در آمریکا طی ۱۱۰ سال اخیر بی سابقه بوده است. طبق اعلام وزارت کشاورزی آمریکا، کشاورزان حدود  ۸۵ درصد از زمین های زراعی مخصوص گندم زمستانه را زیر کشت برده اند.

این در حالی است که به احتمال زیاد بارش های پائیز و زمستان، برداشت سایر محصولات نظیر سویا را در این کشور با مشکل مواجه خواهد کرد و این موضوع باعث تاخیر در کاشت گندم و از دست رفتن موقعیت تولید این محصول خواهد شد. بر اساس آمارها سطح زیر کشت گندم در این کشور طی سال جاری به ۳۱ میلیون هکتار کاهش یافته است.

کاهش تولید گندم آمریکا به دلیل افت قیمت‌های صادراتی

بررسی دلایل کاهش میزان کاشت گندم طی سال جاری در آمریکا نشان می دهد وضعیت نامطلوب قیمت این محصول در بازارهای داخلی و جهانی دلیل اصلی این موضوع بوده است. برخی از کشاورزان ایالت های مختلف نسبت به قیمت گندم در بازارهای داخلی اعتراض کرده و خواستار بهبود وضعیت قیمت این محصول شدند.

کشاورزان ایالت کانزاس آمریکا نیز در سال جاری به دلیل مناسب بودن وضعیت قیمت ذرت تمایلی به کاشت گندم ندارند و این موضوع یکی از دلایل اصلی کاهش میزان تولید گندم در این ایالت نسبت به سال های گذشته به شمار می رود. از سویی دیگر وضعیت کاشت گندم در ایالت تگزاس نیز نشان دهنده آن است که بسیاری از تولیدکنندگان این محصول به کاشت پنبه تمایل پیدا کرده اند. قیمت نامناسب گندم نسبت به سایر محصولات در بازارهای داخلی و خارجی، دلیل اصلی این موضوع بوده است.

کاهش بیش از ۵۳ دلاری قیمت گندم در آمریکا طی یکسال اخیر

بررسی قیمت گندم های صادراتی آمریکا طی سال گذشته نشان می دهد قیمت هرتن گندم صادراتی حدود ۲۴۲ دلار بوده که حتی نسبت به دو سال گذشته بیش از ۲۰ دلار افزایش داشته است. از سویی دیگر بررسی قیمت صادراتی محصول ذرت آمریکا نیز نشان می دهد قیمت این محصول در سال های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ به ترتیب ۱۸۰ و ۱۸۴ بوده است.

این در حالی است که روند قیمت گندم طی سال جاری در آمریکا نشان می دهد قیمت این محصول به کمتر از ۱۸۹ دلار در هر تن رسیده است و به نظر می رسد دلیل اصلی کاهش سطح کاشت گندم در این کشور نیز همین امر بوده است.

طبق اعلام انجمن ملی گندم آمریکا محدودیت های ناشی از جنگ تجاری میان چین و آمریکا باعث زیان تولیدکنندگان این محصول شده است. به همین منظور نیز دولت آمریکا کمیته هماهنگی ccc در این کشور را مسئول بازاریابی و فروش بهتر گندم های تولیدی کشاورزان کرد و بیش از ۱۲ میلیارد دلار یارانه به کشاورزان متضرر از جنگ تجاری اختصاص داد.

منابع:

بلومبرگ

یو اس ای فکت 

ایندکس موندی

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.