۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۱۲۹۹ ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۲ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

وزرای مالی و خزانه‌داری ترکیه و روسیه با انعقاد یک قرارداد به این توافق رسیده‌اند که در تجارت دوجانبه میان دو کشور از ارزهای ملی استفاده شود. همچنین در این توافقنامه مقرر شده است که بانک‌های ترکیه به سیستم پرداخت موازی سوئیفت روسیه با نام SPFS، متصل شوند. با اتصال بانک‌های ترکیه به این سیستم، امکان دسترسی این کشور به سیستم پرداخت کارتی میر روسیه نیز فراهم خواهد شد.

به گزارش مسیر اقتصاد برات آلبایراک وزیر مالی و خزانه داری ترکیه و همتای روسی‌اش آنتون سیلوانوف، هفته گذشته توافقنامه ای در راستای استفاده از ارزهای ملی در پرداخت و تسویه های میان دو کشور امضا کرده اند.

طبق اعلام وزیر مالی و خزانه داری ترکیه این توافقنامه با هدف تغییر تدریجی به سمت استفاده از روبل روسیه و لیر ترکیه در تسویه‌های دوجانبه منعقد شده است.

توافق روسیه و ترکیه برای ایجاد زیرساخت تجاری مبتنی بر ارزهای ملی

در خلال اجرائی شدن این توافقنامه، تقاضای مؤسسات تجاری برای استفاده از این دو ارز افزایش خواهد یافت و در همین راستا یک زیرساخت مالی مناسب ایجاد خواهد شد.

در توافقنامه میان دو کشور مقرر شده است بانک ها و شرکت های ترکیه به سیستم پرداخت روسیه که به عنوان یک سیستم موازی سوئیفت راه اندازی شده است، متصل شوند. بدین ترتیب این امکان فراهم خواهد شد که ترکیه به زیرساخت پرداخت کارتی روسیه که میر نام دارد دسترسی پیدا کند. میر روسیه به عنوان جایگزینی برای مسترکارت و ویزا طراحی شده است.

اتصال اولین بانک ترکیه به شبکه کارتی میر روسیه

بانک آی اس ترکیه اولین بانکی است که تمامی خودپردازهای و کسب و کارهای خصوصی خود را به سیستم پرداخت میر متصل کرده است.

گفتنی است که در ماه گذشته میلادی، مقامات روسیه و ترکیه مذاکرات فوری جهت پیوستن بانک های ترکیه به سیستم پرداخت موازی سوئیفت روسیه که SPFS نام دارد را آغاز کرده اند.

بر اساس داده های مؤسسه آماری ترکیه استات، حجم تجارت دوجانبه میان روسیه و ترکیه در ۸ ماهه نخست سال جاری به ۱۷.۰۴ میلیارد دلار رسیده است. میزان صادرات ترکیه به روسیه ۲.۳۸ میلیارد دلار و واردات از آن حدود ۱۴.۶۶ میلیارد دلار بوده است.

دو کشور در نظر دارند تجارت میان خود را به ۱۰۰ میلیارد دلار در سال افزایش دهند. بدین منظور رؤسای جمهور دو کشور بارها بر لزوم استفاده از سازوکار ارزهای ملی جهت توسعه روابط اقتصادی تأکید کرده اند.

منبع: دیلی صباح ytre.ir/o5u

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.