۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۰۰۱۵ ۳۱ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۲ دسته: انرژی
۰

مدقق مدیر کل دفتر مدیریت مصرف توانیر، با اشاره به کاهش ۳۸۷۰ مگاواتی پیک مصرف تابستان سال جاری، گفت: تاثیر اصلاح تعرفه‌های خانگی در مدیریت مصرف انرژی بلند مدت است. امسال در زمینه مدیریت مصرف برق به طور محدود و آزمایشی از شرکت‌های استارت‌آپی استفاده کردیم و قصد داریم در سال آینده به طور گسترده‌تری برای مدیریت مصرف بخش خانگی و تجاری‌های کوچک که ۵۰ درصد پیک بار را تشکیل می‌دهند، از آن‌ها بهره ببریم.

هادی مدقق مدیر کل دفتر مدیریت مصرف و خدمات مشترکین توانیر در گفتگو با مسیر اقتصاد با اشاره به کاهش ۳۸۷۰ مگاواتی پیک مصرف تابستان سال جاری گفت: امسال برنامه‌های مدیریت مصرف در بخش‌های مختلف از جمله صنایع، کشاورزی، مولدهای خودتامین، اداری و تجاری و ایستگاه‌های CNG با همکاری مردم اجرا شد.

۲۱۰ هزار مشترک در مدیریت مصرف همکاری کردند

وی با بیان تعداد مشترکین همکار در هر بخش ادامه داد: امسال در مجموع ۲۱۰ هزار مشترک همکار داشتیم، که ۵۴ هزار در بخش صنعت، ۱۲۰ هزار مشترک در بخش کشاورزی که اعم از چاه‌های کشاورزی، مرغ‌داری‌ها و دام‌داری‌هاست، در حوزه مولدهای خودتامین (کارخانه‌ها، بیمارستان‌ها، هتل‌ها و …)  ۳۵۰۰ واحد همکاری کردند، به طوری که در ساعاتی که شبکه نیاز داشت، مولدهایشان را در مدار می‌آوردند و از بار شبکه می‌کاستند.

مدقق افزود: ۳۲ هزار مشترک در بخش اداری و تجاری برای همکاری در ساعات اوج مصرف، تفاهم‌نامه امضا کردند. در ایستگا‌های CNG نیز بیش از ۲ هزار مشترک همکاری کردند به این صورت که در ۲ ساعتی که اعلام شده بود، بارشان را از روی شبکه برمی‌داشتند.

وی ادامه داد: در برنامه پیک‌سایی تایستان ۱۳۹۸ بخش صنعت بیشترین سهم را با ۱۸۰۰ مگاوات کاهش بار داشت. در کشاورزی ۱۴۰۰ مگاوات و در بخش مولدهای خودتامین حدود ۳۰۰ مگاوات کاهش بار وجود داشت. روال بر این است که به خودتامین‌ها نه تنها سوخت تعلق می‌گیرد بلکه برقی که تامین کرده‌اند، اگر دارای مولد گازی باشند، کیلووات ساعتی ۳۰۰ تومان و اگر سوخت مایع باشند، کیلووات ساعتی ۴۵۰ تومان خریداری می‌شود.

مدیر کل دفتر مدیریت مصرف توانیر افزود: برای ادارات دولتی برنامه‌های تشویق محور را داشتیم و برای همکاری طبق ضوابط پاداش تعلق می‌گرفت. علاوه بر آن برآورد شده بود که تغییر ساعت اداری می‌تواند حدود ۳۰۰ الی ۴۰۰ مگاوات به کاهش پیک کمک بکند. اما به دلیل یک اشتباه در برداشت از قوانین، به همه استان‌ها (به جز گرمسیرها) ابلاغ شد، تغییر ساعت اعمال نشود. لذا عملا امسال از تغییر ساعت کاری ادارات سودی حاصل نشد و تنها در استان‌های گرمسیر این موضوع اجرا شد.

مدقق در ادامه گفت: از طرفی بر اساس ابلاغ معاون وزیر کشور به استان‌ها، ادارت دولتی باید بعد از ساعت اداری مصرف برق خود را کاهش می‌دادند. با توجه به اینکه تقریبا همه ادارات دولتی همکار به کنتور هوشمند مجهز شده‌اند، مصرف ادارات قابل رصد شده است. بنابراین اداراتی که مصرف را بعد از ساعت ۱۳ کاهش نمی‌دادند رصد می‌شدند و به استانداری‌ها گزارش داده و برای آن‌ها تصمیم‌گیری می‌شد. این ادارات در ابتدا مورد تذکر واقع می‌شدند و در موارد معدودی در صورت تکرار، برق برخی ادارات قطع می‌شد. همچنین عدم همکاری این ادارات دولتی در روزنامه‌ها چاپ می‌شد.

تاثیر اصلاح تعرفه‌های خانگی در بلند مدت مشهود است

وی ادامه داد: اثر اصلاح تعرفه خانگی پرمصرف‌ها در کاهش بار قابل احصا نیست چراکه اثرش بلند مدت است. یعنی نمی‌توان مانند بخش صنعت گفت در پیک چقدر موثر بوده است. تاثیر مدیریت مصرف در این بخش در میزان و چگونگی مصرف انرژی قابل رصد است. امسال اولین سالی بود که تعرفه به این شکل اجرا شد.

وی افزود: در حال تهیه گزارشی برای بازه زمانی تا پایان شهریور هستیم که میزان فروش انرژی در بخش خانگی و تجاری و همچنین تعداد مشترکین پرمصرف را رصد می‌کنیم. چه تعداد از مشترکین که بالای الگو بودند، مصرف خود را به زیر الگو آوردند و چند درصد از مشترکین مشمول پاداش مدیریت مصرف شدند. ان‌شاالله بتوانیم در نیمه دوم مهر این گزارش را منتشر کنیم.

مدیریت سهم ۵۰ درصدی بخش خانگی و تجاری در مصرف برق

مدیر کل دفتر مدیریت مصرف توانیر بیان کرد: برای بخش خانگی و تجاری‌های کوچک در سال آینده که ۵۰ درصد بار ما را تشکیل می‌دهند، می‌خواهیم با استفاده از استارت‌آپ‌ها برنامه‌ریزی کنیم. شرکت‌هایی که می‌توانند با مشترکین خانگی و تجاری به عنوان یک اگریگیتور و یک تشویق‌کننده وارد مذاکره شوند و تفاهمی را با شرکت های توزیع داشته باشند. امسال دو مورد به صورت پایلوت (نمونه) در سیستان و بلوچستان و مشهد انجام شد و موفقیت‌آمیز هم بود.

مدقق ادامه داد: برنامه‌های این شرکت‌ها هم مباحث اطلاع‌رسانی و هم مسائل فنی، فرهنگی و اجتماعی بود. ما میزان انرژی ذخیره شده به وسیله آن‌ها را خریداری می‌کنیم. امسال حدود ۴۰-۵۰ مگاوات عملکرد داشتیم که بنا داریم، سال آینده این کار را در ظرفیت خیلی بالا توسعه بدهیم. ما از شرکتهای استارت‌آپی می‌خواهیم که در حوزه مشترکین خانگی و تجاری فعالیت بکنند. این فعالیت هم می‌تواند در حوزه فنی مانند IOT (اینترنت اشیا)، مدیریت از راه دور و اپلیکیشن‌های موبایلی به منظور اطلاع‌رسانی و مدیریت باشند و هم در قالب کار فرهنگی و اطلاع‌رسانی اجتماعی باشد.

وی افزود: در دنیا مرسوم است که این‌طور استارت‌آپ‌ها به عنوان کسب و کارهای جدید راه‌اندازی می‌شوند. ما امسال دستورالعمل تجمیع‌کننده‌ها را برای بخش خانگی و تجاری تدوین و به صورت آزمایشی اجرا کردیم و الحدلله جواب خیلی خوبی گرفتیم. سال آینده این کار را در کل کشور توسعه خواهیم داد، چراکه سهم مشترکین خانگی در پیک بار ۵۰ درصد است.

مدقق در ادامه گفت: در مشهد کار از نوع فرهنگی، اطلاع رسانی و اجتماعی بود و عواید این کار را نیز مجموعه استارت‌آپی که قرارداد بسته بودند به کودکان کار اختصاص دادند. یک کمپینی در شبکه‌های اجتماعی راه‌اندازی کردند که در سه روز گرم که بیشترین مشکل پیک مصرف را مشهد داشت، توانستند حدود ۴۰ مگاوات بار را کاهش دهند.

وی اضافه کرد: در حوزه سیستان بلوچستان نیز یک مجموعه‌ای با روش‌های اقتصاد رفتاری و با اطلاع‌رسانی از پیامک و شبکه ارتباطی فعالیت کردند. نقشی که ما داشتیم، این بود که فضا را باز کردیم. اینگونه ایده‌ها بعضا خلاقانه و بعضا تکراری است و در دنیا انجام شده است. ما در ازای ذخیره انرژی که این شرکت‌ها در نتیجه فعالیتشان انجام می‌دهند، مشابه یک کارخانه، این میزان برق را از آن‌ها خریداری می‌کنیم.

مدقق در پایان اضافه کرد: کار دیگری که سال آینده برای ساختمان‌های دولتی برنامه‌ریزی شده، این است که با تکنولوژی اینترنت اشیا بارهای سرمایشی این بخش را کنترل از راه دور داشته باشیم و به جای اینکه تذکر و اخطار بدهیم و شکایت بکنیم، بتوانیم بارهای سرمایشی را در ساعت‌های خاص (بحرانی) که کمتر از ۲۰۰ ساعت هستند، از راه دور مدیریت کنیم. به طوری که هم پایش داشته باشیم و هم در صورت لزوم بتوانیم برقشان را قطع کنیم. این از برنامه‌هایی است که سال آینده بتوانیم بارهای مدیریت‌پذیر را افزایش دهیم و قدرت مانور شبکه را بالا ببریم.

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.