۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۶۱۱۹۸ ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰ دسته: انرژی
۰

صالح رحیمی کارشناس انرژی گفت: به دلیل فرسودگی شبکه، فرسودگی نیروگاه‌ها، عدم توازن بین ظرفیت تولید و مصرف از لحاظ پراکندگی تولید و حبس تولید، بین تولید در زمان پیک مصرف و ظرفیت عملی نیروگاه‌های حرارتی اختلاف ۵ هزارمگاواتی وجود دارد که یکی از دلایل مهم ناترازی برق در تابستان است. همچنین بدهکاری وزارت نیرو به نیروگاه‌ها، بدهکاری بخش خصوصی به صندوق توسعه ملی و افزایش هزینه ساخت نیروگاه‌ها مانع ایجاد ظرفیت نیروگاهی جدید شده است.

صالح رحیمی کارشناس انرژی در مورد دلایل ناترازی برق در گفتگو با مسیر اقتصاد گفت: ظرفیت عملی تولید نیروگاه‌های حرارتی کشور در زمان پیک مصرف حدود ۷۰ هزارمگاوات است این درحالیست که در سال گذشته تنها ۵۹ هزارمگاوات از تقاضا در پیک مصرف تأمین شد و این اختلاف نشان می‌دهد که ما قادر به استفاده از تمام ظرفیت عملی نیروگاه‌ها در زمان پیک مصرف نبودیم.

وی ادامه داد: بخشی از این اختلاف به دلیل عدم توانایی استفاده از تمام ظرفیت نیروگاه‌های برق‌آبی در مواقع کم‌بارش سال، کنترل و ذخیره آب پشت سد است. اما چیزی که مشخص است اختلاف ۵ هزارمگاواتی تولید در زمان پیک و ظرفیت عملی نیروگاه‌های حرارتی است که ممکن است دلایلی از جمله فرسودگی شبکه، فرسودگی نیروگاه‌ها، عدم توازن بین ظرفیت تولید و مصرف از لحاظ پراکندگی تولید و حبس تولید یا دلایل دیگری داشته باشد که باید مورد بررسی قرار بگیرد.

اختلاف ۱۴ هزارمگاواتی ظرفیت عملی و اسمی نیروگاه‌ها

رحیمی همچنین به اختلاف بین ظرفیت عملی و اسمی تولید نیروگاه‌های کشور اشاره کرد و افزود: ظرفیت نامی نیروگاه‌های کشور به جز نیروگاه‌های صنایع حدود ۸۴ هزارمگاوات است و اختلاف ۱۴ هزارمگاواتی با ظرفیت عملی نیروگاه‌ها دارد. باید دید این افت توان در شرایط جغرافیایی ایران، قابل قبول و منطبق بر منحنی‌های دمایی و محیطی ادوات نیروگاهی است یا اینکه دلایل دیگری مانند فرسودگی و کاربری نامناسب ادوات موجب کاهش بیش از حد ظرفیت عملی آن‌ها شده است.

این کارشناس انرژی در مورد دلایل کاهش ایجاد ظرفیت نیروگاهی جدید در دهه ۹۰ گفت: دلایل اقتصادی و عدم برنامه‌ریزی برای ایجاد ظرفیت نیروگاهی جدید موجب عدم رشد ظرفیت متناسب با نیاز مصرف کشور در دهه ۹۰ شد. به علاوه به دلیل جهش نرخ ارز در این دوره، بخش خصوصی که با دریافت تسهیلات از صندوق توسعه ملی اقدام به ساخت نیروگاه کرده بود، نتوانست از پس بازپرداخت وامی که از صندوق اخذ کرده بود بربیاید.

بدهکاری وزارت نیرو مانع ایجاد ظرفیت جدید نیروگاهی

وی ادامه داد: وزارت نیرو هم نتوانسته تعهدات خود به نیروگاه‌ها را عملی کند و هزینه خرید برق و قراردادهای تبدیل انرژی را پرداخت نکرده و به بخش خصوصی و نیروگاه‌ها بدهکار است به علاوه برای احداث نیروگاه جدید نیاز به عقد قرارداد خرید تضمینی با نرخ بالا است که وزارت نیرو مایل به انجام آن نیست. افزایش هزینه احداث نیروگاه و بدهکاری وزارت نیرو به بخش خصوصی باعث شده تا بخش خصوصی برای ساخت نیروگاه جدید رغبتی نداشته باشد. همچنین صندوق توسعه راغب به تخصیص تسهیلات جدید برای احداث نیروگاه نیست که این عوامل باعث پیدایش وضع موجود شده‌اند.

رحیمی در پایان در خصوص ساخت نیروگاه جدید توسط دولت و وزارت نیرو گفت: امکان ساخت نیروگاه جدید توسط وزارت نیرو به دلیل مغایرت با اصل ۴۴ قانون اساسی وجود ندارد اما این وزارتخانه می‌تواند با استناد به تبصره‌ها و بندهای قانونی ظرفیت جدید احداث و آن‌را واگذار کند اما در نهایت به دلیل کسری بودجه در این وزارتخانه این امکان هم سلب شده است.

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.