۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۹۸۲۷ ۲۷ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۶ دسته: جمعیت، دولت و حکمرانی
۰

کشور استرالیا با جمعیت ۲۵ میلیون نفری به دلیل برخورداری از نرخ مثبت رشد جمعیت، توانست از بحران اقتصادی سال ۲۰۰۹ در امان بماند. به دلیل وابستگی مستقیم تولید ناخالص داخلی به جمعیت، رشد پایدار جمعیت می‌تواند از وقوع بحران اقتصادی در کشورها جلوگیری نماید. استرالیا هم‌اکنون وضعیت جمعیتی مطلوبی را تجربه می‌نماید، اما آنچه آینده جمعیتی این کشور را مورد تهدید قرار می‌دهد افزایش میانگین سنی و وقوع بحران پیری جمعیت در دهه‌های آتی است.

به گزارش مسیر اقتصاد استرالیا با جمعیت کنونی ۲۵.۲ میلیون نفری، از سال ۱۹۵۵ تاکنون دارای نرخ رشد جمعیتی مثبت بوده و پیش بینی می شود تا سال ۲۰۵۰ نیز به رشد جمعیتی خود ادامه دهد. بیشترین نرخ رشد جمعیتی این کشور از سال ۲۰۱۴ تاکنون،  ۱.۵ درصد بوده که ۵۵ درصد از آن مربوط به مهاجرت بوده است.

برخی اثرات جانبی رشد جمعیتی استرالیا

رشد جمعیتی استرالیا در یک دهه گذشته حدود ۱.۶۶ درصد بوده که نسبت به دهه پیش از آن، ۰.۵ درصد بیشتر است. رشد جمعیتی فزاینده استرالیا اثرات جانبی نیز برای این کشور به دنبال داشته است.

جمعیت فزاینده موجب اعمال فشارهای بیشتری بر زیرساخت ها، افزایش ساخت و ساز مسکن و افزایش ارزش دارایی ها شده است و همچنین براثر افزایش مهاجرت، فرهنگ چندملیتی استرالیا بیش از پیش دچار تکثر و گوناگونی شده است.

رشد جمعیت عامل رونق اقتصادی استرالیا پس از بحران

تقویت رشد اقتصادی استرالیا از دیگر اثرات جانبی رشد جمعیت بوده است. در حالی که اصلاحات مالی و تنظیمی پیشین نیز در رشد اقتصادی بی وقفه استرالیا در ۲۵.۵ سال گذشته موثر بوده است، اما مهم ترین عامل رشد اقتصادی این کشور رشد جمعیت است.

تولید ناخالص داخلی کشورها نسبت مستقیمی با رشد جمعیت دارد؛ هرچه جمعیت بیشتر باشد تولید ناخالص داخلی نیز بیشتر می شود. با بررسی و مقایسه نرخ رشد سرانه تولید ناخالص داخلی (GDP per capita)، تولید ناخالص داخلی و نرخ رشد جمعیت می توان به نتایج دقیق تری در این زمینه دست یافت.

این نمودار می تواند سهم رشد جمعیت را در رشد تولید ناخالص داخلی به خوبی نمایش دهد. به وضوح، رشد جمعیتی که با رنگ آبی مشخص شده است، خصوصا در سال های اخیر تاثیر عمده ای بر رشد اقتصادی استرالیا داشته است.

چگونگی نجات استرالیا از بحران اقتصادی

براساس گزارش تیم اقتصادی استرالیا در UBS، از زمان بحران اقتصادی دوسوم رشد اقتصادی این کشور در اثر رشد جمعیت اتفاق افتاده است. نقش این عامل در ۱۵ سال اخیر دوبرابر این مقدار است.

در واقع، رشد سرانه تولید ناخالص داخلی که پیش از بحران اقتصادی حدود ۲.۵ درصد بود، پس از این بحران پس از کاهشی ناگهانی به کمتر از ۱ درصد رسید. از این رو، بدون در نظر گرفتن رشد جمعیت، رشد اقتصادی استرالیا در دوران پس از بحران اقتصادی می توانست بسیار کمتر از حالت فعلی باشد.

چنان که در نمودار مشخص است، بدون رشد اقتصادی شدید، استرالیا در طول بحران اقتصادی دچار رکود اقتصادی شدید میشد. اما با رشد جمعیت، GDP واقعی توانسته است از بحران اقتصادی در امان بماند.

براساس گزارش UBS، خصوصا با توجه به مهاجرانی که در کوتاه مدت به این کشور وارد می شوند، این روند رشد اقتصادی ادامه خواهد یافت.

با توجه به دوره رونق رشد جمعیتی فعلی می توان پیش بینی کرد که تولید ناخالص داخلی استرالیا ۲.۷ درصد در سال ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ رشد نماید.

پیری جمعیت چالش جمعیتی آینده استرالیا

در مجموع می توان گفت کشور استرالیا هم اکنون وضعیت جمعیتی مطلوبی را تجربه می نماید. با این حال خطری که بیش از هر چیز در کمین این کشور است افزایش میانگین سنی جمعیت و وقوع بحران پیری جمعیت است.

میانگین سنی جمعیت استرالیا در سال ۱۹۵۵، ۳۰.۲ بوده است. این عدد هم اکنون به ۳۷.۳ رسیده است و پیش بینی می شود تا ۲۰۵۰ به ۴۱.۸ برسد. در واقع با ثبات سیاست های جمعیتی فعلی می توان گفت استرالیا در سال ۲۰۵۰ کشوری سالمند محسوب می شود و با چالش های متعدد پیری جمعیت روبرو خواهد بود.

 منابع:

سایت بیزینس اینسایدر، yon.ir/tYnEu

پایگاه اطلاعاتی ورلد متر، yon.ir/hK41E

انتهای پیاماقتصاد بین‌الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.