۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۷۷۸۵ ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۷ دسته: جمعیت، دولت و حکمرانی کارشناس: محمد مهدی تاجیک
۰

اندونزی چهارمین کشور پرجمعیت جهان است که هفتمین اقتصاد قدرتمند بین‌المللی محسوب می‌شود. جمعیت این کشور رشد پایداری داشته و تا چند دهه آینده نیز همواره افزایش خواهد یافت. تقاضای بالا به علت جمعیت زیاد، در کنار برنامه‌ریزی‌های اقتصادی متضمن رشد اقتصادی پایدار این کشور بوده است. به طوریکه اقتصاد اندونزی نرخ رشدی بالای ۵ درصد را تجربه می‌کند.

به گزارش مسیر اقتصاد اندونزی، هم اکنون جمعیتی حدود ۲۷۰ میلیون نفر دارد. این کشور که چهارمین کشور پرجمعیت جهان است، از سال ۱۹۵۵ تا کنون همواره رشد جمعیتی پایدار را تجربه نموده و با وجود کاهش نرخ رشد جمعیتی در این بازه، کمترین نرخ رشد جمعیتی اندونزی ۱.۰۳ درصد بوده است.

نرخ باروری این کشور در ۱۹۵۵، ۵.۴۹ بوده و هم اکنون به ۲.۴۲ رسیده است. میانگین سنی اندونزیایی ها از ۲۰.۴  در سال ۱۹۵۵ به ۲۸.۳ در ۲۰۱۹ رسیده است؛ با این حساب، اندونزی یکی از جوان ترین کشورهای کنونی در جهان است.

فاصله اندونزی با بحران جمعیت کنونی جهان

با توجه به نرخ رشد جمعیتی بالا و نرخ باروری بیش از حد جانشینی، این کشور تا دچارشدن به بحران جمعیتی در زمینه تعداد و ساختار سنی جمعیت، فاصله زیادی دارد. در واقع بحرانی که هم اکنون اروپا و بسیاری کشورهای جهان را در بر گرفته، احتمالا تا چندین دهه آینده به سراغ اندونزی نیز خواهدآمد.

نرخ رشد جمعیت اندونزی تا سال ۲۰۵۰ به حدود ۰.۲۴ درصد خواهد رسید. همچنین میانگین سنی اندونزیایی ها در ۲۰۵۰، حدود ۳۶ سال خواهد شد. با وجود این اندونزی در سال ۲۰۵۰ جمعیت چندان جوانی نخواهدداشت. نرخ باروری اندونزی نیز حدودا در سال ۲۰۳۲ برابر با حد جانشینی می شود و پس از آن نیز سیر کاهشی را تجربه خواهدنمود.

تجربه موفق فقرزدایی در چهارمین کشور پرجمعیت جهان

بزرگترین قدرت اقتصادی جنوب شرق آسیا، پس از غلبه بر بحران اقتصادی اواخر دهه ۱۹۹۰ توانسته است به رشد و توسعه اقتصادی پایدار دست یابد. تولید ناخالص داخلی(GDP) این کشور به طور پایداری افزایش یافته به طوری که سرانه تولید ناخالص داخلی اندونزی از ۸۰۷ دلار در سال ۲۰۰۰ به ۳۹۷۱ دلار در سال ۲۰۱۹ رسیده است.

هم اکنون اندونزی به عنوان چهارمین کشور پرجمعیت جهان، دهمین اقتصاد بزرگ براساس دلار برابری قدرت خرید(PPP) و عضوی از گروه ۲۰ اقتصاد بزرگ جهان (G20) است. اندونزی به عنوان اقتصادی نوظهور و مردمی با درآمد متوسط یا حتی کمتر از میانگین جهانی، موفقیت های بزرگی در زمینه فقرزدایی داشته است. نرخ فقر در این کشور از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۸، به نصف مقدار اولیه خود رسیده و هم اکنون حدود ۹.۸ درصد است.

رشد جمعیت پیشران توسعه اقتصادی در اندونزی

باوجود افزایش عدم قطعیت و بی ثباتی اقتصادی در جهان، چشم انداز اقتصادی اندونزی همواره مثبت بوده است. تقاضای داخلی، پیشران اصلی رشد اقتصادی اندونزی است.

جمعیت زیاد و تقاضای فزاینده، سرمایه گذاری قدرتمند، تورم پایدار و کنترل شده و بازار کار توانمند، رشد اقتصادی این کشور را در سال ۲۰۱۹ به ۵.۱۲ درصد رسانده است.

بهره‌گیری از فرصت افزایش جمعیت با برنامه‌ریزی  اقتصادی

برنامه اقتصادی اندونزی براساس سند توسعه ۲۰ ساله این کشور اجرا می شود که برای سال های ۲۰۰۵ تا ۲۰۲۵ طراحی شده است. این سند به ۴ برنامه ۵ ساله تقسیم بندی شده است که هرکدام اولویت های ویژه ای دارند. در برنامه توسعه کنونی که برای سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ طراحی شده است، توسعه زیرساخت ها و برنامه های اجتماعی مربوط به آموزش و پرورش و نظام سلامت در اولویت قرار گرفته اند.

چنین تغییراتی در هزینه های عمومی با تحول در یارانه های انرژی در بخش دیربازده میسر شده است که باعث شده سرمایه گذاری در برنامه هایی که مستقیما بر شرایط اقتصادی اقشار کم درآمد تاثیر می گذارند، بیشتر شود.

منابع:

بانک جهانی، yon.ir/FYoIZ

پایگاه اطلاعاتی yon.ir/q0655، worldometers

سایت yon.ir/ruou1 ،statistic times

انتهای پیام/ اقتصاد بین‌الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.