۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۷۹۹۸۲ ۰۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۰ دسته: دولت و حکمرانی نام نویسنده: میرسامان پیشوایی؛ رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران
۱

رشد تولید در دو بعد کمی و کیفی از طریق افزایش سرمايه‌گذاری و اشتغال و ارتقای بهره‌وری حاصل می‌شود که همزمان نیازمند هدایتگری مناسب نظام تدبیر و نظام نوآوری به عنوان مهم‌ترین مجرای مداخله است. «توانمندسازی»، «اعتباربخشی»، «فرصت‌آفرینی» و «انگیزه‌بخشی» عناصر چهارگانه نظام مردم‌سپاری تولید در کشور هستند که باید به دقت طراحی و پیاده‌سازی شوند وگرنه «مشارکت مردم» در عمل محقق نخواهد شد.

مسیر اقتصاد/ بی‌تردید پیشرفت ایران اسلامی، رفع دغدغه‌های معیشتی مردم و یأس دشمنان از طمع‌ورزی و تفرقه‌افکنی در مقطع فعلی در گرو ایجاد رشد پایدار و فراگیر اقتصادی است. رشد اقتصادی که روی دیگر آن رشد تولید است، در دو بعد کمی و کیفی از طریق افزایش سرمايه‌گذاری و اشتغال و ارتقای بهره‌وری حاصل می‌شود. این دو همچو دو بال سیمرغ پیشرفت عمل کرده و با ایجاد رشد تولید پایدار و متوازن، زمینه‌ساز دست‌يابی ایران به آرمان‌های گام دوم انقلاب اسلامی را فراهم می‌آورند.

نظام تدبیر و نظام نوآوری، مهم‌ترین مجرای مداخله برای رشد تولید

سیمرغ پیشرفت ایران علاوه بر دوبال فوق نیازمند رأسی است که با تدبیر و نوآوری هدایت‌گری مناسبی را برای جهش تولید و پیشرفت ایران اسلامی ایفا نماید. لذا بی‌تردید نظام تدبیر و نظام نوآوری در سطح ملی، مهم‌ترین مجرای مداخله برای ایجاد رشد تولید از طریق تحریک سرمايه‌گذاری، اشتغال و بهره‌وری است.

یکی از مهم‌ترین پیامدهای کارآمدی نظامات تدبیر و نوآوری ایجاد انگیزه برای مشارکت مؤثر آحاد مردم در قالب یک نهضت ملی برای رشد تولید، ارتقای بهره‌وری و پیشرفت متوازن است. در واقع سیمرغ پیشرفت ایران، سی‌مرغی است که جز با مشارکت آحاد مردم در قالب یک جنبش ملی منسجم و هم‌افزا به حرکت درنخواهد آمد.

پیشرفت جوامع در آینه سنن الهی هم جز از طریق عزم و اقدام فراگیر در جامعه بدست نمی‌آید؛ چرا که «إِنَّ اللهَ لاَ یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ». حال که ضرورت مشارکت مردم در جنبش ملی پیشرفت و تولید مشخص شد؛ این سوال محوری به وجود می‌آید که الزامات و بایسته‌های ارتقای مشارکت مردمی در راستای پیشرفت جامعه و جهش تولید چیست؟ با مروری بر تجربه و علم بشری، درس‌آموخته‌های توفیقات و ناکامی‌ها در طول نهضت انقلاب اسلامی و مبانی دینی مشارکت مردم، می‌توان موارد زیر را به عنوان بایدهای مردم‌سپاری تولید عنوان کرد.

عناصر و بایدهای چهارگانه در نظام مردم‌سپاری تولید

توانمنـدسـازی: برای تحقق مردم‌سپاری تولید نیاز است که شایستگی مردم برای نقش‌آفرینی مؤثر ارتقاء یابد. این کار از طریق افزایش آگاهی عمومی، مهارت‌های مشارکت و ایجاد دسترسی به فناوری‌های مورد نیاز ایجاد می‌شود. آگاهی مردم از گزینه‌های نقش‌آفرینی و نحوه مشارکت، کسب مهارت لازم برای نقش‌آفرینی مؤثر و دسترسی به فناوری‌هایی که به خصوص مستقل از زمان و مکان مشارکت را تسهیل می‌کند، باید در این حوزه مد نظر قرار گیرد.

اعتبـاربخشـی: سازوکار اعتباربخشی از جمله مهم‌ترین عناصر تنظیم‌گری نظام مردم‌سپاری تولید است. اینکه «چه کسی تحت چه شرایطی می‌تواند در چه مرحله‌ای از زنجیره تولید نقش‌آفرینی کند؟» سوال مهمی است که پاسخ معتبر آن توسط سازوکار اعتباربخشی توضیح داده می‌شود. سازوکارهای اعتباربخشی ممکن است پیش‌دستانه و با تمرکز بر صلاحیت افراد مشارکت‌کننده و یا پسینی و با تمرکز بر کیفیت و کمیت خروجی باشد.

فـرصت‌‌آفـرینـی: معرفی شفاف و عمومی فرصت‌های مشارکت مردم در تولید، ضامن ایجاد عدالت و کسب اعتماد عمومی به عنوان یک پیش‌نیاز مهم در ارتقای مشارکت عمومی است. اهتمام دستگاه‌های حاکمیتی و عمومی کشور در مردم‌سپاری خدمات و فعاليت‌های خود اقدامی ضروری برای رونق فرصت‌آفرینی است که باید مد نظر قرار گیرد.

انگیـزه‌بخشـی: مهم‌ترین عنصر در نظام مردم‌سپاری تولید ایجاد انگیزه مشارکت است، به‌طوری‌که در صورت نبود انگیزه مساعی دیگر نتیجه مشخصی در پی نخواهد داشت. ایجاد سازوکار تسهیم منافع حاصل از مشارکت در تولید و پیش‌بینی‌پذیری آن، دو عامل حیاتی در این حوزه هستند.

این موارد عناصر چهارگانه نظام مردم‌سپاری تولید در کشور هستند که باید به دقت طراحی و پیاده‌سازی شوند چرا که در غیر این صورت، مردم‌سپاری تولید در عمل شکل نخواهد گرفت. پیامد پیاده‌سازی چهار عنصر فوق‌الذکر ایجاد شایستگی دانستن، خواستن و توانستن در افرادی است که هدف مشارکت در تولید هستند. امید است پرداختن علمی و عملی به اهداف سال «جهش تولید با مشارکت مردم» موجبات تحقق پیشرفت پایدار و ارتقای بهره‌وری را فراهم آورد.

انتهای پیام/ دولت و حکمرانی

  1. تبدیل بخش نطارت به سیاستهای کلی اصل ۴۴ به بخشی برای ارایه پیشنهاد ایجابی توسعه ای و جلب مشارکت بخش خصوصی ...

    ۰۰


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.