۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۶۸۳۸ ۱۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۵ دسته: پول و بانک، وام ازدواج
۰

تا پایان تیرماه سال جاری صف وام ازدواج به ۱۹۳ هزار نفر رسیده است. زمانی که وام ازدواج ۳ میلیون تومان بود، صف دریافت وام بیش از ۵۰۰ هزار نفر بود، اما اکنون با افزایش این وام و کاهش انحراف تسهیلات قرض الحسنه، صف به کمتر از ۲۰۰ هزار نفر رسیده است.

به گزارش مسیر اقتصاد وام ازدواج در سال جاری با تصویب مجلس به ۳۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرد. افزایش وام ازدواج، برخلاف تصورات رایج، انحراف تسهیلات قرض الحسنه را کاهش داده است.

به گفته قیطاسی دبیرکل شورای هماهنگی بانک های دولتی و نیمه دولتی، بانک های عضو شورای هماهنگی شامل بانک‌های ملی، سپه، كشاورزی، صادرات، ملت، تجارت، رفاه كارگران، مسكن، توسعه صادرات، پست‌بانک، صنعت و معدن، توسعه تعاون و صندوق كارآفرینی امید از ابتدای سال ۹۷ تا پایان تیرماه ۹۸ بیش از ۱ میلیون و ۱۵۸ هزار فقره وام ازدواج پرداخت كرده‌اند.

صف ۱۹۳ هزار نفری وام ازدواج تا پایان تیرماه سال ۱۳۹۸

وی افزود: با توجه به پرداخت این تعداد تسهیلات، در حال حاضر حدود ۱۹۳ هزار نفر در صف دریافت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج هستند كه با ادامه این روند، به‌زودی شاهد از بین رفتن صف وام ازدواج خواهیم بود. البته بحث تشكیل صف به این دلیل است كه هر روز درخواست دریافت تسهیلات ازدواج دریافت می‌شود.

بر اساس آمارهای ارائه شده توسط بانک مرکزی، زمانی که وام ازدواج ۳ میلیون تومان بود، صف دریافت وام بیش از ۵۰۰ هزار نفر بود، اما اکنون با افزایش این وام و کاهش انحراف تسهیلات قرض الحسنه، صف به کمتر از ۲۰۰ هزار نفر رسیده است.

البته لازم به ذکر است که منابع موجود در نظام بانکی، برای پرداخت تسهیلات قرض الحسنه تا چندین برابر این میزان و رقم نیز کفایت می کند و لازم است بانک مرکزی با نظارت هوشمندانه، صف وام ازدواج را برچیند و پرداخت تسهیلات قرض الحسنه برای رفع نیازهای عمومی مردم را توسعه دهد.

به عنوان نمونه بر اساس صورت های مالی بانک صادرات و بانک ملت، حدود ۱۵۰۰ و ۲۴۰۰ میلیارد تومان منابع قرض الحسنه مردم در این دو بانک تسهیلات داده نشده و مشخص نیست صرف چه اموری شده است. همین مبلغ برابر با ۱۳۰ هزار وام ازدواج ۳۰ میلیون تومانی است.

انتهای پیام/ نظام مالی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.