۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۶۷۶۱ ۱۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۹ دسته: دولت و حکمرانی
۰

سهم سالمندان از کل جمعیت کشور هم اکنون ۶.۴ درصد است و تا سال ۱۴۳۰ به بیش از ۲۶ درصد خواهد رسید. کاهش نرخ رشد جمعیت تا سال ۱۴۳۰ ادامه خواهدیافت و در سه ماهه اول سال جاری تعداد موالید ۱۳ درصد کاهش یافته است. این درحالیست که با توجه به شاخص ظرفیت زیستی، ایران منابع لازم برای افزایش جمعیت تا ۱۵۰ میلیون نفر را دارد. سیاست‌های جمعیتی ابلاغی مقام معظم رهبری در سال ۹۳، به علت عدم اقدام دولت و عدم ارائه لایحه لازم به مجلس، اجرایی نشده است.

به گزارش مسیر اقتصاد سه شنبه شب، برنامه گفتگوی ویژه خبری، با موضوع جمعیت و سیاست‌های جمعیتی کشور برگزار شد. در این برنامه که با حضور علی اکبر محزون، مدیر کل دفتر جمعیت، نیروی کار و سرشماری مرکز آمار ایران، محمدجواد محمودی، مدیر مطالعات جمعیتی شورای عالی انقلاب فرهنگی و پدرام کاویان، مدیر گروه سیاست گذاری جمعیت شبکه کانون های تفکر ایران(ایتان) برگزار شد، ضمن بررسی آماری وضعیت جمعیتی موجود و دلایل ایجاد شرایط بحرانی فعلی، راهکارهای مقابله با بحران پیری جمعیت و حفظ ساختار سنی جمعیت کشور بررسی شد.

افزایش سالمندان از ۶.۴ درصد به ۲۶ درصد جمعیت تا ۱۴۳۰

در این برنامه علی اکبر محزون با استناد به سرشماری سال ۱۳۹۵ و برآوردهای جمعیتی پس از آن گفت: ۲۴.۶ درصد از جمعیت کنونی کشور زیر ۱۵ سال، ۲۲ درصد جوانان ۱۵ تا ۲۹ سال، ۴۷ درصد میانسالان ۳۰ تا ۶۴ سال و ۶.۴ درصد جمعیت بالای ۶۵ سال هستند.

وی در پیش بینی آینده جمعیتی ایران گفت: در سرشماری ۱۳۶۵ نرخ رشد جمعیت ۳.۹ بود، در سرشماری های بعدی به ترتیب ۱.۹، ۱.۳ و در آخرین سرشماری که در سال ۱۳۹۵ انجام شد، ۱.۲ بوده است.براساس تحلیل های مرکز آمار، کاهش نرخ رشد جمعیت تا ۱۴۳۰ ادامه خواهدیافت. در سال ۱۴۰۰ سهم سالمندی از ۱۰ درصد عبور می کند، در ۱۴۲۰ از مرز ۱۹.۴ درصد و در ۱۴۳۰ از ۲۶.۱ درصد عبور خواهدنمود.

کاهش ۱۳ درصدی تعداد موالید در ۳ ماهه اول ۹۸

هم چنین محمدجواد محمودی در این برنامه گفت: از سال ۹۴ که تعداد تولد ها در کشور به حداکثر میزان خود رسید، تا کنون تعداد تولد همچنان رو به کاهش بوده است. در سه ماهه اول امسال تعداد تولد ها نسبت به سه ماهه اول سال ۹۷، ۱۳ درصد کاهش یافته است.

محمودی به نقل از وال استریت ژورنال گفت: کاهش جمعیت موجب کاهش ۴۰ درصدی رشد اقتصادی در جهان می شود. در سال ۲۰۴۰ کشورهایی نوظهور دراثر افزایش جمعیت و مدیریت درست، به تولید ناخالص داخلی دو برابر کشورهای صنعتی دست خواهندیافت؛ به همین خاطر کشورهای صنعتی به شدت دنبال راهکاری برای کنترل نرخ رشد جمعیت این کشورها و به خصوص ایران هستند.

وی در بیان اقدامات انجام شده در راستای حفظ ساختار سنی جمعیت گفت: طرح جامع جمعیت وتعالی خانواده پس از ۵ سال در کمیسیون فرهنگی مجلس به تصویب رسیده و هم اکنون در انتظار بررسی در صحن علنی است.

اجرای سیاست های جمعیتی در انتظار اقدام دولت

پدرام کاویان نیز با اشاره به سیاست های جمعیتی ابلاغی مقام معظم رهبری در سال ۹۳، گفت: در ساختار حکمرانی ایران سیاست های کلی قابلیت اجرا ندارند. برای عملی شدن این سیاست ها دولت باید در ۵ سال گذشته یک لایحه برای تبدیل شدن به قانون برای تغییر رویکرد های جمعیتی موجود ارائه می نمود.

وی در پاسخ به ادعای برخی مسئولین مبنی بر عدم وجود منابع کافی برای افزایش جمعیت کشور گفت: این ادامه جریان فکری غلطی است که در دهه ۷۰ در کشور رواج پیدا کرده است. این جریان طوری وانمود می‌کرد که اگر جمعیت کشور به بیش از ۴۰ میلیون نفر برسد موجب بروز قحطی خواهدشد. هم اکنون ایران جمعیت ۸۳ میلیون نفری دارد در صورتی که دچار قحطی و کمبود منابع نیز نشده است.

وی افزود: شاخصی به نام شاخص ظرفیت زیستی در ارتباط با مساله جمعیت در جهان تدوین شده است. مقدار این شاخص توسط نهادهای مختلفی محاسبه شده است و در ایران این ظرفیت زیستی را حدود ۱۵۰ میلیون نفر برآورد کرده اند.

انتهای پیام/ فرهنگ و گفتمان



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.