۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۷۸۷۰۰ ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۰ دسته: دولت و حکمرانی
۰

دولت‌های محلی در چین مشوق‌هایی برای فرزند‌آوری در نظر گرفته‌آند. این مشوق‌ها شامل کسر مالیات، مرخصی زایمان بیش‌تر و یارانه مسکن است. با این حال، یک موسسه سیاست‌گذاری چینی بیان کرده است که بسیاری از این مشوق‌ها به دلیل بودجه ناکافی و عدم انگیزه دولت‌های محلی، اجرا نشده اند و باید طرح یکپارچه «یارانه خانواده» در سراسر کشور جایگزین آن شود.

به گزارش مسیر اقتصاد اداره ملی آمار چین اعلام کرد که جمعیت چین ۲.۰۸ میلیون کاهش یاقته است. با این کاهش ۰.۱۵ درصدی جمعیت این کشور به ۱.۴۰۹ میلیارد در سال ۲۰۲۳ رسیده است. جمعیت چین طی دومین سال متوالی امسال نیز کاهشی بود.

نرخ پایین بی‌سابقه زاد و ولد، همچنین موج مرگ و میر ناشی از کووید-۱۹ پس از پایان قرنطینه شدید، رکود را تسریع کرد. قطعا این اتفاقات اثرات طولانی مدت عمیقی بر رشد اقتصاد خواهد داشت. این میزان بسیار بالاتر از کاهش جمعیت ۸۵۰ هزار نفری در سال ۲۰۲۲ بود. سال قبل اولین کاهش جمعیت از سال ۱۹۶۱ اتفاق افتاد. کاهش جمعیت آن زمان در طول قحطی بزرگ دوران مائوتسه تونگ اتفاق افتاده بود.

رشد جمعیت چین

مقدار رشد جمعیت چین در هفتاد سال اخیر

زاد و ولد در چین ده‌ها سال است که به شدت کاهش یافته است. این نتیجه سیاست تک فرزندی است که از سال ۱۹۸۰ تا ۲۰۱۵ اجرا شد. همچنین با افزایش سریع شهرنشینی، مانند رونق اقتصادی قبلی در ژاپن و کره جنوبی، جمعیت زیادی از مزارع روستایی به شهرها نقل مکان کردند. مهاجرت یه شهر مساوی با بیش‌تر شدن هزینه‌های فرزندان است.

ژو یون، جمعیت شناس دانشگاه میشیگان گفت: «همانطور که بارها و بارها در دیگر کشورهای با نرخ باروری پایین مشاهده کرده‌ایم، کاهش باروری اغلب بسیار دشوار است».

با کاهش بیشتر تمایل برای بچه‌دار شدن در چین در سال ۲۰۲۳، بیکاری جوانان به بالاترین حد خود رسید. دستمزد بسیاری از کارمندان نیز کاهش یافت. بحران در بخش املاک، که بیش از دو سوم ثروت خانوار در آن ذخیره می‌شود، تشدید شد.

هند، چین را پشت سر گذاشت

بر اساس برآوردهای سازمان ملل، هند در سال گذشته از چین به عنوان پرجمعیت‌ترین کشور جهان پیشی گرفت. کارشناسان سازمان ملل می‌گویند که جمعیت چین تا سال ۲۰۵۰ به میزان ۱۰۹ میلیون نفر کاهش می‌یابد. این عدد بیش از سه برابر پیش‌بینی کاهش قبلی آنها در سال ۲۰۱۹ است.

هزینه‌های بالای مراقبت از کودک و تحصیل، بسیاری از زوج‌های چینی را از بچه‌دار شدن محروم می‌کند. افزون بر این بلاتکلیفی در بازار کار زنان را از توقف شغل خود منصرف می‌کند. چشم‌انداز رشد برای اقتصاد شماره ۲ جهان به دلیل کارگران و مصرف‌کنندگان کمتر در حال کاهش است.

 افزایش هزینه‌های مراقبت از سالمندان و مزایای بازنشستگی فشار بیشتری را بر دولت‌های محلی بدهکار وارد می‌کند. دولت‌های محلی در چین مشوق‌هایی برای فرزند‌آوری در نظر گرفته‌آند. این مشوق‌ها شامل کسر مالیات، مرخصی زایمان بیش‌تر و یارانه مسکن است. با این حال، یک موسسه سیاست‌گذاری چینی بیان کرده است که بسیاری از این مشوق‌ها به دلیل بودجه ناکافی و نبود انگیزه دولت‌های محلی، اجرا نشده‌اند. این موسسه معتقد است باید طرح یکپارچه «یارانه خانواده» در سراسر کشور جایگزین آن شود.

منبع: رویترز

انتهای پیام/ دولت و حکمرانی


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.