۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۶۵۷۹ ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۱ دسته: دولت و حکمرانی
۰

دکتر انتظاری استاد جامعه شناسی دانشگاه علامه طباطبایی، یکی از دلایل ناکارآمدی نظام تامین اجتماعی کشور را عدم توجه به پیشگیری در نظام سلامت دانست و گفت: با قرار گرفتن مواردی همچون توسعه زیرساخت‌های ورزشی و ورزش همگانی و نظارت بر مواد غذایی مصرفی، طول عمر باکیفیت مردم افزایش می‌یابد و به تبع آن از هزینه‌های نظام بازنشستگی نیز کاسته می‌شود.

دکتر انتظاری استاد جامعه شناسی دانشگاه علامه طباطبایی، در گفتگو با مسیر اقتصاد در تشریح یکی از علل ناکارآمدی نظام تامین اجتماعی کشور و ایجاد بحران مالی برای سازمان تامین اجتماعی و صندوق های بازنشستگی گفت: تامین اجتماعی و صندوق‌های بازنشستگی در طول عمر کاری یک کارمند از او حق بیمه دریافت می نمایند تا این حق بیمه ها را سرمایه گذاری کنند و پس از بازنشستگی به بیمه شدگان مستمری پرداخت نمایند. وقتی تامین اجتماعی نتواند درست سرمایه گذاری کند این سازمان دچار وضعیت بحرانی اقتصادی و کسری بودجه خواهدشد.

کم‌توجهی به پیشگیری در نظام سلامت زمینه‌ساز بحران بازنشستگی

وی افزود: مساله مهم تر این است که اقدامات این نهادها باید در جهت افزایش کارآیی افراد و عمر مفید آن ها باشد. باید نظام سلامت و بهداشت طوری مدیریت شود که مردم در سنین پایین دچار هزینه های مختلف درمانی نشوند.

انتظاری گفت: هم اکنون اکثر مردم کشور در حدود ۵۰ سالگی دچار افت جسمانی می شوند و این مسئله هزینه های قابل توجهی را برای مردم و نظام سلامت کشور ایجاد می‌کند. چرا که سیاست های ورزش همگانی کشور و مجموعه قوانینی که به بهداشت و پیشگیری از بیماری مربوط می شود بسیار ضعیف است. بیشتر هزینه ها و سرمایه گذاری های کشور در حوزه درمان است نه پیشگیری.

پیشگیری باید محور سیاست‌های تامین اجتماعی باشد

وی در انتقاد به عدم توجه به پیشگیری از بیماری ها در ساختار تامین اجتماعی کشور گفت: درحال حاضر مساله اصلی سازمان تامین اجتماعی و سازمان های مشابه درمان است؛ در حالی که باید مساله اصلی و محور فعالیت های آن ها پیشگیری از بیماری ها باشد. مواردی همچون توسعه زیرساخت های ورزشی و ورزش همگانی، نظارت بر مواد غذایی مصرفی و …  باید در دستورکار این سازمان ها باشد.

وی افزود: نبود این سیاست ها موجب افزایش هزینه های این سازمان شده است. در صورت سرمایه گذاری در این حوزه ها طول عمر باکیفیت افراد بیشتر خواهد شد و به تبع آن هزینه های تامین اجتماعی کاهش خواهدیافت.

انتهای پیام/ فرهنگ و گفتمان



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.