۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۶۲۴۶۳ ۲۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دسته: دولت و حکمرانی
۰

سیدسجاد پادام مدیر کل سابق بیمه‌های اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، انجام اصلاحات پارامتریک را برای حل بحران صندوق‌های بازنشستگی ضروری دانست و افزود: مواردی از این اصلاحات باید اجرایی شوند که کمترین هزینه و بیشترین بهره اقتصادی را برای ما به ارمغان بیاورند؛ همچنین هر نوع اصلاحی در این صندوق‌ها باید به صورت تدریجی انجام شود.

سیدسجاد پادام مدیر کل سابق بیمه‌های اجتماعی وزارت کار، در گفتگو با مسیر اقتصاد با اشاره به لزوم انجام اصلاحات پارامتریک در صندوق‌های بازنشستگی گفت: عواملی نظیر ۳۰ ساله بودن سابقه بیمه‌پردازی برای همه افراد یا بازنشستگی پیش از موعد و فرار بیمه‌ای از مهم‌ترین علل بحران صندوق‌های بازنشستگی هستند. به نظرم باید برای استانداردهای تدوین شده در نظام‌های بازنشستگی جهانی ارزش قائل باشیم. آن‌ها می‌گویند هر چقدر امید به زندگی افزایش پیدا کند، باید به همان نسبت سن بازنشستگی هم افزایش یابد؛ ایران تنها کشوری است که در این‌باره برعکس حرکت می‌کند؛ یعنی امید به زندگی ما رشد پیدا کرده، در حالی‌که سن بازنشستگی ما کاهش پیدا کرده است.

اصلاحاتی باید اجرایی شوند که کمترین هزینه و بیشترین بهره اقتصادی را به ارمغان آورند

وی افزود: در رابطه با اصلاحات پارامتریک صندوق‌های بازنشستگی، گاهی کسانی به بعضی از موارد اشاره می‌کنند و آن‌ها را پر اهمیت جلوه می‌دهند که اجرای هر کدامشان به تنهایی می‌تواند کشور را با چالش‌های گسترده‌ای روبرو کند؛ ما باید این اصلاحات پارامتریک را به لحاظ اهمیت دسته‌بندی و رتبه‌بندی کنیم و در نهایت به اجرای مواردی برسیم که کمترین هزینه را برای ما داشته باشند و همچنین بیشترین بهره اقتصادی را برای ما به ارمغان بیاورند.

پادام بیان کرد: ما اگر بخواهیم اصلاحات را شروع کنیم باید ابتدا این قوانین و استانداردهای جهانی را رعایت کنیم؛ الان در دنیا کشوری نداریم که سن بازنشستگی در آن زیر ۶۰ سال باشد و اصلا در بعضی از کشورها، ملاک سابقه است؛ به‌طور مثال، امروز یکی از مسائل فرانسه افزایش سن بازنشستگی به بیش از ۴۱ سال سابقه است. در حالی‌که طبق قانون، میزان سابقه لازم برای بازنشستگی در کشور ما ۳۰ سال است و حتی برخی از گروه‌های شغلی در سابقه‌های کمتری نظیر۲۰ الی ۲۵ سال و یا حتی در مواردی با ۱۰ سال، بازنشسته می‌شوند.

سن بازنشستگی در هر سال باید ۴ الی ۵ ماه افزایش یابد

مدیر کل سابق بیمه‌های اجتماعی وزارت کار گفت: مهم‌ترین اقدام اصلاحی که باید صورت بگیرد، اصلاح تدریجی سن و سابقه بازنشستگی است؛ اصلاحات سن بازنشستگی اگر تدریجی باشد، به این معنا که در یک بازه زمانی ۱۶ الی ۲۰ ساله، سن بازنشستگی را به میزان ۴ الی ۵ ماه در هر سال افزایش دهیم، بیشترین تاثیر را بر پایداری صندوق‌ها خواهد داشت و چون یک اصلاح بلند مدت است نیازی به وارد کردن شوک به بدنه جامعه، نخواهد داشت.

وی ادامه داد: برای انجام اصلاحات ابتدا باید تابوی آن را از بین ببرید و بعد شروع به اقدامات اصلاحی بزرگ کنید. اتفاقاتی که در طی ۳۰ سال رقم خورده را نمی‌توانیم در مدت کوتاه اصلاح کنیم و باید تلاش کنیم این اصلاحات را به صورت تدریجی انجام بدهیم؛ کسانی که انتظار دارند اصلاحات را یکباره و به سرعت پیش ببرند، در واقع ماموریت به زمین زدن اصلاحات را دارند. طرح افزایش سن بازنشستگی در صورتی موفق خواهد بود که جامعه با آن همراهی کند و برای همه اقشار مردم یکسان باشد؛ چرا که این سیاست‌گذاری هنگامی موفق می‌شود که برای همه یکسان باشد و کسی از آن استثنا نشود.

انتهای پیام/ دولت و حکمرانی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.