۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۶۳۴۳ ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۴ دسته: دولت و حکمرانی، مشارکت عمومی-خصوصی کارشناس: احسان قورچی بیگی
۰

از زمان اصلاح ساختار بودجه چین در سال ۲۰۱۳ تا نیمه سال ۲۰۱۹، حدود ۹ هزار پروژه عمرانی در قالب قراردادهای مشارکت عمومی خصوصی تعریف شده و از این میزان تعداد ۵۸۱۱ پروژه با سرمایه‌گذاری حدود ۱.۲ هزار میلیارد دلار، وارد مرحله اجرا شده است. کارشناسان اقتصادی بر این باورند که اصلاح ساختار بودجه در چین و تدوین قانون مشارکت عمومی خصوصی کمک زیادی به افزایش سطح سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در اجرای پروژه‌های عمرانی کرده‌است.

به گزارش مسیر اقتصاد در اواخر سال ۲۰۱۳ میلادی، بحث اصلاح ساختار بودجه و زیرساخت های  آن در چین آغاز می شود. یکی از محورهای این اصلاحات واگذاری پروژه‌های عمرانی از طریق مشارکت عمومی‌خصوصی با اهداف متعددی از جمله کاهش بدهی دولت های محلی و قرار دادن فرصت پیش روی بخش خصوصی بوده است.

انعقاد ۹۰۰۰ قرارداد مشارکت عمومی خصوصی در چین

بر اساس آخرین گزارش ها، از آن زمان تا پایان نیمه سال ۲۰۱۹ میلادی، ۹۰۳۶ پروژه مشارکت عمومی خصوصی با هدف تسریع در اجرای پروژه‌های عمرانی و کاهش بارمالی بودجه دولت در این زمینه، در دستور کار قرار گرفته و بین نمایندگان دولت و بخش خصوصی منعقد گشته است.

بر اساس گفته مرکز مشارکت عمومی خصوصی این کشور که زیر نظر وزارت دارایی فعالیت می کند، هم اکنون این تعداد پروژه نیاز به سرمایه گذاری ۱۳.۶ هزار میلیارد یوانی، معادل حدود ۲ هزار میلیارد دلاری دارد.

۵۸۰۰ پروژه وارد فرآیندهای اجرایی شده‌اند

بر اساس گزارش منتشر شده، از بیش از ۹ هزار پروژه تعریف شده در طول ۶ سال اخیر، تعداد ۵۸۱۱ پروژه مشارکت عمومی خصوصی با سرمایه گذاری ۸.۸ هزار میلیارد یوان، معادل حدود ۱.۲ هزار میلیارد دلار، وارد مرحله اجرا شده اند.

همچنین از این میزان نیز دست کم ۳۴۶۶ پروژه از مراحل ابتدایی گذر کرده‌اند و اولین بخش‌های عمرانی را نیز پیش سر گذاشته‌اند. لازم به ذکر است که این رقم در سال ۲۰۱۸، ۲۰۲۱ پروژه و در سال ۲۰۱۷، ۱۳۵۱ بوده است. به بیان دیگر در ۲ سال اخیر بیش از ۲ هزار پروژه عمرانی تعریف شده در قالب قرارداد مشارکت عمومی‌خصوصی در چین، اولین گام های اجرایی را برداشته وارد مراحل ساخت و ساز شده‌اند.

در این رابطه مایکل اسپنس استاد دانشگاه نیویورک و برنده جایزه نوبل معتقد است که اصلاح ساختار بودجه در چین توانسته است، کمبودهای سرمایه گذاری بخش خصوصی را جبران کند. کاهش مالیات بر تولید، تدوین قانون مشارکت عمومی‌خصوصی به همراه معافیت های مالیاتی از دیگر محورهای این اصلاحات بوده است.

تمامی پروژه‌های عمرانی چین در مسیر اجرا در قالب قراردادهای PPP

اخیرا سازمان NDRC چین، که مسئولیت تعریف و تخصیص اعتبار پروژه‌ها را به عهده دارد، ضمن تأکید بر استفاده بیشتر از ظرفیت قراردادهای مشارکت عمومی خصوصی، از دستگاه‌های اجرایی درخواست نموده است که یک مطالعه کامل از تمامی پروژه ها و هزینه های آن به همراه مدیریت ریسک پروژه ها انجام دهند تا شرایط برای واگذاری آن‌ها به بخش خصوصی بیش از پیش و با شفافیت بیشتری فراهم گردد.

این سازمان با اشاره به اهمیت انعقاد قراردادهای PPP بر اساس استاندارهای موجود اعلام کرده است که تمامی پروژه ها باید بر اساس مناقصات فراخوان و منعقد شود.

از این رو دولت چین از مقامات استانی درخواست کرده است که سریع ترین شیوه های تامین مالی خود را بررسی و گزارشی از وضعیت پروژه های خود به منظور اصلاح رویکردها در انعقاد قراردادهای مشارکت عمومی خصوصی ارائه دهند.

منبع: چاینا دیلی

لینک ۱: yon.ir/ikWHm

لینک ۲: yon.ir/n79sf

انتهای پیام/ دولت و حاکمیت



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.